کد مطلب: ۸۷۶۵۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پس‌لرزه‌ جنگ اسرائیل و حماس در بازار آهن و میلگرد/ آغاز روند صعودی قیمت‌ها

پس‌لرزه‌ جنگ اسرائیل و حماس در بازار آهن و میلگرد/ آغاز روند صعودی قیمت‌ها

بررسی‌ها از وضعیت بازار آهن و میلگرد نشان می‌دهد که در پی رفتارهای هیجانی بازارهای مالی و کالاهای سرمایه‌ای در روزهای اخیر به دلیل اخبار سیاسی مرتبط با تنش بین حماس و اسرائیل، قیمت‌ها در بازار آهن نیز افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی جدیدترین قیمت در بازار آهن و میلگرد در بازار نشان می‌دهد قیمت هر کیلو میلگرد آجدار ۱۰ که پرمصرف‌تر از سایر اندازه‌هاست، درب کارخانه‌های مختلف بین ۲۲ هزار و ۲۰۰ تا ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شود.

قیمت امروز هر کیلو میلگرد در سایزهای ۵.۵ تا ۳۲ نیز بین ۲۱ هزار و ۴۰۰ تا ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد تقریبا تمام قیمت‌ها نسبت به روز قبل افزایشی بوده و افزایش یک روزه قیمت‌ها نیز بین ۰.۴ تا ۱۱ درصد گزارش شده است. البته قیمت محصولات دو کارخانه‌ هم ثابت بوده است.

بررسی بازار انواع دیگر آهن نیز نشان می‌دهد قیمت تیرآهن در هر شاخه از سایزهای مختلف شرکت‌های تولیدکننده در بنگاه‌های تهران و اصفهان بین دو میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عرضه شده است. در این بازار بخشی از قیمت‌ها ثابت و بخشی بین ۰.۲ تا ۲.۱ درصد افزایش یافته است.

قیمت بیشتر انواع ورق سیاه نیز نسبت به روز گذشته افزایشی بوده و در موارد کمی هم قیمت‌ها ثابت گزارش شده است. بر این اساس قیمت هر رول از انواع ورق سیاه امروز بسته به سایز و شرکت تولیدکننده بین حدود ۲۸ هزار و ۸۰۰ هزار تومان تا ۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت دارد.

قیمت ورق رنگی نیز امروز حدود ۵۱ ۵۲ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه شده که که نسبت به روز قبل بیش از یک درصد افزایش قیمت دارد.

اثرات «طوفان‌الاقصی» بر بازار آهن و میلگرد

به طور کلی قیمت آهن‌آلات به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله این فاکتورها می‌توان به نوسانات قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، نیاز صنایع وابسته، وضعیت بورس کالا، میزان صادرات و واردات، هزینه‌های حمل‌و‌نقل و غیره اشاره کرد.

به نظر می‌رسد بعد از رکود و ثبات طولانی در بازار آهن ناشی از رکود در بازار مسکن، قیمت‌های جهانی و همچنین اخبار سیاسی مثبت و به تبع آن کنترل نسبی نرخ ارز، باز هم مانند گذشته اخباز سیاسی و بین‌المللی بازارهای داخلی ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

در اصل در پی تنش بین اسرائیل و حماس ، درگیری‌هایی که با عملیاتی با عنوان «طوفان‌الاقصی» شروع شد، بازار ارز در فاصله زمانی کوتاهی رشد بیش از 2000 تومانی را تجربه کرد و بازار سرمایه نیز قرمز پوش شد. این وضعیت بر بازارهای مختلف مالی نیز اثر داشته و منجر به افزایش قیمت کالاهای سرمایه‌ای هم شده است.

اما برای پیش‌بینی بازار باید از طرفی منتظر اخبار بین‌المللی ماند و از طرف دیگر باید دید آیا در روزهای آینده نیز اثر اخبار بر بازار ایران با همین شدت ادامه خواهد داشت یا نه.

روند قیمت آهن در ماه‌های گذشته

در ماه‌های قبل زوند بازار عموما ثابت یا نزولی بود، چراکه قیمت آهن‌آلات تحت تأثیر قیمت‌های جهانی، وضعیت راکد بازار مسکن، نقدینگی کم و رکود تورمی قرار داشت.

بر این اساس ماه‌ها بود که بازار آهن داخلی به دلیل رکود در بازار مسکن و نبود نقدینگی، گرفتار رکود بود و تقاضای مؤثری در آن مشاهده نمی‌شد. علاوه بر این به نظر می‌رسد اخبار مثبت سیاسی و کنترل نسبی نرخ ارز نیز مانع از بروز رفتارهای هیجانی در بازار آهن شده بود. به طور کلی تورم مسکن باعث شده بود بازار آهن یک رکود کلی را هم تجربه کند.

علاوه بر این، طبق گفته‌های رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، بازارهای صادراتی هم امسال بازار خوبی نبوده و به جای ایران، ترکیه با برنامه‌ریزی توانسته موفقیت‌های بیشتری در منطقه کسب کند. با توجه به این شرایط و طبق گفته‌های فعالان بازار به تظر می‌رسد شرط رونق بازار در بازار آهن، برنامه‌ریزی برای صادرات یا رونق ساخت و ساز مسکن خواهد بود. هرچند معادلات بین‌المللی در حال حاضر باعث بهم‌ریختگی بازارهای داخلی در کشور شده است.

برای مطالعه بیشتر در این رابطه صفحه بازار کالا را در تجارت نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.