خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۲۷۸۸۵۴

اعمال سلیقه در سیاست‌های ارزی نشان از رانت‌های زیرزمینی دارد

اعمال سلیقه در سیاست‌های ارزی نشان از رانت‌های زیرزمینی دارد

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ارز مسافری اگر ارزش افزوده‌ای برای ما داشت و اشتغالی ایجاد می‌کرد، می‌گفتیم که باید به این حوزه یارانه بدهیم تا ایجاد منابع ارزی کند اما برعکس است و ارزبری دارد.

احمد کیمیایی با بیان اینکه ما زودتر از شرع تحریم‌ها خود تحریمی کردیم، گفت: بعد از اینکه ایالات متحده از برجام خارج شد، خیلی از سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و دولت در راستای این تحریم‌ها بود و ما خود تحریمی و خودزنی کردیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با اظهار بر اینکه اختصاص ارز مسافرتی ۴۲۰۰ تومانی هیچ توجیهی ندارد، تصریح کرد: از اساس اختصاص این ارز را با سیاست‌های فعلی کشور مخالف می دانم. وقتی که صادرات و واردات ما برای کالاهای اساسی دارد به مشکل می‌خورد، باید دولت زودتر از اینها ارز مسافرتی را متنفی کند.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه اکنون که در جنگ اقتصادی هستیم، نباید این ارز را به افرادی که برای تفریح به خارج از کشور میروند، اختصاص داد، متذکر شد: ارز ما درا ین وضعیت، حکم تیرو تفنگ ما را دارد و نباید به راحتی آن را از دست بدهیم و باید برای دلار به دلارمان برنامه داشته باشیم و دولت فقط باید ارز دولتی را برای کالاهای اساسی و دارو بگذارد و بقیه را به سمت بازار آزاد سوق دهد.

در ادامه حسن حسینی شاهرودی با اشاره به اینکه سیسات‌های اقتصادی در شرایط کنونی عکس راهکارهای مطرح شده است، توضیح داد: در شرایط بحران اقتصادی هر دولتی برنامه خاصی را تدارک می‌بیند و به دنبال اقتصاد ریاضتی است و سعی می‌کند منابعش را جمع کند و به دنبال منابع بیشتر باشد و هزینه‌ها صرفه جویی کند و منابع کشور را مراقبت کند تا هدر نرود. ما دقیقا نقطه مقابل این حرکت کنیم و در زمان بحران سیاست درهای باز را اعمال کردیم و همان شیوه‌های غلط گذشته که ارز مداخله‌ای بود را اعمال کردیم و ارز را به بازار تزریق کردیم.

وی افزود: با اینکه می‌دانستیم در این شرایط نباید این کار را می‌کردیم و مبالغ بالایی از ارز را که منابع یک کشور است در حوزه‌هایی خرج کردیم که اصلا ضرورت نداشت و ارزش افزوده ای را برای ما ایجاد نمی‌کرد. معتقدم حتی برای کالاهای اساسی این شیوه غلط است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز تاسف از اینکه به دست خودمان رانت و فساد را ایجاد کردیم، گفت: وقتی که ما عرضه ارز و سکه را آزاد کردیم و بعد می بینیم که یک فرد ۳۷ هزار قطعه سکه را خریداری کرده، پس این شخص مجرم نیست و این ما هستیم که تخلف را فراهم کردیم.

وی در خصوص ارز مسافری نیز اظهار داشت: ارز مسافری هم اگر ارزش افزوده‌ای برای ما داشت، اشتغالی را ایجاد می‌کرد و درآمد ارزی را برای ما به وجود می‌آورد و گردشگر را به داخل کشور می آورد می‌گفتیم که باید به این حوزه یارانه بدهیم تا ایجاد منابع ارزی برای ما کند اما برعکس است و ارزبری دارد.

حسینی شاهرودی در خصوص استیضاح بدنه اقتصادی دولت بیان کرد: مشکل ما با استیضاح حل نخواهد شد اگر استیضاح رای هم بیاورد و شخصی دیگری بیاید ما باز هم این مشکلات را خواهیم داشت، ما انسجام، همگرایی و همصدایی را در تیم اقتصادی دولت نمی بینیم و بعضا افکار مغایری می بینیم.

وی متذکر شد: مقصر را بانک مرکزی به تنهایی نمی‌بینیم چون می‌بینیم نظرات بانک مرکزی نظرات دیگری است ولی سیاست‌هایی که اعمال می‌شود متفاوت با اعلام نظرات مسئولین، حتی بانک مرکزی است و این نشان می‌دهد جامعیت در نظرات اقتصادی دولت نیست و در حوزه‌هایی نفوذی می‌شود که نظرات کارشناسی را کنار می‌گذارد و احساس می شود، رانتی برای عده‌ای خاص ایجاد می‌شود.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.