کد مطلب: ۸۹۷۳۱۶

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد:

هزینه‌ تولید فولاد با نرخ بانکی در ایران ۳۰ و در دنیا ۲ درصد است

هزینه‌ تولید فولاد با نرخ بانکی در ایران ۳۰ و در دنیا ۲ درصد است

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: هزینه‌های تولید را با نرخ بانکی نزدیک ۳۰ درصد می‌پردازیم؛ در حالی که این نرخ در دنیا ۲ درصد است. همچنین هزینه گاز، برق و... را خودمان پرداخت کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، بهرام سبحانی، در نشست خبری انجمن تولیدکنندگان فولاد که با حضور جمعی از فعالان این صنعت برگزار شد، در پاسخ به سوالی درخصوص نظر وزارت نیرو مبنی بر این که صنایع خود توان تاسیس نیروگاه دارند یا خیر؟ اظهار کرد: وظیفه تولید برق و گاز برعهده به وزارت نیرو و نفت است اما اگر برق به صنعت فولاد اختصاص ‌پیدا نکند، تولیدکنندگان فولاد چاره‌ای جز تاسیس نیروگاه ندارند.

وی افزود: اکنون حدود ۴ تا ۵ شرکت فولادی وجود دارد که حدود ۸۵ درصد از محصولات فولادی را تولید می‌کنند؛ مابقی فولادسازان باتوجه به توانایی مالی امکان تاسیس نیروگاه را ندارند و میزان مصرف برق آنها محدود است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: وزارت نیرو می‌تواند از طریق راه‌های مختلف مانند انتشار اوراق مشارکت اقدام به تامین برق نیروگاه‌ها کند.

سبحانی تصریح کرد: شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، هرمزگان، چادرملو، گلگهر نیروگاه‌هایی را تاسیس کردند اما باز هم در زمان کمبود برق، برق این‌ واحدها را گرفته و به روی شبکه می‌اندازند که همین امر باعث ایجاد برخی موانع در تولید می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به چنین مساله‌ای اما بارها این موضوع مطرح شده که چرا نرخ فولاد شما گران است، این در حالیست که ما صادرات انجام می‌دهیم و باید به سبب اشخاص واسطه در شرایط تحریمی محصولات خود را حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزان‌تر از رقبا صادر کنیم، از سوی دیگر ارز را تبدیل به نیما می‌کنند، بنابراین هزینه‌های ما اصلا همانند رقبای خارجی نیست.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: هزینه‌های تولید را با نرخ بانکی نزدیک ۳۰ درصد می‌پردازیم؛ در حالی که این نرخ در دنیا ۲ درصد است. همچنین هرینه گاز، برق و... را خودمان پرداخت کنیم.

آسیب به صنایع فولادی با بهره نگرفتن از بخش خصوصی

جهاندار شکری، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در نشست خبری انجمن فولاد، اظهار کرد: در سنوات گذشته مشاهده کرده‌ایم که از بخش خصوصی مشورت زیادی گرفته نشده و این امر صدمات زیادی را به صنعت فولاد وارد کرده است.

وی به وجود مشکلات در واردات تجهیزات و قطعات اشاره کرد و افزود: اعمال عوارض باعث ممانعت در انجام صادرات می شود. کشورهای خارجی منتظر ما نمی‌مانند بلکه نیاز خود به محصولات فولادی را از محل دیگری تامین خواهند کرد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: صنعت فولاد در بحث صادرات غیرنفتی حرف اول را می‌زند و این رفتار با این صنعت منصفانه نیست.

شکری در پایان گفت: وزارت صمت در حوزه فولاد پیگیر است و امید می‌رود که این صنعت استراتژیک وارد چالش بیشتر نشود.

خودکفایی صنعت فولاد

امین ابراهیمی، عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران و مدیر عامل فولاد خوزستان نیز در ادامه گفت: تولید فولاد از یک تا سه دهه قبل از انقلاب اسلامی تا کنون به ۴۵ میلیون تن تولید رسیده، همچنین تحریم ها باعث تقویت و خود کفایی این صنعت شده است.

وی با اعلام این که ۱۶ درصد بازار سرمایه را شرکت های فولادی و معدنی تشکیل می‌دهد که مارکت کپ آن بالغ بر هزار و ۳۶۰ همت است، گفت: سود شرکت‌های فولادی در سال ۱۴۰۱، ۱۵۰ همت بوده که بیانگر ظرفیت سودسازی صنعت فولاد و معدن است. نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد ۱۰ درصد است.

مدیر عامل فولاد خوزستان با بیان این که صنعت فولاد ۱۰ میلیارد دلار پتانسیل ارز آوری دارد، افزود: قیمت فولاد متناسب با تورم رشد نکرده است.

ابراهیمی به رشد چشمگیر صادرات اشاره کرد و اظهار داشت: تفسیر اشتباهی که از فولاد خام اتفاق افتاد باعث شد سیاست‌گذاری‌ها به سمتی برود که بخشی از حوزه صادرات به حاشیه برود؛ به نحوی که در این رابطه می‌توان به بحث مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد.

وی تصربح کرد: در بخش صادرات می‌توان به محصولات میانی اشاره کرد، همچنین سیاست چندگانه در بحث زنجیره فولادی آسیب‌هایی را به این صنعت وارد کرده است.

مدیر عامل فولاد خوزستان تصریح کرد: ۱۰۰ درصد عرضه صادرات ما باید در بورس کالا صورت گیرد مابقی آن در صورت عدم تقاضا صادرات صورت گیرد.

صنعت فولاد در ریل درستی قرار دارد

احسان دشتیاته، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مدیر عامل صبا فولاد با اعلام این که امروزه صنعت فولاد را در تمام امور مقصر می‌دادند، تاکید کرد: صنعت فولاد در ریل درستی قرار دارد و باید تا سال ۱۴۰۴ به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن دست یابد.

مدیر عامل صبا فولاد تصریح کرد: حدود پنج درصد گاز و ۷ درصد برق توسط فولادی ها مصرف می‌شود.

منبع : سنانیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.