کد مطلب: ۸۸۰۷۹۵

رئیس صندوق ضمانت صادرات مطرح کرد:

بخشی از منابع آزادشده ایران در اختیار صندوق ضمانت صادرات

بخشی از منابع آزادشده ایران در اختیار صندوق ضمانت صادرات

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات اعلام کرد که علاوه بر حمایت از صادرات کالا و تجهیزات ایرانی، سرمایه‌گذاری‌های خارج از کشور را هم بیمه می‌کند. ضمن آنکه به دنبال این است بخشی از منابع آزادشده ایران در عراق و قطر به فعالیت این صندوق اختصاص داده شود

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها و مشکلات بانکی که برای شرکت‌های ایرانی ایجاد شد، فعالیت صندوق ضمانت صادرات به اوج خود رسید و به تبع آن میزان خسارات نیز افزایش پیدا کرد. اکنون این صندوق به دنبال این است که بخشی از منابع آزادشده ایران در عراق و قطر را در اختیار بگیرد. این در حالی است که هنوز از سرنوشت این منابع اطلاع دقیقی در دست نیست.

امیر برهانی‌نائینی، مدیرعامل این صندوق، عدد مشخصی درباره میزان مطالبات و خسارات این صندوق اعلام نکرد و فقط عدد خسارت سال گذشته را اعلام کرد. از سوی دیگر، مشکلات پیمان‌کاران ایرانی در عراق به دلیل عدم ارائه خدمات به شرکت‌های ایرانی به اوج خود رسیده است.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره فعالیت‌های این صندوق در عراق به رغم تحریم‌های آمریکا گفت: در سال‌های قبل خدمات صندوق به صادرات کالا و تجهیزات به اشخاص حقوقی بود؛ اما در یک سال اخیر، سرمایه این مجموعه از 47 میلیون به 247 میلیون یورو رسیده و صندوق توانسته به حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز وارد شود.

وی ادامه داد: شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی به دلیل ماهیت فعالیتی که دارند، فنی هستند و وثایق زیادی نمی‌توانند ارائه کنند. از سوی دیگر، برای حضور در پروژه‌ها دولت عراق از آنها ضمانت‌نامه می‌خواهد. بر این اساس، صندوق باحداقل وثایق برای آنها ضمانت‌نامه صادر می‌کند.

منابع آزادشده ایران در اختیار صندوق ضمانت قرار می‌گیرد؟

برهانی نائینی با ابراز امیدواری نسبت به دسترسی به منابع آزادشده ایران در عراق برای پوشش پیمان‌کاران فعال در عراق استفاده شود. ضمن آنکه برخی از پیمانکاران مطالبات خود را وصول کرده بودند، اما نمی‌توانستند آن را به داخل منتقل کنند. به دنبال آن هستیم که بدین طریق مطالبات را پرداخت کنیم. در خصوص منابع موجود در قطر نیز با توجه به همکاری بسیار خوبی که با بانک‌های قطر داریم بخشی از منابع آزادشده به عنوان بیمه‌نامه شرکت‌های ایرانی اختصاص داده خواهد شد.

وی درباره تفاهم‌نامه منعقدشده بین ایران و عراق در بحث سرمایه‌گذاری مشترک در شهرک‌های صنعتی مرزی گفت: به طور کلی برای سرمایه‌گذاری در هر کشوری که اعتبارسنجی آن از نظر صندوق انجام شده باشد، پوشش بیمه سرمایه‌‎گذاری انجام می‌شود. به شرطی که بیش از 50 درصد از ملزومات ساخت آن مجموعه از داخل کشور تامین شود.

او اضافه کرد: در این زمینه می‌توان به دو مگاپروژه در سوریه و ونزوئلا اشاره کرد. همچنین برای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در داخل کشور 100 درصد ارزش پروژه بیمه می‌شود. بر همین اساس چند بانک خارجی تمایل پیدا کردند که در داخل کشور سرمایه‌گذاری انجام دهند که در حال نهایی‌کردن قرارداد آن هستیم و پس از انعقاد قرارداد اسامی آنها اعلام خواهد شد.

نائینی درباره مطالبات و خسارت‌های این صندوق نیز یادآور شد: مطالبات و خسارت‌های صندوق بر اساس صلاحدید دولت است. به طور مثال ما مطالباتی از یک کشور داریم که ممکن است پیگیری آن کل تجارت خارجی با آن کشور یا صادرات ما را با چالش مواجهه کند. بر این اساس دولت تصمیم می‌گیرد که آیا آن را پیگیری کنیم یا فعلا مسکوت بگذاریم؟ اما باید اعلام کرد که برای اولین بار در طی شش ماه اول سال نزدیک به صفر بوده است. سال گذشته نیز خسارت ما 150 میلیارد تومان بود که 111 میلیارد آن بازیافت شد.

گفتنی است، صندوق ضمانت صادرات ایران پیش از انقلاب برای پوشش ریسک صادراتی شرکت‌های ایرانی ایجاد شد و هیئت مدیره آن وزارت خارجه، وزارت اقتصاد و وزارت صمت و بانک مرکزی هستند تا هماهنگی به بالاترین سطح برسد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر صفحه بخش خصوصی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.