خبر مهم:

کد مطلب: ۲۵۵۸۸۸

عضو اتاق ایران عنوان کرد:

ذخایر ارزی کشور در خطر است

ذخایر ارزی کشور در خطر است

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به افزایش شدید تقاضا برای ثبت سفارش واردات در چند وقت اخیر هشدار داد که افزایش ثبت سفارش واردات می‌تواند به ذخایر ارزی آسیب بزند.

طبق اعلام سخنگوی دولت از اول فروردین‌ماه تا ششم خرداد ماه سال ۹۷، برای بیش از ۱۸۲هزار قلم کالا ثبت‌سفارش صورت گرفته که ارزش آن به مرز ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این درحالیست که کل واردات در سال گذشته بیش از 54 میلیارد دلار بود. علت عطش برای ثبت سفارش واردات چیست؟ با این روند وضعیت واردات چگونه خواهد بود؟ آیا دولت ارز کافی در اختیار خواهد داشت؟

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: یکی از دلایل افزایش ثبت سفارش برای واردات اعلام نرخ دلار 4200 تومانی از سوی دولت است که نرخ جذابی برای واردات است. به نظر می‌رسد یارانه‌ای در این نرخ نهفته است، چنانکه در دو ماه و نیم اول سال 97 براساس آمار منتشرشده بیش از 20 میلیارد دلار ثبت سفارش صورت گرفته که این رقم نسبت به زمان مشابه در سال قبل دو برابر بیشتر شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه برای واردات اولویت‌ بندی هم صورت نگرفته است و نرخ ارز مناسبی از سوی دولت اعلام شده، همگی واردکنندگان به دنبال آن هستند که از شرایط به وجود آمده بهره ببرند.

آرگون بیان کرد: دلیل دیگر مطرح شدن دوباره اعلام تحریم‌هاست و واردکنندگان با در نظر گرفتن محدودیت‌های آتی در حال ثبت سفارش‌های مورد نیاز هستند.اقلامی که در حال حاضر به کشور وارد می‌شوند جزو کالاهای مورد نیاز کشور هستند اما باید اولویت‌بندی‌ها لحاظ شوند.

وی تصریح کرد: اگر دولت نرخ ارز را به نرخ واقعی نزدیک کند شاهد شرایط بهتری خواهیم بود، چرا که دو نرخی بودن ارز باعث به وجود آمدن رانت، فساد و مشکلات بسیار می‌شود.

آرگون در پایان خاطرنشان کرد: گرچه تک نرخی شدن ارز یک تصمیم خوب بوده اما لازم است نرخ واقعی اعلام شود تا دولت مجبور به ارائه یارانه فعلی نباشد. باید به این نکته توجه داشت که این حجم از ثبت سفارش واردات می‌تواند به ذخایر ارزی آسیب بزند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.