کد مطلب: ۸۳۹۳۷۲

قیمت مرغ کاهش می‌یابد؟

قیمت مرغ کاهش می‌یابد؟

قیمت مرغ که در روزهای اخیر با افزایش روبرو شده بود تا حدود 70 درصد به تأمین نهاده‌های مختلف خوراک طیور وابسته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام خبر ترخیص 100 درصدی کالاهای اساسی بخش غیر دولتی گفت: این امکان پس از دریافت مصوبه مرتبط و ابلاغ آن از طریق مراجع ذی‌ربط فراهم شده است که با این مصوبه از امروز گمرک کالاهای اساسی سریع‌الفساد بخش غیر دولتی را به مانند بخش دولتی صددرصد بدون تخصیص ارز ترخیص می‌کند.

رضوانی فر افزود: یکی از مهمترین بندهای این مصوبه ترخیص 10 درصد از کالاهای اساسی باقی مانده از قبل در گمرکات وفق مصوبه قبلی است که با پیگیری‌های گمرک و ابلاغ این مصوبه از امروز نسبت به انجام تشریفات گمرکی و آزادسازی این کالاها نیز اقدام می‌شود.

بعد از این اقدام گمرک ایران ترخیص و عرضه نهاده‌های دامی افزایش خواهد یافت و بر این اساس احتمالا قیمت اقلام اساسی در بازار با کاهش روبرو خواهد شد.(تسنیم)

این گفته‌ها در حالی‌ست که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت مرغ در سطح خرده‌فروشی‌های استان تهران به ۱۱۰ هزار تا ۱۱۲ هزار تومان رسیده است.

در روزهای گذشته اتحادیه‌ها‌ پیش‌بینی کردند که تا یک ماه آینده قیمت مرغ کاهش یابد. چراکه به اعتقاد آن‌ها کاهش جوجه‌ریزی و گرانی جوجه یک‌روزه با رشد جوجه‌ریزی که در بهار امسال اتفاق افتاد، قابل جبران است.

طبق اعلام اتحادیه تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، جوجه‌ریزی در خرداد و تیر امسال بیش از نیاز کشور انجام شده است، بنابراین احتمالاٌ در مرداد ماه و پس از پایان دهه اول محرم حتی مازاد عرضه مرغ در بازار رخ دهد و قیمت‌ها تا حدودی کاهش یابد. پیش‌بینی که مشخص نیست با این روند رو به رشد قیمت مرغ، تا چه حد محقق شود.

کاهش مصرف مرغ

طبق اظهارات اخیر مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی، سرانه مصرف مرغ تا پیش از حذف ارز دولتی کالاهای اساسی، حدود ۳۲ کیلوگرم به ازای هر نفر بود که پس از گذشت یک سال از اجرای این طرح، مقدار مذکور حدودا ۲۶ کیلوگرم شده است.

قیمت مرغ بعد از حذف ارز دولتی کالاهای اساسی در طرح موسوم به جراحی اقتصادی روند صعودی داشته است؛ طوری‌که قیمت مصوب این محصول از ۳۱ هزار تومان در فروردین سال قبل به ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان در اردیبهشت، یعنی بعد از اجرای طرح رسید. البته افزایش قیمت مرغ در سال جاری هم ادامه داشت و در جدیدترین تصمیم قیمت هر کیلو از این محصول برای مصرف‌کننده ۷۳ هزار تومان تعیین شد. بنابراین افزایش بیشتر قیمت ممکن است باز هم کاهش مصرف به دنبال داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.