خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۱۶۳۶۳۷

سرعت قطارهای ایران یک‌سوم جهان

سرعت قطارهای ایران یک‌سوم جهان

طی سال‌های گذشته نقش شبکه ریلی در توسعه اقتصادی کشورها به شدت افزایش یافته و عملا سه برابر شده است و این در حالی است که این روند در ایران تا حدودی کند پیش می‌رود.

در حالی که سرعت قطارها در برخی کشورهای جهان از 300 کیلومتر در ساعت فراتر رفته و حتی شاهد رسیدن سرعت آنها به حدود 500 کیلومتر در ساعت هستیم، سرعت قطارها در ایران تنها در چند نمونه به حدود 160 کیلومتر در ساعت رسیده است. به طور کلی سرعت سیر خطوط ریلی در ایران کمتر از 100 کیلومتر در ساعت است. شکی نیست که افزایش سرعت قطارها به میزان قابل توجهی ظرفیت ترانزیت ایران را افزایش می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بنا به آمارهای جهانی ارزش مالی حمل‌ونقل ریلی در جهان از 6 هزار میلیارد دلار در سال 1990 به 19 هزار میلیارد دلار در سال 2016 افزایش یافته و بیش از 3 برابر شده است. بر اساس چشم‌انداز اقتصادی ایران بخش ریلی باید 30 درصد از حمل‌ونقل بار و 20 درصد از حمل‌ونقل مسافر را بر عهده داشته باشد.

بر اساس برنامه توسعه 5 ساله ایران که به دنبال رساندن رشد اقتصادی کشور به 8 درصد است، 25.3 درصد از سرمایه مورد نیاز برای توسعه کشور باید از منابع خارجی تامین شود.

در حال حاضر حجم پروژه‌های در دست اجرای وزارت راه ایران به سختی به 12 میلیارد دلار می‌رسد. از سال 2016 و پس از امضای توافق هسته‌ای شرکت سینوسور چین 1.9 میلیارد یورو برای ساخت خط راه‌آهن تهران قم اصفهان سرمایه‌گذاری کردند.

اگزین‌بانک چین نیز 1.7 میلیارد دلار برای برقی کردن خط ریلی تهران-مشهد سرمایه‌گذاری کرد.

روسیه نیز طرح سرمایه‌گذاری 1.2 میلیارد یورویی برای برقی کردن خط ریلی گرمسار-اینچه‌برون را نهایی کرده است.

مقامات ایرانی همچنین اعلام کردند در آینده‌ای نزدیک قرارداد سرمایه‌گذاری 1.7 میلیارد یورویی آلمانی‌ها به پروژه‌های حمل‌ونقل در ایران اختصاص می‌یابد، نهایی خواهد شد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.