فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۷۴۴۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

آروا قابلیت رقابت با برندهای بزرگ جهانی را دارد

آروا قابلیت رقابت با برندهای بزرگ جهانی را دارد

قائم‌مقام مجموعه آروا گفت: در حال حاضر آروا به دلیل توانایی رقابت از نظر استاندارد و کیفیت تنها کارخانه‌‌ای است که در حوزه ابزار می‌تواند با برندهای بزرگ جهانی همکاری کند.

به گزارش تجارت نیوز،

آروا مجموعه‌ای است که در حوزه ابزارآلات ایمنی، بادی، برشی، برقی، جوش، دستی و موتوری به مشتریان و مصرف‌کنندگان خدمات ارائه می‌دهد. در همین زمینه طی هفته جاری نشست خبری محمدامین مصلایی‌پور، مدیرعامل آروا، و حمید مصدقی، قائم‌مقام او، برگزار شد. 

در ابتدای این نشست مصدقی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه عاملی باعث شده آزمایشگاه مرجع راه‌اندازی شود گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل این بود که صنعت ابزار ایران تا به حال هیچ سرمایه‌گذاری نداشته که بتواند صنعت را در خاک ایران وارد و آن را بومی‌سازی کند. در مرحله اول صنعت، ابزار ساخت، نحوه کنترل کیفیت را وارد ایران کردیم و آگاهی‌هایی در خصوص اینکه این ابزارآلات و استاندارها چه کارکردی برای مصرف‌کننده دارند تجمیع شد.

او ادامه داد: ابزارآلات در حال تولید را کنترل کردیم تا کیفیت آن مناسب و درخور مصرف‌کننده باشد. با طی این مراحل ایده تجهیز آزمایشگاه به ذهن‌مان خطور کرد و باعث شد آزمایشگاهی منطبق با الزامات استانداردی دنیا شکل بگیرد. طوری‌ که هر دستگاهی در این کارخانه تولید و آزمایش می‌شود به تمام الزامات استاندارد بومی پاسخگو و با ذائقه مصرف‌کننده ایرانی منطبق باشد.

مصدقی با اشاره به طول عمر موثر ابزارآلات توضیح داد: با در نظر گرفتن کیفیت و قیمت مناسب و با یاری مهندسان، دستگاه‌هایی وارد و تولید شد که با برآورده کردن الزامات استاندارد و ارائه گارانتی 70ماهه، مشتری را پشتیبانی می‌کند و این به خاطر دقتی است که در انتخاب متریال و نحوه ساخت لحاظ شده است.

تولید صادرات‌محور آروا

 مصدقی با تایید برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات آروا تاکید کرد: با وجود قیمت، استاندارد و کیفیت مناسب، قابلیت رقابت با برندهای بزرگ جهانی را داریم و در حال حاضر تنها کارخانه‌ای که در حوزه ابزار می‌تواند با آنها همکاری کند کارخانه آرواست.

او در پاسخ به این سوال که آیا برای راه‌اندازی آزمایشگاه از نیروهای متخصص داخلی استفاده شده یا بخش خارجی هم دخیل بوده است توضیح داد: برای راه‌اندازی این آزمایشگاه هم از نیروهای متخصص داخلی و هم از مشاوران خارجی که در حوزه صنعت فعالیت دارند استفاده شد، ولی مهم‌ترین عامل این است که تیم داخلی آروا قابلیت این را دارد تا علمی را که در این راه به دست آمده از نظر تولید ابزار، تست، متریال و موادی که قرار است برای ابزار استفاده شود در اختیار همگان قرار دهد.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه مهندسانی داشتیم که در طراحی و تولید خودرو کار می‌کردند و در حال حاضر علم خود را در بستر ابزار روی استانداردهای آن پیاده‌سازی می‌کنند با این روند، علم نشر پیدا می‌کند و طبیعتاً افرادی که علاقه‌مند هستند از این موضوع بهره می‌برند.

صنعت ابزار؛ صنعتی اشتغال‌زا

قائم‌مقام شرکت آروا با تاکید بر اهمیت اشتغال‌زایی در صنعت ابزارآلات خاطرنشان کرد: ابزار، به عنوان صنعت مادر، ظرفیت پیشرفت بالایی دارد. این امید وجود دارد افرادی که صرفاً واردات انجام می‌دهند به سمت تولید حرکت کنند و از سایه تولید، اشتغال‌زایی بسیاری به وجود آورند. در چشم‌انداز سه‌ساله مجموعه آروا قرار است تعداد کارکنان آن از هزار نفر کنونی به حدود 1500 نفر برسد. 

او به این پرسش که آیا آزمایشگاه توانایی انجام تست‌های مورد نیاز برای اطمینان از کیفیت محصولات را دارد پاسخ داد: این آزمایشگاه قابلیت انجام تست‌های مورد نظر را برای کیفیت ابزار برقی و ابزار جوش دارد. تست عملکرد اینورتر، تست طول عمق، سقوط، ضربه، سختی و انواع تست‌های آی پی ۲۴، ضد آب بودن داس‌پروف و تست‌های کلید در آزمایشگاه بررسی می‌شود.

وی در جواب این سوال که سطح خودتان را در جهان چگونه می‌بینید و با توجه به استانداردها چه تضمینی به مشتریان ارائه می‌دهید تشریح کرد: یک استاندارد جهانی و یک استاندارد بر اساس ذائقه مصرف‌کننده وجود دارد. ممکن است یک دستگاهی که کیفیت آن هم  پایین‌ باشد، استانداردها را پاس کند، ولی مصرف‌کننده درخواست دستگاهی را دارد که کیفیت نفوذ مناسبی داشته باشد و نوسانات برقی آن آزاردهنده نباشد. با این حال ممکن است دستگاه تولیدشده با وجود قیمت مناسب از نظر کیفیتی و نفوذ جوش نیاز مصرف‌کننده را برآورده نکند. در آروا استاندارد محصولات طوری است که به‌جرأت به آن گارانتی 70 ماهه تعلق می‌گیرد. اما استاندارد اصلی و کیفیت را مشتری تعیین و براساس نیاز خود دستگاه را انتخاب می‌کند. در آزمایشگاه ما نیز بر اساس نیاز مشتری دستگاه‌ها وفق داده می‌شوند.

کدام قطعات وارد می‌شوند؟

مصدقی ضمن ضرورت واردات در برخی قطعه‌ها توضیح داد: فرایندی به اسم کیفیت انتخاب پیمانکار یا تولیدکننده وجود دارد که می‌خواهد مواد اولیه را به نام ارزیابی پیمانکاران در اختیار بگذارد. طی این فرایند تمام قطعات پیمانکاران و تولیدکنندگان ارزیابی اولیه می‌شوند و با الزامات استاندارد سنجیده و سرانجام از این قطعه ارزان و با کیفیت در ایران استفاده می‌شود، اما برخی از قطعات در ایران وجود ندارند که باید از طریق برخی افراد در داخل ایران تولید یا از خارج کشور وارد شوند.

او ادامه داد: در آروا هیچ الزامی بر تولید صفر تا صد یک محصول نیست، کارخانه‌ای که از روز اول صفر تا صد کالایی را خود تولید کند، شکست می‌خورد. باید برخی از قطعات وارد شود و چند نفر در خط تولید و چند مدیر در این خط مشغول کار شوند تا کارخانه شکل بگیرد و پایدار بماند.

 وی در پاسخ به سوال بعدی که میزان تولیدات چقدر است و در راستای شعار سال چه مقدار قدم برداشتید گفت: در حال حاضر 70 درصد برنامه فروش به روی محصولات تولیدی است، اما با تلاش و افزایش تنوع محصولات صد درصد برنامه به صورت تولیدی به مردم عرضه خواهد شد. هر ۵۸ ثانیه یک دستگاه اینورتر در خط تولید بسته می‌شود. تولید نسبت به واردات سود یا ارزش افزوده بیشتری نمی‌دهد اما ما به جای واردات کالا، صنعت تولید آن را از طریق تیم‌های مهندسی و برنامه‌ریزی آموختیم و دستگاه را تولید کردیم.

این فعال بخش خصوصی به این سوال که تولیدکننده چطور به 70 ماه گارانتی رسیده و این خدمات چگونه قرار است ارائه شود پاسخ داد: وقتی یک کالایی با اطمینان صفر تا صد در ایران تولید و دستگاه بر اساس سلیقه مصرف‌کننده تنظیم می‌شود دیگر ارائه ۷۰ ماه گارانتی دور از ذهن نیست، چه بسا می‌تواند گارانتی بیشتری را هم به خود اختصاص دهد.

مصدقی در ادامه به این سوال که افتتاح این آزمایشگاه چه تاثیری روی سهم بازار و مزیت رقابتی شما می‌گذارد پرداخت و تصریح کرد: تمامی دستگاه‌های تولیدی و وارداتی این مجموعه با الزامات استاندارد انجام می‌شود و از طریق برخی آزمایشگاه‌های خارجی یا داخلی تست می‌شوند. این آزمایشگاه فقط ما را مطمئن می‌کند که با خیال راحت سهم بازار را ارتقا دهیم و ۷۰ ماه گارانتی در نظر بگیریم.

واردات راحت‌تر از تولید

او با گلایه از چالش‌ها و موانع ساخته و پرداخته دولت یادآور شد: از چالش مجوز کارخانه و صنایع گرفته تا مجوز ارز حاصل از واردات مواد اولیه مشکلات زیادی وجود دارد. به تولید آن‌طور که باید یا انتظار می‌رود توجهی نمی‌شود، چه بسا واردات در ایران بسیار راحت‌تر از راه‌اندازی کارخانه و پی‌ریزی الزامات است.

4-1

 

مدیرعامل شرکت ابزارآلات آروا در پایان این نشست به سوال آخر مبنی بر اینکه آیا ۷۰ ماه گارانتی برای یک محصول بیش از حد نیست و دلیل این مدت‌زمان طولانی چه می‌تواند باشد پاسخ داد: این ۷۰ ماه گارانتی که برای اینورترها در نظر گرفته شده به هیچ عنوان برای فروش، مارکتینگ، شوآف یا تبلیغات نبوده و این طی ۱۲ سال تولید، با انجام خریدهای استاندارد، کنترل کیفیت دقیق از سوی تیم و طراحی محصول به دست مهندسان ثابت شده است.

محمدامین مصلایی‌پور ادامه داد: در ابتدا گارانتی ۱۲ ماهه در نظر گرفته شده بود، اما بعد متوجه شدیم خدمات پس از فروش ما خالی است و سپس با گزارش‌هایی که دریافت کردیم گارانتی به ۲۴ ماه افزایش یافت. پس از آن، گزارش‌های جدیدی دریافت شد که نشان می‌داد این دستگاه‌ها با وجود ۲۴ ماه کارکرد، هنوز به درصد تعیین‌شده برای بازگشت به خدمات نرسیده‌اند، به همین دلیل، مدت گارانتی آنها به ۳۶ ماه افزایش یافت.

او تاکید کرد: در طول ۱۲ سال، متوجه شده‌اند این دستگاه‌ها همچنان به خدمات پس از فروش بازنمی‌گردند  و اگر اینورترها دزدیده نشوند، سال‌ها کار می‌کنند. هدف ما از انتخاب ۷۰ ماه گارانتی این است که خریدها استاندارد انجام می‌شود، طراحی مهندسی بسیار خوب است و آزمایش‌های دقیقی برای بررسی نقاط مختلف محصول صورت می‌گیرد.

بر اساس گفته او، دستگاه‌ها آزمایش‌های مختلف مانند تست رطوبت و دما را با موفقیت پشت سر می‌گذارند. دستگاه‌ها، چه صنعتی و چه خانگی، معمولاً دارای برچسب مشخصاتی هستند که میزان آمپر واقعی آنها را نشان می‌دهد؛ به عنوان مثال، اگر دستگاهی ۱۴۰ آمپر باشد، همان مقدار واقعی ۱۴۰ آمپر روی آن درج می‌شود و هرگز ۲۰۰ آمپر ذکر نمی‌شود. این اطلاعات به طور دقیق و واقعی نوشته می‌شود تا کاربر از توان مصرفی و کارایی دستگاه به‌درستی مطلع باشد.

این تولیدکننده ابزارآلات توضیح داد: دستگاه طوری طراحی شده که در شرایط دمایی ۵۰-۶۰ درجه و رطوبت ۹۵ درصد روی عرشه کشتی، یا در سردترین نقطه در دمای منفی ۲۰ درجه نیز به‌خوبی کار کند.

او افزود آزمایش‌های سقوط نیز روی دستگاه‌ها انجام شده و هدف این است که دستگاه‌ها طی ۷۰ ماه به خدمات پس از فروش نیاز پیدا نکنند.

 مصلایی‌پور در پایان یادآور شد: حتی برای هواپیمایی مانند بوئینگ۷۴۷ که تمامی تدابیر ایمنی برایش در نظر گرفته شده نیز ممکن است چنین حوادثی رخ دهد. با این حال این دستگاه‌های آنها نسبت به درصدی که در نظر گرفته شده به‌خوبی عمل می‌کنند و گارانتی ۷۰ ماه نیز منطقی است. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.