فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۶۰۰۳

کمبود نقدینگی در صنعت دارو ادامه دارد

کمبود نقدینگی در صنعت دارو ادامه دارد

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: تامین نقدینگی همچنان بزرگ‌ترین مشکل صنعت دارو است، وی همچنین مستثنی شدن واحدهای تولید دارو از برنامه‌های مدیریت برق در تابستان را رد کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران شرحی از آخرین وضعیت صنعت دارو ارائه کرد و گفت: سهیه ارزی صنعت دارو و تجهیزات پزشکی تا حدودی تامین شده اما چالش اصلی کارخانجات داروسازی که تامین منابع مالی است همچنان برقرار است و دولت تعهدات مالی که به تامین اجتماعی و بیمه‌ها دارد را ایفا نکرده و در پی ایفا نشدن تعهدات دولت، سازمان تامین اجتماعی بدهی داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها را نداده است.

وی افزود: همچنین بسیاری از شرکت‌های پخش نتوانستند چک‌های خود را پاس کنند و این امر شرکت‌های تولیدی را با کسری نقدینگی مواجه کرده است، بانک‌ها نیز در این قضیه منقبض هستند و در واقع بیشترین استفاده از منابع بانکی را دولت برای مسائل جاری‌اش انجام داده و در نتیجه بیشتر منابع به شرکت‌هایی مانند شرکت بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام اختصاص یافته و یا صرف تسویه بدهی گندم‌کاران شده، در نتیجه سهم بخش خصوصی از منابع بانکی از سال گذشته تاکنون ناچیز بوده است.

نجفی عرب تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکل صنعت دارو و تجهیزات پزشکی کشور همچنان تامین نقدینگی است. البته وزیر با کمک رئیس جمهور از صندوق توسعه ملی حدود ۱۰۰ میلیون دلار برداشت کردند تا بتوانند معوقات پرستاران و پزشکان را پرداخت کنند و در همین حال بتوانند بدهی بیمارستان‌ها را به شرکت‌های تولید و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی تامین کنند. 

وی تاکید کرد: بخش دارو واقعا حال خوبی ندارد و ما نگران کمبود دارو در فصل پیش رو به ویژه کمبود آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی هستیم زیرا تقاضای بیمارستان‌ها برای این داروها در فصل سرما به دلیل ابتلا به امراض عفونی افزایش پیدا می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران این ادعای توانیر که واحدهای تولید دارو و یا صنایع مرتبط با آن مشمول برنامه‌های مدیریت بار نیستند را رد کرد و گفت: اصلا این طور نیست و شرکت‌های تولیدکننده دارو هم مانند دیگر شرکت‌ها در تابستان با قطعی برق مواجه بودند و واضح است که وقتی برق شهرک‌های صنعتی را قطع می‌کنند برق واحدهای دارویی هم قطع می‌شود.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.