کد مطلب: ۸۸۳۰۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ابهام در آینده صنعت فولاد چین/ روند صعودی تولید فولاد متوقف می‌شود؟

ابهام در آینده صنعت فولاد چین/ روند صعودی تولید فولاد متوقف می‌شود؟

انجمن جهانی فولاد انتظار دارد تقاضای فولاد چین با سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی و ثبات در بخش املاک، تا دو درصد رشد داشته باشد. با این حال هنوز چشم‌انداز سال 2024 مبهم است. خوش‌بینانه‌ترین سناریو این است که تقاضا ثابت بماند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تولید بالای فولاد خام و موضع صادرات تهاجمی در فضای ضعیف تقاضای داخلی طی 9 ماه گذشته صنعت فولاد چین بوده است.

افزایش تولید فولاد چین

آن‌طور که فولاد ایران گزارش داده، بر اساس داده‌های منتشرشده توسط اداره ملی آمار چین، تولید فولاد خام در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ به ۷۹۵ میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل ۱.۷ درصد افزایش داشته است.

طی ماه‌های ژانویه تا آگوست، مصرف ظاهری فولاد چین به ۶۵۸.۵ میلیون تن رسید که کم و بیش مشابه سال گذشته بود و تنها ۳۰ میلیون تن نسبت به سطح سال ۲۰۱۹ افزایش داشت. از طرفی سرمایه گذاری در بخش تولید ۵.۹ درصد افزایش یافت و در صنایع نیز سرمایه‌گذاری در معدن دو درصد و در تامین برق، گاز و آب ۲۶.۵ درصد افزایش یافته است.

داده‌ها نشان می‌دهد که از ژانویه تا آگوست ۲۰۲۳، سرمایه‌گذاری ملی توسعه املاک و مستغلات چین ۷.۶۹ تریلیون یوان بوده است که نسبت به سال گذشته کاهش ۸.۸ درصدی را نشان می‌دهد که در آن، سرمایه‌گذاری مسکونی ۵.۸۴۲۵ میلیارد یوآن بوده که هشت درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است.

طبق داده‌های اداره کل گمرک چین، صادرات فولاد چین طی ماه های ژانویه تا سپتامبر روند صعودی خود را حفظ کرد. صادرات در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۳ با ۳۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۶۶.۸۲ میلیون تن رسید. پ

صادرات فولاد چین به دلیل افزایش پایدار تولید فولاد خام که بیش از تقاضای داخلی بود، افزایش یافت. در نتیجه، کارخانه‌ها دارای موجودی اضافی در انبارها بودند و بازارهای خارج از کشور تنها گزینه پیش رویشان.

بخش املاک و مستغلات و ساخت و ساز احتمالاً در سه ماهه آخر سال به دلیل اقدامات انجام‌شده توسط دولت چین امیدوارتر خواهد شد. ولی چشم‌انداز سال ۲۰۲۴ نامشخص است و در بهترین حالت ممکن است تقاضا ثابت بماند. اما در صورت تضعیف تاثیر فاکتورهای سیاسی، ریسک‌های نزولی برای امسال و سال آینده باقی می‌مانند.

برای مطالعه بیشتر صفحه صنعت را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.