کد مطلب: ۹۰۷۳۹۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

کدام صنایع ایران از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؟/ چرا صنایع به سمت تکنولوژی روز نرفته‌اند

کدام صنایع ایران از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؟/ چرا صنایع به سمت تکنولوژی روز نرفته‌اند

هوش مصنوعی یکی از عوامل موثر بر رشد و پیشرفت صنعت محسوب می‌شود و به صنایع در رشد، بهره‌وری بهتر وکم شدن هزینه‌های تولید کمک می‌کند. در ایران، هوش مصنوعی در برخی از صنایع وارد شده ولی هنوز به اندازه کافی پیشرفت نکرده‌ است.

به گزارش تجارت‌نیوز، هوش مصنوعی توانسته تاثیر زیادی بر زندگی انسان‌ها بگذارد. این فناوری حوزه‌های زیادی را دستخوش تغییر کرده که یکی از این حوزه‌ها صنایع است. صنایع مختلفی همچون معماری، پزشکی، بانکداری و... دچار تغییراتی شده‌اند. در ایران هم برخی صنایع از این فناوری استفاده می‌کنند؛ اما هنوز هوش مصنوعی در ایران به اندازه کشور‌های پیشرفته فرا‌گیر نشده‌ است.

هوش مصنوعی در صنعت ایران

هوش مصنوعی بخش‌های مختلفی از زندگی، از موتور‎‌های جست‌وجو گرفته تا صنعت و فناوری اطلاعات، را دستخوش تغییر کرده‌ است.

یکی از صنایعی که در ایران موفق به استفاده از هوش مصنوعی شده پزشکی است. هوش مصنوعی در این صنعت توانسته روند تشخیص و درمان بیماری را آسان‌تر کند و همین‌طور، در مدیریت بیماری، تشخیص دارو و تجریه‌وتحلیل عکس‌های رادیولوژی به پزشکان کمک کند.

آن‌طور که روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران گزارش داده، اولین کلینیک پوست و‌ مو که از هوش مصنوعی برای اسکن پوست بیمار و پیش بردن روند درمان استفاده می‌کند، در 19 اردیبهشت 1402 در دانشگاه علوم پزشکی ایران افتتاح شده‌ است.

صنعت فولاد یکی از صنایعی است که هوش مصنوعی روی آن تاثیر گذاشته است. فولاد یکی از صنایع مهم برای کشورها محسوب می‌شود و دولت‌ها می‌کوشند از این فناوری در صنعت فولاد استفاده کنند.

محمد اسکند‌ر‌نژاد تهرانی، فعال حوزه هوشمند‌سازی فعالیت‌های اکتشافی و معدنی، در گفت‌وگو با جهان صنعت اعلام کرد در حال حاضر، هوش مصنوعی در صنعت فولاد توانسته باعث افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها شود و همین‌طور یاد‌گیری ماشین و تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده، ابزار‌هایی از فناوری هوش مصنوعی هستند که نقش مهمی در بهینه‌سازی تولید دارند.

هوش مصنوعی در صنعت حمل‌ونقل ایران هم وارد شده ولی هنوز راه طولانی‌ای در پیش‌ دارد. این فناوری می‌تواند در صرفه‌جویی در وقت و انرژی نقش ایفا کند. در حال حاضر، هوش مصنوعی در حمل‌نقل ایران بیشتر در بخش مسیر‌یابی کاربرد دارد؛ از جمله نرم‌افزار‌‌ها می‌توان به گوگل‌مپ، نشان و بلد اشاره کرد.

کشاورزی یکی از صنایع مهم در ایران محسوب می‌شود؛ ولی کشاورزی در ایران هنوز به شکل سنتی جلو می‌رود. این در حالی است که در بسیاری از کشور‌های دنیا از هوش مصنوعی در صنعت کشاورزی برای تولید محصول بهتر، انتخاب بذر مناسب و... استفاده می‌شود. 

تاثیرات هوش مصنوعی بر زندگی انسان

هوش مصنوعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر صنایع مختلف تاثیر‌گذار است. هوش مصنوعی توانسته مشاغل مختلف از جمله بانکداری، پزشکی، خودروسازی، فولاد، کشاورزی، فناوری اطلاعات، نفت و گاز و صنایع نظامی را تحت تاثیر قرار دهد و به آسان‌تر شدن زندگی انسان، صرفه‌جویی در وقت و انجام وظایف پیچیده کمک می‌کند

هوش مصنوعی علاوه بر تمام تاثیرات مثبتی که دارد، در طولانی‌مدت تاثیرات منفی هم از خود به جا خواهد گذاشت؛ این فناوری می‌تواند جای انسان را در مشاغل مختلف بگیرد و نقش انسان را در صنعت کمرنگ ‌کند. این می‌تواند به بیکاری انسان‌ها در سال‌های آینده بینجامد.

آینده هوش مصنوعی در ایران

هوش مصنوعی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در کشور‌های پیشرفته بسیار مورد توجه قرار دارد. اما در ایران به اندازه کشور های پیشرفته از هوش مصنوعی استفاده نشده است؛ از آنجا که اقتصاد جهان به سمت استفاده بیشتر از هوش مصنوعی پیش‌ می‌رود، رشد استفاده از هوش مصنوعی روزبه‌روز در حال افزایش است

برای مطالعه بیشتر به صفحه صنعت، معدن، تجارت در تجارت‌نیوز، مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.