فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۹۱۹۱

علیرغم رشد ۳ درصدی حجم صادرات زنجیره آهن و فولاد، ارزش صادرات ۱۳ درصد افت کرد

علیرغم رشد ۳ درصدی حجم صادرات زنجیره آهن و فولاد، ارزش صادرات ۱۳ درصد افت کرد

طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد طی چهار ماهه نخست امسال، آمار صادراتی زنجیره آهن و فولاد حاکی از رشد سه درصدی رشد حجم صادرات کل زنجیره آهن و فولاد دارد اما نکته اینجاست که علیرغم این رشد، ارزش صادرات زنجیره فولاد کشور طی این مدت نسبت به پنج ماهه سال گذشته، افت ۱۳ درصدی داشته است.

به گزارش تجارت نیوز،

بر اساس آمار ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از عملکرد پنج ماهه فولادسازان کشور در امر صادرات، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان مرداد ماه، بخشی از تولید فولاد کشور صادر شده است؛ آمار صادراتی در مدت مذکور و مقایسه آن با صادرات در سال ۱۴۰۲، نشان می‌دهد که صادرات وزنی فولاد کشور در بخش از زنجیره آهن و فولاد رشد داشته اما در برخی دیگر افت کرده است اما در مجموع، صادرات زنجیره آهن و فولاد کشور رشد سه درصدی را به لحاظ وزنی ثبت کرده است؛ این درحالیست که میزان ارزش صادرات علیرغم اینکه در صادرات محصولات و مقاطع طویل فولادی افزایشی رقم خورده اما در مجموع افت ۱۳ درصدی نسبت به میزان ارزآوری حاصل از صادرات فولادی‌ها در پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ داشته است.

صادرات کل زنجیره آهن و فولاد کشور از ۱۱ میلیون و ۷۹۱ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۱۱۸ میلیون دلار در مجموع پنج ماهه نخست سال گذشته به ۱۲ میلیون و ۱۲۳ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۶۹۹ میلیون دلار رسیده که از منظر حجم رشد سه درصدی اما از منظر ارزش ۱۳ درصد کاهش ارزآوری برای کشور را در پی داشته است.

طبق آمار صادرات زنجیره آهن و فولاد کشور، در مجموع پنج ماهه امسال، یک میلیون و ۴۰۸ هزار تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که ۲۳ درصد بیش از میزان صادرات آن در مدت مشابه سال گذشته معادل یک میلیون و ۱۴۵ هزار تن بوده است.

ارزش صادرات این مقاطع فولادی نیز ۱۳ درصد در این مقایسه آماری، بیشتر شده است. در حالی در مجموع ارزش صادرات مقاطع طویل فولادی در پنج ماهه سال گذشته، ۵۹۸ میلیون دلار ثبت شده، این عدد در صادرات پنج ماهه امسال، به ۶۷۴ میلیون دلار رسیده است.

در مقابل صادرات مقاطع تخت فولادی از ۱۹۵ هزار تن به ارزش ۱۲۹ میلیون دلار در مجموع پنج ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ به ۱۴۱ هزار تن به ارزش ۹۴ میلیون دلار در مدت مشابه سال جاری کاهش پیدا کرده است. حجم صادراتی این مقاطع ۲۸ درصد وزنی و همچنین ۲۸ درصد ارزشی کاهش یافته است.

ظرف پنج ماهه سال گذشته، یک میلیون و ۳۴۱ هزار تن محصولات فولادی (به ارزش ۷۲۷ میلیون دلار) صادر شده که این میزان امسال به یک میلیون و ۵۴۹ هزار تن به ارزش ۷۶۸ هزار دلار رسیده است؛ براین اساس حجم صادراتی ۱۶ درصد بیشتر شده وشش درصد هم بر ارزآوری حاصل ار صادرات محصولات فولادی در مقایسه پنج ماهه ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ افزوده شده است.  

از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، دو میلیون و ۵۳۳ هزار تن فولاد میانی به ارزش صادراتی یک میلیارد و ۱۹۶ میلیون دلار صادر شده است. این حجم صادرات فولاد میانی ۱۸ درصد (وزنی) و ۲۴ درصد ارزشی، کمتر از آمار آن در پنج ماهه سال گذشته است. در پنج ماهه سال ۱۴۰۲ در مجموع بالغ بر سه میلیون تن فولاد میانی به ارزش یک میلیارد و ۵۷۱ میلیون دلار، صادر شده بود.  

طبق آمار، افت صادرات در آهن اسفنجی در مدت مذکور به لحاظ وزنی ۳۱ درصد و ریالی، ۳۲ درصد ثبت شده است. صادرات آهن اسفنجی از ۷۳۵ هزار تن به ارزش ۱۸۶ میلیون دلار به ۵۰۸ هزار تن به ارزش ۱۲۶ میلیون دلار رسیده است.

در مقابل اما حجم صادرات گندله سنگ‌آهن در پنج ماهه سال ۱۴۰۲ بالغ بر چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۳۹۵ میلیون دلار ثبت شده است که نسبت به سه میلیون ۷۷۹ هزار تن به ارزش ۳۸۲ میلیون دلار، به لحاظ وزنی ۲۵ درصد رشد و به لحاظ ارزش صادراتی ۴.۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در نهایت صادرات کنسانتره سنگ‌آهن با افت ناچیز یک درصدی به لحاظ وزنی از دو میلیون و ۸۴۰ هزار تن به دو میلیون و ۸۱۶ هزار تن رسیده است؛ اما ارزش صادراتی آن نیز به لحاظ ریالی با افت ۱۷ درصدی از ۲۵۲ میلیون دلار به ۲۱۰ میلیون دلار رسیده است.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.