کد مطلب: ۸۸۳۶۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تعلل در تخصیص ارز به نهاده‌های دامی

تعلل در تخصیص ارز به نهاده‌های دامی

عدم تخصیص ارز هر روز سر تیتر خبر یکی از حوزه‌های اقتصادی است. یک روز شیر خشک، یک روز خودرو، یک روز دارو و حالا نهاده های دامی؛ نکته اصلی این است این‌ها کالاهای اساسی هستند و نبود ارز برای این کالاها یعنی وضعیت اقتصادی به‌رغم اظهارات مدیران دولتی چندان جالب نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمارهای دولت حاکی از افزایش درآمد ارزی است و حتی رئیس سازمان توسعه تجارت از افزایش صادرات غیرنفتی نسبت به شش ماه ابتدای سال گذشته خبر می‌دهد. وزیر نفت نیز از رکوردشکنی تولید و فروشن نفت پس از تحریم آمریکا می‌گوید و وزیر رفاه اقتصاد ایران را جزو برترین اقتصاد‌های دنیا معرفی می‌کند. اما در چنین شرایطی حتی ارزی برای واردات نهاده های دامی وجود ندارد.

اما نبود ارز فقط مختص نهاده‌های دامی نیست و فعالان حوزه شیرخشک و دارو هم از عدم تخصیص ارز گلایه‌مند هستند. موضوعی که منجر به کمبود کالای نهایی در بازار شده است.

تخصیص ارز مشکل اصلی تامین نهاده های دامی

برومند چهارآیین، رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی صنعت طیور، در گفتگو با تجارت‌نیوز علت کمبود نهاده های دامی و نوسان قیمت مرغ و تخم مرغ را عدم تخصیص ارز کافی برای واردات نهاده‌ها اعلام کرد.

او تصریح کرد: مصرف 4.5 میلیون تن ذرت و 2.5 میلیون تن کنجاله سویا فقط در طیور گوشتی نشان از حجم بسیار بزرگ این بازار دارد، توزیع عادلانه و به دور از هرگونه فساد فقط از یک سیستم هوشمند ساخته است. حتی اگر روزی ارز تک نرخی شود برای توزیع باید از این سیستم هوشمند همچنان استفاده کرد.

وی در خصوص انتقاد به مدل تخصیص نهاده های دامی گفت: به دلیل عدم تخصیص ارز تامین و تحویل نهاده‌ها در کل کشور کم و تصمیم گرفته شد که به هر درخواست یک مقدار حداقلی از ذخایر استراتژیک نهاده داده شود. یک ایرادی که به این سیستم وارد هست این است که اول باید جوجه‌ریزی انجام و سپس نهاده‌ها بارگذاری شود. در حالی که باید برعکس باشد. دامدار و مرغدار با توجه به میزان نهاده باید برنامه‌ریزی تولید داشته باشد؛ اگر جوجه‌ریزی صورت گیرد و نهاده کمتر از میزان نیاز داده شود تولید‌کننده ضرر هنگفتی متحمل خواهد شد.

دولت گوش شنوایی ندارد

چهارآیین درباره مشکلات پیش‌آمده برای تامین نهاده‌ها گفت: با راه‌اندازی سامانه بازارگاه مشکلات تامین نهاده به حداقل رسید؛ مشکلات عجیب و غریبی که از ابتدای سال که در این حوزه به وجود آمده ربطی به سامانه ندارد، بلکه به دلیل عدم تخصیص و معضل انتقال ارز است. البته این مشکلات قابل پیش‌بینی بود. تشکل‌ها و اتاق بازرگانی بارها به مسئولان در این باره هشدار دادند، اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد. اگر هم صحبت‌های ما را می‌شنیدند به جای ترتیب اثر دادن سعی کردند با وعده و وعید و گفتاردرمانی از مشکلات عبور کنند. گذشت زمان نشان داد که هشدار ما درست بود و گفتاردرمانی جواب نداد.

وی افزود: سامانه بازارگاه یک ابزار است، وقتی ارز وجود نداشته باشد، سامانه کارایی ندارد. تشکل‌ها و فعالان این حوزه بارها در خصوص عدم تخصیص ارز هشدار دادند و اکنون که به نیمه دوم سال رسیدیم هنوز مشکل ارز وجود دارد و ارز کافی برای واردات نهادها اختصاص داده نشده است. افرادی که مشکل نهاد‌ه های دامی را به گردن سامانه بازارگاه می‌اندازند همان دلال‌هایی هستند که دستشان از بازار نهاده‌ها کوتاه شده و حالا سعی دارند با سمپاشی و ناکارآمد نشان دادن این سامانه توزیع نهاده به وضعیت سابق برگردد.

بازارگاه منافع عده‌ای را به خطر انداخت

چهارآیین در خصوص علت راه‌اندازی سامانه‌ بازارگاه توضیح داد: افراد زیادی مخالف راه‌اندازی چنین سامانه‌ای بودند و انواع سنگ‌اندازی‌ها را انجام دادند، اما با پیگیری‌های معاون امور تولیدات دامی وقت وزیر کشاورزی بود که کار به سرانجام رسید؛ به هر حال با راه‌اندازی این سامانه منافع بسیاری از افراد لطمه دید.

وی با تشریح فعالیت این سامانه گفت: توزیع نهاده‌های دامی بیش از سه دهه در اختیار یک سری افراد خاص و دلالان بود و آنها هر کاری که می‌خواستند انجام می‌دادند. قیمت‌ها را جابه‌جا و کالایی را احتکار و یا زمینه آن را در بازار کم می‌کردند؛ در واقع حاکم اصلی بازار گوشت و مرغ آنها بودند، اما این سامانه دست آنها را کوتاه کرد و عملا آنها بیکار شدند.

رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صنعت طیور در خصوص عملکرد سامانه بازارگاه و تاثیر آن بر بازار نهادها گفت: من و همکارانم بارها اعلام کرده‌ایم که اگر بخواهیم مهم‌ترین و بهترین کار وزارت جهاد کشاورزی را بیان کنیم بدون شک راه‌اندازی سامانه بازارگاه است که باعث شد بازار نهاد‌های دامی سر و سامان بگیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    طبق ادعای مسئولان فروش نفت رکورد شکسته اما ارز حاصل از آن معلوم نیست کجا هزینه می‌شود هیچ کس آماری نمی دهد و خبرگزاری‌ها هم مشغول تهیه خبر از روسری زنها هستند !!! خوب مردم را سر کار گذاشته اند