کد مطلب: ۸۶۳۹۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد قیمت تیرآهن و ورق/ چرا بازار آهن صعودی شد؟

رشد قیمت تیرآهن و ورق/ چرا بازار آهن صعودی شد؟

بررسی بازار آهن‌آلات حاکی از این است که قیمت تیرآهن، ورق و پروفیل در انواع مختلف آن نسبت به روز قبل افزایش یافته است. اما چرا شرایط بازار صعودی شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار آهن، امروز، دوشنبه، 20 شهریور 1402، به مدار صعودی بازگشت. بر این اساس قیمت تیرآهن در هر شاخه از سایزهای مختلف شرکت‌های تولیدکننده در بنگاه‌های تهران و اصفهان بین دو میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۱۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان عرضه شد.

بیشتر قیمت انواع تیرآهن نسبت به روز گذشته ثابت بوده یا بین ۰.۳ تا ۱.۴ کاهش داشت. در موارد کمی هم قیمت نسبت به روز قبل افزایش کمتر از یک درصدی را تجربه کرد.

اما قیمت بیشتر انواع ورق سیاه نسبت به روز گذشته ۰.۱ تا ۴ درصد افزایش داشت و البته در مواردی همه قیمت‌ها ثابت یا با کاهش جزئی همراه بود. قیمت هر رول از انواع ورق سیاه امروز بسته به سایز و شرکت تولیدکننده بین ۲۸ هزار و ۳۵۰ تا ۳۴ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت داشته است.

قیمت ورق رنگی نیز امروز حدود ۵۰ هزار و ۵۰۰ تا ۵۱ هزار و ۸۵۰ تومان عرضه شده که بین ۲.۸ تا ۵.۸ درصد افزایش یافته است.

قیمت پروفیل هم امروز افزایشی بوده قیمت هر شش متر از پروفیل ساختمانی با ۰.۶ تا ۰.۹ درصد افزایش به ۳۱ هزار و ۳۰۰ تا ۳۳ هزارو ۵۰۰ تومان قیمت دارد.

نرخ ارز و بلاتکلیفی نرخ گاز صنایع، روند بازار آهن را تغییر می‌دهد؟

به طور کلی در ماه‌های اخیر قیمت آهن نزولی بوده و این در حالی است که معمولا به دلیل فعالیت بیشتر ساخت و ساز در فصل تابستان تقاضای این محصولات بیشتر و قیمت‌ها بالاتر است. اما به دلیل رکود حاکم بر غالب بازارها و افت چشمگیر ساخت و سازها از جمله در طرح مسکن ملی، امسال بازار آهن راکد ماند.

به طور کلی قیمت آهن‌آلات به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله این فاکتورها می‌توان به نوسانات قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، نیاز صنایع وابسته، وضعیت بورس کالا، میزان صادرات و واردات، هزینه‌های حمل‌و‌نقل و غیره اشاره کرد.

نرخ ارز عقب کشید، اما قیمت آهن صعودی ماند

به نظر می‌رسد در روزهای اخیر افزایش نرخ ارز بر این بازار اثر داشته است. چراکه قیمت دلار در روزهای گذشته به کانال ۵۰ هزار تومان هم سرک کشید. هرچند روز گذشته دوباره به عقب برگشت و وارد کانال ۴۹ هزار تومان شد.

علاوه بر این به نظر می‌رسد بلاتکلیفی نرخ گاز صنایع هم منجر به بلاتکلیفی بازار شده باشد. اخیرا تصمیم‌گیری در رابطه با نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و گاز صنایع سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان انجام شد.

بر اساس اصلاحیه جدید، نرخ پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه به نحوی مقرر شده است که قیمت گاز در بازار تعیین شده از ۵۰۰۰ تومان کمتر نشود و از میانگین ماه قبل قیمت صادراتی گاز ایران بیشتر نشود.

همچنین نرخ سوخت گاز واحدهای پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، تلمبه‌خانه‌ها و واحدهای احیای فولاد (به استثنای واحدهای کوره بلند) معادل ۶۰ درصد، واحدهای تولید فلزات (شامل واحدهای احیای کوره بلند) 45 درصد، واحدهای تولید سیمان ۱۵ درصد و سایر واحدهای صنعتی ۱۰ درصد نرخ پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تعیین می‌شود.

بر این اساس هیئت وزیران سرانجام از مصوبه افزایش سقف قیمت خوراک گاز که در اردیبهشت‌ماه به آن رای داده و بورس را ریزشی کرده بود، عقب‌نشینی کرده و نرخ خوراک را به فرمول بازگردانده است؛ برخی معتقدند که اکنون کف قیمت خوراک گاز برای صنایع پتروشیمی پنج هزار تومان تعیین شده اما برخی تحلیلگران بازار سرمایه این برداشت را اشتباه توصیف کرده و معتقدند که این فرمول برای قیمت گاز، کف تعیین نکرده است.

دبیر انجمن سیمان هم گفته که برای نرخ خوراک یک بازه قیمتی مصوب شده و نه یک قیمت مشخص و به همین دلیل هنوز مشخص نیست نرخ گاز صنایع سیمان چقدر خواهد بود؛ بنابراین از شرکت گاز درخواست شده که قیمت خوراک و گاز را اعلام کنند.

تصمیم پر صر و صدای دیگری که در روزهای اخیر اعلام شد این است که نرخ فروش مرکز مبادله ارز و طلا، مبنای نرخ ارز تسعیر خوراک و قیمت پایه بورس کالا قرار گرفت و قیمت پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی تغییر کرد.

بر این اساس نرخ پایه محصولات پتروشیمی که پیش از این ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود به ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان و معادل نرخ فروش حواله در مرکز مبادله ایران تغییر پیدا کرد. به نظر می‌رسد این خبر خم انتظارات تورمی ایجاد کرده است. هرچند وزیر امور اقتصادی و دارایی وعده داده که تغییری در قیمت کالاهای اساسی به وجود نخواهد آمد.

برای مطالعه بیشتر در این رابطه صفحه بازار کالا را در تجارت نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    صعودی موندن نرخ قیمت آهن از شانش منه ، بخاطر اینکه من میخواستم با هزار مکافات میلگرد واسه ساختن یه آلونگ بخرم صعودی مونده ،وقتی من میلگرد خریدم دوباره قیمت آهن نزولی میشه.