کد مطلب: ۸۵۰۷۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اصناف در گیر و دار پلمب و تعطیلی؛ اتاق اصناف در رقابت انتخاباتی

اصناف در گیر و دار پلمب و تعطیلی؛ اتاق اصناف در رقابت انتخاباتی

مشکلات مالیاتی، جریمه‌های تعزیراتی و اخیراً پلمب‌ کسب‌وکارها دیگر به دغدغه روزمره اصناف تبدیل شده است. با این حال اتاق اصناف تهران همچنان درگیر رقابت انتخاباتی است و هر چند ماه یک عضو هیئت رئیسه جدید معرفی می شود و حتی فرصت نمی کند در مورد نان مذاکره کند

به گزارش تجارت‌نیوز ، حکمفرمایی رکودتورمی در اقتصاد ایران طی سال‌های اخیر باعث شده تا اصناف و تولیدکنندگان کالا و خدمات بیش از هر بخش دیگری از این شرایط آسیب ببینند.

در حالی که اصناف مختلف درگیر رکود تورمی هستند، دولت بی‌توجه به این مشکلات به دنبال گرفتن مالیات خود است. از طرفی افزایش پلمب واحدهای صنفی باعث شده اصنافی که توانستند به هر زحمتی که بود کرونا را پشت سر بگذارند حالا با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم کنند. هرچند قانون‌گذار برای این موارد تشکلی به نام اتاق اصناف را پیش‌بینی کرده اما انفعال اتاق اصناف تهران باعث شده که بین اصناف مختلف به ابراز نگرانی سازمان ملل تشبیه شود.

مالیات و انفعال اتاق اصناف تهران

در حالی که دولت به طور رسمی اعلام کرده که اقتصاد در رکود است و قدرت اقتصادی مردم کاهش داشته، اما اتاق اصناف تهران نتوانست با دولت تعامل کند که حداقل مالیات نسبت به سال قبل افزایش پیدا نکند. در نهایت مالیات تمام اصناف به طور متوسط ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.

تغییر پی در پی هیئت رئیسه و تخلفات انتخاباتی اتاق اصناف تهران باعث بی‌اثر شدن و بی‌اعتبار شدن بزرگ‌ترین تشکل غیردولتی در میان دولتمردان شد.

در قانون اساسی رابط بین اصناف و دولت اتاق اصناف است که این روز‌ها تبدیل به یک محفل دوستانه چندین رئیس اتحادیه شده است و در رأس ان اتاق تهران به عنوان اصلی‌ترین اتاقی که همواره چند عضو در هیئت رئیسه اتاق ایران دارد دنبال رقابت‌های انتخاباتی و کنار زدن رقبا با هر بهانه‌ای است و حتی برای کنار زدن رقیب از قانونگذاری و لابی مجلس هم استفاده می‌کند.

تعزیرات و انفعال اتاق اصناف تهران

از سوی دیگر انفعال اتاق اصناف تهران سبب شده که مشکلات اتحادیه‌ها هر روز بیشتر شود.

مرتضی سلیمانی، از فعالان صنفی و رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: قیمت نان دو سال است که تغییری نکرده و با توجه به افزایش ۲۰۰ درصدی تمام اقلام در این دو سال هیچ نانوایی نمی‌تواند نان را به همان قیمت مصوب قبلی بفروشد و چراغ مغازه خود را روشن نگه دارد.

وی ادامه داد: من به عنوان رئیس اتحادیه در این دو سال بار‌ها به اتاق مراجعه کردم و به تمام رؤسا و سرپرست‌ها گفتم که این وضعیت فقط باعث درگیری بین مردم و کسبه می‌شود. از طرفی نان یک کالای استراتژیک است و نمی‌توان تولید آن را متوقف کرد پس لازم است زودتر برای تعیین وضعیت نان فکری شود.

در هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران یک نماینده وزیر حضور دارد که مستقیماً هر هفته با وزیر جلسه دارد از سوی دیگر با توجه به حضور برخی از اعضا هیئت رئیسه در اتاق ایران تقریباً هر هفته اعضا ان در شورا‌های عالی دولت حضور دارند.

مشکلاتی مهم‌تر از نان مردم پایتخت

تا کنون هیچ کدام از اعضای اتاق اصناف قدمی برای حل مشکل نان برنداشته‌اند و ترجیح دادند هنگام دیدار با وزرا و دولتی‌ها به موضوعات مهمتر بپردازند از منظر هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران اهمیت موضوع نان تهران در این دو سال بسیار پایین‌تر از موضوعاات دیگر بوده است.

یکی از نانوایان سنتی پز که هفته پیش تعزیرات ۶۰ میلیون تومان او را جریمه کرده بود به تجارت‌نیوز گفت: جریمه من به علت گران‌فروشی است. زیرا نان 3000 تومانی را 5000 تومان فروختم. وقتی به رئیس شعبه تعزیرات گفتم این قیمت برای دو سال پیش است و الان کدام کالا یا خدمات به نرخ ۲ سال پیش عرضه می‌شود که من نان را به ان قیمت بفروشم به من گفت بی‌عرضه بودن اتاق اصناف تهران ربطی به من ندارد ان‌ها باید قیمت جدید را ابلاغ می‌کردند وقتی همین اتاق به ما اعلام کرده قیمت نان هیچ تغییری نکرده من هم مطابق قانون شما را جریمه می‌کنم.

بی خیالی و انفعال اتاق اصناف سبب شده که بیشتر نانوایان برای حفظ ظاهر مدت محدودی در روز با حداقل سرعت پخت نان داشته باشند و آرد خود را به قیمت ازاد در بازار سیاه بفروشند.

سلب مسئولیت وزیر

مالیات، مشکلات اتحادیه‌ها و انتشار خبر‌هایی مبنی بر تخلف در انتخابات اتحادیه‌های مختلف نشان از انفعال و بی‌اثر شدن اتاق اصناف تهران است. با وجود حضور نماینده وزیر در هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران وزیر صمت نمی‌تواند نسبت به این موضوعات از خود سلب مسئولیت کند زیرا با وجود نماینده در جریان تمام این اتفاق‌ها قرار دارد. از طرفی وجود بیش از ۱ میلیون صنف در تهران که جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون نفر را شامل می‌شود اجازه هیچ گونه اشتباهی به وزیر صمت در مورد مشکلات و حواشی که ضعف مدیریت اتاق اصناف تهران سبب به وجود آمدن ان شده است را نمی‌دهد و در نهایت شخص وزیر صمت مسئول نابسامانی‌ها و انفعال امروز اتاق اصناف تهران است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.