فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۱۸۷۰۴۷

توقف کاوش‌ها در تپه هگمتانه

توقف کاوش‌ها در تپه هگمتانه

مدیر پایگاه تاریخی هگمتانه با بیان اینکه تاکنون فقط بخش محدودی از آثار تاریخی از تپه هگمتانه خارج شده است، گفت: با توجه به اینکه نوع مصالح آثار تاریخی موجود در این تپه خشتی و آسیب‌پذیر هستند بنابراین بهترین پوشش برای این آثار خاک است.

بهرام توتونچی تصریح کرد: در صورت خروج آثار تاریخی از دل تپه هگمتانه، در برابر عوامل جوی همچون باد و باران آسیب‌پذیر خواهند بود و با توجه به اینکه تکنولوژی حفاظت از این آثار در دنیا نوپدیدار است، کاوش‌ها در این منطقه متوقف شده است .

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی یادآور شد: در حال حاضر آثار تاریخی خارج شده از تپه هگمتانه، با استفاده از پوشش‌های حفاظتی کاملا از شرِّ عوامل طبیعی در امان هستند.

توتونچی با اشاره به اینکه با خروج آثار تاریخی خشتی در اقلیم‌های سردسیر بسیار در معرض آسیب قرار می‌گیرد، افزود: در تمام دنیا کاوش چنین آثاری متوقف می‌شود تا زمانی‌که تکنولوژی نو برای حفاظت از این آثار پدیدار شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مساحت این تپه تارخی به 30 هکتار می‌رسد، ایجاد پوشش حفاظتی برای این میزان مساحت عملا ناممکن بوده و از طرفی موجب کاهش دید و از بین رفتن سیما و منظر شهری خواهد شد.

مدیر پایگاه تاریخی هگمتانه اظهار کرد: این آثار تاریخی کاملا در برابر باد و باران و سایر عوامل طبیعی مصون شده‌اند و در فصول سرد نیز هدایت آب‌های سطحی در این منطقه به منطقه‌ای به دور از آثار تاریخی انجام می‌شود.

توتونچی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نشتی آب لوله‌های قدیمی در محوطه تپه هگمتانه گفت: هدایت این نشتی لوله به گونه‌ای انجام شد که به دور از آثار تاریخی بوده و هیچ آسیبی به آثار نمی‌رساند.

وی یادآور شد: به محض اطلاع از نشتی لوله با شرکت آبفا تماس گرفته شد و پس از بازدید عوامل این شرکت مشخص شد لوله‌های موجود در این محوطه مربوط به دهه 30 بوده و با توجه به قدمت این لوله‌ها، سیستم اتصالات و تشکیلات کنونی جوابگوی حل این نشتی نیست.

توتونچی خاطرنشان کرد: با رایزنی با شرکت آب و فاضلاب شهری تلاش داریم سیستم لوله‌کشی از بخشی از تپه هگمتانه حذف شود تا خطری برای محوطه نداشته باشد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.