کد مطلب: ۸۲۴۷۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت لبنیات باز هم افزایش یافت/ سرانه مصرف شیر در ایران؛ ۴۳ درصد استاندارد جهانی!

قیمت لبنیات باز هم افزایش یافت/ سرانه مصرف شیر در ایران؛ 43 درصد استاندارد جهانی!

در حالی که سرانه مصرف شیر در ایران 43 درصد استاندارد جهانی تخمین زده می‌شود، قیمت لبنیات روز گذشته 30 درصد دیگر افزایش یافت تا این محصول برای دهک‌های بالای درآمدی هم دست‌نیافتنی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته سخنگوی صنایع لبنی ایران در گفتگو با ایرنا از افزایش ۳۰ درصدی قیمت انواع محصولات لبنی به جز چهار قلم، یعنی پنیر ۴۰۰ گرمی UF، شیر بطری ۹۰۰ گرمی، شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی و ماست ساده ۲.۵ ‌کیلوگرمی، خبر داد.

بر اساس اعلام محمدرضا بنی‌طبا پس این مجوز افزایش قیمت، هر کیلوگرم شیر خام از ۱۲ هزار تومان سال گذشته به ۱۵ هزار تومان افزایش یافت.

این افزایش قیمت در حالی اتفاق افتاده که طبق آخرین آمار رسمی سرانه مصرف شیر در ایران به 70 کیلو رسیده که 90 کیلوگرم معادل 43 درصد از سرانه مصرف جهانی کمتر است.

با توجه به افزایش قیمت لبنیات در سال‌های گذشته، این محصولات از سفره بسیاری از خانوار، به‌ویژه دهک‌های کم‌درآمد حذف شده بود. حالا با موج جدید گرانی احتمالاً خانواده‌های پردرآمدتر هم در خرید و مصرف محصولات لبنی تجدید نظر کنند و یا مصرف آن را کاهش دهند.

البته در این بین باید توجه داشت که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، برخی از تولیدکنندگان هم اعتقاد دارند که با ادامه شرایط دیگر فعالیت تجاری سودده نخواهد بود و ورشکستگی در انتظار آن‌هاست.

با این حال اکنون هم که آن‌ها مجوز افزایش قیمت را دریافت کرده‌اند باید منتظر ریزش متقاضیان و مشتریان باشند که این امر نیز روی بازار آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. مگر اینکه این فعالان تولیدی بازارهای هدف دیگری را برای فروش در نظر داشته باشند.

قیمت لبنیات پس از گرانی

بررسی‌های میدانی پس از مجوز افزایش قیمت لبنیات حاکی از آن است که خامه پاکتی صورتی 200 گرمی اکنون بین 23 هزار تا 24 هزار تومان به فروش می‌رسد.

کره 50 گرمی نیز به 13 هزار تومان رسیده است. ماست که دیگر جایی در سفره مردم ندارد، در وزن 1.5 کیلویی و همزده 99 هزار تومان قیمت دارد. ماست یونانی هم به 110 هزار تومان رسیده است. ماست 900 گرمی پرچرب و کم‌چرب نیز به ترتیب 52 هزار و 25 هزار تومان قیمت خورده‌اند.

افزایش قیمت لبنیات باعث شده تا پنیر هم کم‌کم در تبدیل‌ به یک رؤیا شود. چنانکه پنیر لیقوان 400 گرمی به 118 هزار تومان رسیده است. پنیر سفید 300 گرمی هم از 48 هزار تومان عبور کرد و پنیر خامه‌ای فقط 1000 تومان تا رسیدن به 40 هزار تومان فاصله دارد.

شیر به‌عنوان اصلی‌ترین ماده لبنی هر لیتر کم‌چرب آن به 24 هزار تومان رسید. شیر پرچرب 946 میلی‌لیتری نیز 27 هزار تومان نرخ‌گذاری شد.

البته برخی مغازه‌داران می‌گویند که این اولین افزایش قیمت لبنیات در سال جاری نیست و در ماه‌های قبل هم چندین بار افزایش قیمت‌هایی اعمال شده است. حال آیا با این شرایط نیاز پروتئینی مردم تأمین می‌شود؟

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت محصولات لبنی تا ۳۰ درصد افزایش یافت را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینقدر گران کنید وخواهید کرد تا ملت از فقر وخشم وشما از مقاومت بمیریم

  • ناشناس

    زیبا جادار یخچال فریزر امرسان