خبر مهم:

کد مطلب: ۸۷۸۰۹۰

در ۶ ماه ابتدایی سال اتفاق افتاد

۴۰ شهر بازی تهران و تله کابین دیزین پلمب شدند

40 شهر بازی تهران و تله کابین دیزین پلمب شدند

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان استاندارد، نیز علت پلمب تله کابین دیزین و 40 شهر بازی تهران را در نیمه ابتدایی امسال، عدم رعایت استانداردهای لازم اعلام کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حوادث شهربازی جزو دلخراش‌ترین و حساس‌ترین حوادث هستند. زیرا در بیشتر مواقع حادثه‌دیدگان کودکانی هستند که با خانواده خود برای تفریح آمده‌اند و کاملا با نظارت خانواده وارد مجموعه شدند. در شش ماه اول سال حادثه‌های ناژوان اصفهان، دافلک و باراجین قزوین جزو پر تعداد‌ترین تلفات حوادث شهر بازی بودند.

در مجموع 20 نوجوان و کودک در این حادثه‌ها زخمی شدند که یک نفر از آنها برای همیشه از نعمت راه رفتن محروم شد. مطابق گزارش‌های کارشناسی علت حوادث مکانیکی بوده و تمامی این دستگاه‌ها در فروردین ماه توسط سازمان استاندارد استان مذکور تائید شده بودند.

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان استاندارد، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره استاندارد شهر بازی‌ها و حوادث رخ‌داده گفت: متاسفانه هر فردی خیلی راحت می‌تواند یک دستگاه تفریحی خریداری یا وارد کند و با اجاره محلی از آن استفاده کند بدون آنکه الزامی برای نظارت و بازرسی پیش از راه‌اندازی یا هنگام استفاده وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در مجموعه‌های بزرگ و تحت نظر شهرداری، سازمان‌های استاندارد مکلف هستند که نظارت را انجام دهند؛ اما لزوما هر جا که شهربازی یا مجموعه تفریحی فعالیت دارد، توسط سازمان استاندارد بازرسی نشده است. بنابراین مردم باید خود نیز حساسیت لازم را در این خصوص داشته باشند و قبل از استفاده فرزندان از دستگاه پلاک آهنی نصب‌شده متعلق به سازمان استاندارد را رویت کنند، اخیرا نیز ابلاغ کردیم که در کنار هر دستگاه یک تابلو یا پارچه نوشته قابل رویت نصب کنند تا مردم از بازرسی آن مطلع باشند.

پلمب تله‌کابین دیزین

اسلام‌پناه درباره بازرسی‌های صورت‌گرفته از ابتدای سال توضیح داد: فقط در استان تهران 40 مجموعه شهربازی به دلیل عدم رعایت موازین استاندارد تعطیل شده‌اند که معروف‌ترین آنها تله کابین دیزین است. به‌رغم اینکه فصل زمستان و پیک کاری استفاده از تله‌کابین را پیش روی داریم. اما به پیمانکار آن اعلام کردیم که تحت هیچ شرایطی فک پلب صورت نخواهد گرفت. مگر آنکه موازین استاندارد رعایت شود. ما در این حوزه هیچ گونه مصلحت‌سنجی نمی‌کنیم و به‌رغم تمام فشارها همکاران من در استاندارد البرز تا رعایت نشدن تمام دستورالعمل‌های استاندارد اجازه فک پلمپ را نخواهند داد.

وی ادامه داد: ما با همکاری وزارت صمت در حال تدوین آیین نامه‌ای هستیم که از همان ابتدا ساخت یا وارد کردن دستگاه الزامات استاندارد لحاظ شود این درحالیست که فقط در استان تهران 340 مجموعه تفریحی وجود دارد و ما با همکاری برخی شرکت‌های همکار کار نظارت و بازرسی را انجام می‌دهیم.

اظهارات رئیس سازمان استاندارد در خصوص سخت گیری‌ها و استانداردهای دستگاه‌های شهربازی در حالی است که علی مالکی مدیرکل استاندارد اصفهان ۱۸ تیرماه در یک نشست خبری با اعلام اینکه نظارت‌های لازم بر تجهیزات و دستگاه‌های بازی در شهرهای بازی، پارک‌های بادی و مجموعه‌های آبی دوره‌ای انجام می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۷۵۰ تجهیز در شهرهای بازی، مراکز آبی و تله کابین‌ها در این استان دارای تاییدیه و مجوز معتبر و فعال است.
وی با تاکید بر اینکه بهره‌برداران این اماکن ملزم به رعایت استاندارد هستند و باید همه دستگاه‌ها و تجهیزات بازی آنها گواهی انطباق و مجوزهای لازم را داشته باشند، افزود: اگر تجهیزی در شهربازی‌ها گواهی بازرسی فنی نداشته باشد در اسرع وقت پلمب می‌شود.

ساعاتی پس از اظهارات مدیرکل استاندارد اصفهان در حادثه‌ای هولناک تاب زنجیره‌ای شهربازی ناژوان رها و ۹ نوجوان در این حادثه مصدوم شدند.

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، در خصوص این حادثه گفت: ساعت ۱۸:۴۸ روز یکشنبه ۱۸ تیرماه، حادثه رها شدن بکسل تاب زنجیری پارک بازی ناژوان اصفهان در خیابان الفت ناژوان رخ داد که منجر به مصدوم شدن ۹ نفر از نوجوانان و جوانان که در تاب بودند، شد.

وی افزود: تاب زنجیری دارای گواهی استاندارد و بیمه حوادث است. اما دستور بررسی و رسیدگی به این موضوع به اداره استاندارد داده شد. در حال حاضر محل حادثه مسدود و ادامه فعالیت شهربازی جلوگیری به عمل آمد تا اداره استاندارد و ایمنی آتش‌نشانی علت حادثه را بررسی کند.

بازرسی و کارشناسی پارک‌های قزوین و اصفهان توسط شرکت‌های همکار استاندارد صورت گرفته بود. شرکت‌هایی که به صورت قراردادی با سازمان استاندارد همکاری می‌کنند، انتشار کلیپ‌هایی در فضای مجازی مبنی بر کم فروشی برخی پمپ بنزین‌ها در حالیکه برچسب بازرسی استاندارد نیز دارد توسط همین شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های همکار صورت می‌گیرد. این قبیل اتفاقات نشان می‌دهد که این شرکت‌ها وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند و سازمان نیز از همین مسئله ضربه می‌خورد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.