کد مطلب: ۸۵۶۳۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سهمیه‌بندی شکر واقعیت دارد؟/ شکر ۱۷ هزار تومان گران‌تر از نرخ مصوب

سهمیه‌بندی شکر واقعیت دارد؟/ شکر 17 هزار تومان گران‌تر از نرخ مصوب

در حالی که نرخ مصوب شکر 28 هزار تومان اعلام شده، در حال حاضر در بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شکر کمیاب شده و خرده‌فروشی‌هایی که اقدام به عرضه این محصول می‌کنند، نرخ پایین‌تر از 45 هزار تومان برای آن در نظر نمی‌گیرند. همچنین از ابتدای هفته برخی رسانه‌ها از سهمیه بندی شکر به میزان چهار کیلوگرم برای هر فرد خبر داده‌اند. آیا این خبر واقعیت دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا گزارش‌هایی از سهمیه بندی شکر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. بر این اساس برخی سایت‌ها اعلام کرده بودند که در حال حاضر به دلیل کمبود شکر در بازار، هر نفر فقط می‌تواند چهار کیلوگرم شکر بخرد. خبری که از نحوه انتشار آن مشخص است که چندان به واقعیت شبیه نیست و بیشتر شبیه به شایعه می‌ماند.

چراکه چنین موضوعی باید با هماهنگی دولت و وزارت کشاورزی صورت بگیرد و سامانه‌ای برای رصد خرید افراد وجود داشته باشد. با این حال تجارت‌نیوز برای اطمینان از شرایط بازار به صورت میدانی به بررسی این موضوع پرداخته است.

هرچند خرده‌فروشان از کمبود و گرانی شکر گلایه دارند، اما بحث سهمیه بندی شکر در حال حاضر به هیچ عنوان مطرح نیست. بیشتر مغازه‌داران و فعالان شکرهای بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی برای فروش دارند، اما می‌گویند که بار شکر، به ویژه شکر بسته‌بندی کم شده است.

با این حال بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای شکری برای فروش ندارند. یکی از فروشندگان در فروشگاه زنجیره‌ای واقع در مرکز شهر تهران می‌گوید که به دلیل گرانی شکر فعلاً اقدام به تهیه و فروش آن نمی‌کنند.

سهمیه بندی شکر شایعه است؛ اما گرانی واقعیت

گرچه سهمیه بندی شکر شایعه‌ای بیش نیست، اما قیمت شکر مرزهای قبلی را هم شکسته و در حال حاضر در سطح خرده‌فروشی‌ها در محدوده 45 هزار تومان عرضه می‌شود. هرچند تعداد خیلی کمی از مغازه‌ها شکر ۳۵ هزار تومانی هم برای فروش دارند. همچنین باید توجه داشت که این بسته‌بندی‌ها 900 گرمی هستند و طبیعتاً در واحد کیلو باید بین 3500 تا 4500 تومان به محاسبات آن افزود.

این در حالی است که خرداد ماه وزارت جهاد کشاورزی نرخ هر کیلو شکر برای مصرف‌کننده را ۲۸ هزار تومان و برای کارخانه ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد. همین ارقام است که در محاسبات مرکز آمار نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و در نهایت با محاسبه صرفاً نرخ مصوب دولت مدعی کنترل تورم می‌شود. در صورتی که مردم در سطح بازار با واقعیت‌های دیگری مواجه هستند.

به طور کلی طی ماه‌های گذشته بازار شکر نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت؛ پیش از خرداد که تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت را مطرح کرده بودند، اما هنوز با آن موافقت نشده بود، عرضه شکر در بازار کم شد و دلالان عنان بازار را در دست گرفتند و قیمت این محصول در بازار تا بیش از ۳۰ هزار تومان بالا رفت.

شنیده‌ها حاکی از آن است که در این مدت برخی دلالان به‌عنوان مصرف‌کننده از فروشگاه‌ها شکر می‌خرند و دپو می‌کنند. عده‌ای از این دلالان حتی شکرهای بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی را پس از خرید فله می‌کنند و به قیمت بالاتر به بنکداران و سوپرمارکت‌ها می‌فروشند.

شکاف قیمت عرضه شکر با نرخ مصوب

به‌رغم اینکه گفته می‌شود زمان‌بر شدن تصمیم‌گیری برای قیمت شکر، باعث برهم خوردن بازار شده بود، اما اعلام نرخ‌های جدید هم این وضعیت را تغییر نداده است. چراکه همچنان کمبود نسبی شکر و فاصله قیمت ۱۲ هزار تا ۱۷ هزار تومان قیمت‌ها در بازار با قیمت مصوب وجود دارد.

پیش از این، تولیدکنندگان نیز از کمبود شکر گلایه کردند. جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن بیسکوییت، شیرینی و شکلات، اخیرا به همشهری‌آنلاین گفته بود که شکر نایاب است و کارخانه‌ها شدیدا درگیر تهیه شکر هستند. علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان تهران، نیز اخیرا به تجارت‌نیوز گفت که برخی از تاجران از فروش شکر خودداری می‌کنند.

این در حالی است که انتظار می‌رفت با تعیین تکلیف قیمت شکر، وضعیت بازار رو به بهبود برود. انتظاری که وزارت جهاد کشاورزی و دولت، با وجود اینکه بیش‌تر از دو ماه از اعلام قیمت‌های جدید گذشته، موفق به عملی کردن آن نشدند.

برای مطالعه بیشتر در این رابطه صفحه بازار کالا را در تجارت نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.