کد مطلب: ۸۴۱۲۶۸

گزارش تجارت‌نیوز از وضعیت برق کارخانه‌ها؛

افزایش قطعی برق صنایع؛ وزارت نیرو: مشکل برق نداریم!

افزایش قطعی برق صنایع؛ وزارت نیرو: مشکل برق نداریم!

در حالی که وزارت نیرو اعلام کرده مشکلی برای تامین برق ندارد، صنایع کوچک و متوسط از قطعی دو روزه‌ی برق در هفته خبر داده‌اند. امروز نیز سخنگوی دولت اعلام کرد که فردا و پس‌فردا کشور تعطیل است؛ در شرایطی که رئیس دولت دستور داده هیچ مجموعه‌ای نباید توسط نهادهای دولتی و حاکمیتی تعطیل شود، این روند بسیاری از کارخانه‌ها و صنایع را به سمت تعطیلی و ورشکستگی کشانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که سال گذشته کمبود و قطعی برق گریبان‌گیر صنایع بزرگ کشور بود، امسال علاوه بر این، صنایع واحدهای کوچک مستقر در شهرک‌های صنعتی نیز دو روز در هفته از برق محروم شده‌اند.

حالا هیئت دولت هم اعلام کرده است که به دلیل گرمای 40 درجه کل کشور دو روز آخر هفته تعطیل هستند؛ البته این تعطیلی به پیشنهاد وزارت بهداشت است و وزارت نیرو اعلام کرده هیچ مشکلی در تامین برق کشور ندارد. اما آیا دو روز تعطیلی صنایع به دلیل قطعی برق، موضوعی عادی برای وزارت نیروست که شرایط را عادی جلوه می‌دهد؟

صنایع کوچک قربانیان اصلی قطعی برق

مرتضی اسلام‌زاده، رئیس کارگروه شهرک‌های صنعتی اتاق بازرگانی ایران، در گفتگو با تجارت‌نیوز با بیان اینکه امسال افزایش مالیات، حق بیمه و رکود شدید باعث شده که بیشتر واحد‌های تولیدی با ضرر یا سر به سر محصول خود را عرضه کنند وضعیت قطعی برق را عامل دیگری در افزایش ضرر این واحد‌ها دانست و گفت: شرایط قطعی برق واحد‌های تولید فعال در شهرک‌های صنعتی استان تهران نسبت به سال گذشته بدتر شده است. این درحالی است که مطابق ماده ۲۵ قانون بهبود کسب و کار دولت موظف است ضرر وارده به واحد‌های تولیدی را جبران کند، اما هیچ کمکی که نمی‌کند و فقط به دنبال گرفتن مالیات و بیمه است.

این عضو هیئت امنا شهرک صنعتی عباس‌آباد ادامه داد: صنایع کوچک قربانیان اصلی قطعی برق و افزایش قیمت حامل‌های انرژی هستند. صنایع بزرگ دارای ساختار و درآمد بالایی هستند و با یک تلفن میلیارد‌ها تسهیلات می‌گیرند، اما دو سال است که به شرکت‌های کوچک تسهیلات خرید ماشین‌آلات نمی‌دهند و مجبور هستند با تکنولوژی ۱۵ سال پیش کار کنند. تنها تسهیلاتی که به صنایع کوچک می‌دهند وام سرمایه در گردش شش‌ماهه با بهره ۲۳ درصد است.

تبعیض بین صنایع کوچک و بزرگ

اسلام‌زاده با تأکید بر تبعیض بین صنایع کوچک و بزرگ توسط دولت تشریح کرد: صنایع بزرگ زمان قطعی برق ژنراتور روشن می‌کنند، اما صنایع کوچک نمی‌توانند دو میلیارد پول ژنراتور بدهند آن‌ها ارز صادراتی دارند و هنگام مالیات چندین وکیل و حسابدار به آن‌ها کمک می‌کنند، اما شرکت‌های کوچک درگیر انواع جریمه‌ها و تبصره‌ها هستند.

رئیس کارگروه شهرک صنعتی اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از وضعیت صنایع کوچک و متوسط گفت: حتی وزارت صمت هم ما را تحویل نمی‌گیرد؛ چراکه ۳۰ نفر کارگر داریم تمام فکر و ذکر ان‌ها شرکت‌های بزرگ هستند. لازم است برای این صنایع که سهم ۹۰ درصدی از صنعت کشور را دارند یک وزارتخانه مجزا اختصاص پیدا کند.

وی در خصوص میزان قطعی برق گفت: تا هفته گذشته فقط روزهای یکشنبه قطعی برق داشتیم، اما این هفته اعلام کردند که روز‌های یکشنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۱ ظهر تا ۱۱ شب برق قطع می‌شود. این درحالی است که بابت تعطیلی این روز‌ها باید حق بیمه، مالیات و حقوق را کامل پرداخت کنیم و نمی‌توانیم کارگر را اجبار کنیم که روز تعطیل سرکار حاضر شود.

محرومیت از تکنولوژی

وی ادامه داد: دولت اگر به دنبال تأمین برق است باید شرایطی را مهیا کند تا ما بتوانیم تکنولوژی وارد کشور کنیم وقتی جدیدترین خط تولید ما برای ۱۵ سال پیش است مشخص است که برق مصرفی بیشتر است تنها راه به روز شدن با صنعت دنیا هم تعامل با شرق و غرب است باید با دنیا آشتی کنیم ما اگر می‌خواهیم کارگر بیکار نشود، ارز وارد کشور شود باید بتوانیم به راحتی و با قیمت مناسب ماشین آلات جدید وارد کنیم الان به خاطر تحریم به طور کلی تکنولوژی غرب را از دست دادیم و فقط چین را داریم که آن هم با هزار اما اگر همراه است.

اسلام‌زاده افزود: به طور مثال در زمان برجام ما ال سی استند بای باز می‌کردیم بدین ترتیب که ۵ درصد فاکتور را به بانک می‌دادیم و بعد از اینکه ماشین آلات ارسال و بارنامه تحویل بانک می‌شد پول به سازنده پرداخت می‌شد و ما طی ۴ سال پول ماشین آلات را پرداخت می‌کردیم. اما الان باید تمام پول را به بانک بدهیم و دو ماه منتظر بمانیم تا ارز پرداخت شود و بعد آن را به صراف بدهیم و‌امیدوار باشیم که صراف پول را سالم به طرف چینی بدهد و از آن طرف منتظر بمانیم و هر روز التماس کنیم که زودتر ماشین الات ارسال شود در حالیکه هیچ تعهد قانونی وجود ندارد.

کاسبان تحریم برنده وضعیت موجود

اسلام‌زاده با بیان اینکه کاسبان تحریم برندگان اصلی این وضعیت هستند گفت: برخی افراد با افتتاح شرکت در ترکیه و دبی و اخیراً در قطر با گرفتن درصد‌های کلان ال سی را به نام خود باز می‌کنند و تمام اعتبار را برای شرکت خود دریافت می‌کنند و بدون هیچ هزینه‌ای میلیون‌ها دلار سود و اعتبار کسب می‌کنند در حالیکه اگر تحریم‌ها برداشته شود این شرکت‌ها بیکار می‌شوند.

هر روز خبرهایی مبنی بر مذاکرات و یا آزاد شدن برخی از دارائی‌های ارزی منتشر می‌شود اما دیگر بازار همان اندک واکنش مثبت به این خبرها را دیگر ندارد و درحالیکه دنیا در حال عبور از موج پنجم صنعتی است ایران در موج سوم باقی مانده است.

ایران چهارمین کشور به لحاظ ذخایر نفتی و دومین کشور به لحاظ ذخایر گازی در جهان است. اولین کشور در منطقه خلیج فارس که اقدام به استخراج نفت کرده و به لحاظ خدمات فنی و مهندسی در حوزه انرژی از رتبه خوبی برخوردار است اما در سال‌های اخیر شرایط به گونه‌ای شده که زمستان با کمبود گاز و تابستان با کمبود برق مواجه شود و با توجه به این سیاست که اولویت تأمین مصرف خانگی است واحد‌های صنعتی خسارت اصلی را از این شرایط متحمل می‌شوند.

از سوی دیگر قدیمی بودن خطوط انتقال انرژی و عدم سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی در این حوزه علی رقم افزایش مصرف‌کنندگان باعث شده که سیستم نوبتی شدن تشدید شود. به طور معمول واحد‌های فولادی و سیمانی به دلیل اشتغال بالا و ارز‌آوری بیشترین توجه را به خود اختصاص دادند در حالیکه صنایع متوسط و کوچک که بیشتر آن‌ها در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند قربانیان خاموش این قطعی برق و گاز هستند.

بنا بر آمار ۹۶ درصد اقتصاد کشور و ۶۰ درصد اشتغال مربوط به این صنایع است واین واحد‌ها تأمین‌کنندگان مواد اولیه واسطه‌ای برای صنایع بزرگ هستند به طور مثال ایران خودرو ۱۲۰ کارخانه کوچک دارد که نیمی از مواد مصرفی خط تولید خودرو را تأمین می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.