خبر مهم:

کد مطلب: ۳۲۹۲۰۴

سراسیمگی دلال­‌ها در دبی و استانبول

سراسیمگی دلال­‌ها در دبی و استانبول

«بازار استانبول و دبی تعطیل شد، هرات و سلیمانیه نیمه‌تعطیل»؛ این خبری بود که برخی کانال‌های تلگرامی که از آن سوی آب­‌ها هدایت می‌شوند با سراسیمگی منتشر کردند و نشان دادند این بار در موضع ضعف قرار گرفته­‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، «بازار استانبول و دبی تعطیل شد، هرات و سلیمانیه نیمه‌تعطیل»؛ این خبری بود که برخی کانال‌های تلگرامی که از آن سوی آب­‌ها هدایت می‌شوند با سراسیمگی منتشر کردند و نشان دادند این بار در موضع ضعف قرار گرفته­‌اند. کانال­‌هایی که همیشه دست بالا را داشته‌­اند، در روز گذشته تلاش کردند به هر نحوی جلوی روند کاهشی قیمت‌­ها را بگیرند. حتی بازارهای هدایت‌­کننده خود در امارات، ترکیه و افغانستان را از سر ناچاری تعطیل کردند. به نظر می­‌رسد این بار سیاست­‌های بانک مرکزی و همتی در حال جواب گرفتن از بازار آزاد است و در آخرین ساعات کل بازار خرید و فروش ارز در تهران (ساعت 18 روز گذشته) نرخ دلار به زیر 12 هزار تومان رسید (در حدود 11 هزار و 900 تومان).

هفته گذشته نیز این اتفاق رخ داده بود اما به سرعت روند کاهشی خود را جبران کرده و پرچم خود را بر قله 13 هزار تومان افراشته بود. دیگر می­‌توان گفت جنگ میان بانک مرکزی و دلالان ارزی کاملا رو شده و می­‌توان حرکت‌­های هر دو طرف را پیش‌­بینی کرد. بانک مرکزی با طمانینه در حال رساندن نرخ دلار به بازه قیمتی 10 هزار تومانی است و دلالان نیز آینده خود را روی دلار 13 هزار تومانی بسته‌­اند. نتیجه­‌اش هم همین کش و قوسی است که هر روز یک طرف ماجرا پیروز می‌­شود و طرف دیگر تلاش می­‌کند با جنگ روانی، پیروزی را از چنگ آن­ها در بیاورد. این بار اما گمان می­‌کنیم برد نهایی برای بانک مرکزی است. چرا؟ این گزارش را بخوانید.

صبح گذشته کانال‌­های تلگرامی اعلام نرخ ارز که از سوی خارج از ایران هدایت می­‌شوند، با دستپاچگی تصویری از بنرهای نصب‌شده در جلوی پاساژ افشار را منتشر کردند؛ بنرهایی که در محوطه محصورشده مقابل این پاساژ در ابتدای خیابان منوچهری که پاتوق اصلی دلالان ارزی است، قرار گرفته بود. این محوطه با حصارهایی از سوی نیروی انتظامی پوشانده شده و اجازه نمی‌­داد دلال­‌ها حتی در این محدوده بایستند. روی این بنر نوشته شده بود: «به منظور صیانت از منافع ملی، حسب­‌الامر مراجع ذی‌­صلاح، طرح برخورد جدی با اخلالگران نظام ارزی کشور در دستور کار قرار گرفته است از این رو بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، انجام هر گونه خرید، فروش و حواله ارز در خارج از سیستم بانکی و صرافی­‌های مجاز بانک مرکزی تخلف محسوب شده‌ و در صورت مشاهده با مرتکبین برابر قانون رفتار خواهد شد.»

در نگاه اول به نظر می‌­آمد این ماجرا چیزی شبیه اتفاقات مشابهی است که هزاران بار رخ داده و در مقطعی دلالان ارزی جمع­‌آوری شده و دوباره باز به کار خود ادامه خواهند داد. پالس‌­های دلالان اما نشان می‌­داد این بار با واهمه و سراسیمگی خاصی مشغول بهم زدن روند کاهشی نرخ دلار هستند و انگار این بار ماجرا برایشان گران تمام خواهد شد.

آن دلالان از ظهر روز گذشه نوشتند که بازار دبی و استانبول در کنار هرات، شاهراه اصلی تعیین قمیت‌­ها در تهران محسوب می­‌شوند، عملا بازار خریدوفروش خود را تعطیل کرده‌­اند. چرا؟ استدلالشان نیز قابل توجه بود: «به دلیل کنترل دولتی بر بازار ارز!» به عبارت دیگر بانک مرکزی و سایر قوای کشور آرام‌آرام حلقه محاصره بر دلالان واقعی و اثرگذار را تنگ­‌تر کرده و آن­ها را به گوشه رینگ برده‌­اند. آن دلالان چند بار در روز هم اعلام کردند که بازار هرات نیز نیمه‌تعطیل شده است. این ماجرا یعنی قطع دست همان دلالانی در هرات، سلیمانیه، استانبول و دبی که برای ما قمیت ارز را تعیین می­‌کردند. حتی یکی از آن­ها از شدت دستپاچگی روی به تهدید آورد و نوشت: «رکود به زودی تمام صنف­‌ها رو فراخواهد گرفت… و تکرار تاریخ. نتیجه بازار امنیتی، عدم ورود به موقع دولت در بازار جهت کنترل نرخ ارز…» این پست­‌ها نشان می‌­دهد حداقل فعلا گیر افتاده‌­اند. پاتک آن­ها چه خواهد بود؟

برای پیش‌­بینی پاتک­‌ها که دوباره بخواهند قیمت ارز را افزایش دهند، کافی است الگوی حرکتی کانال تلگرامی آن­ها در یک ماه گذشته را بررسی کنیم. در مرحله اول که قیمت­‌های دلار داشت در کاهش بود، این کانال­ با بزرگنمایی رد شدن CFT توسط شورای نگهبان دوباره نرخ‌­ها را به سمت افزایش هدایت کردند. در حالی که رفت و برگشت لایحه و قوانین مختلف بین شورای نگهبان و مجلس (آن هم در چنین موارد مهمی) امری کاملا طبیعی است. مورد دوم در مورد صحبت­‌های محمدجواد ظریف به وجود آمد. دلار مانند این روزها روند کاهشی به خود گرفته و به زیر 12 هزار تومان رسیده بود که انتشار شایعه­‌ای مبنی بر استیضاح ظریف؛ دوباره آتش را به بازار ارز بازگرداند.

حتی برخی از همان کانال­‌ها پیاز داغ ماجرا را بیشتر کردند و نوشتند ظریف استعفا داده و به محل کار نمی­‌رود! این دسته از کانال­‌های تلگرامی روز گذشته دوباره از این روش خود استفاده کردند و بر مبنای اظهار نظر شخصی یکی از نمایندگان مجلس نوشتند که رئیس مجلس در آستانه استیضاح قرار دارد. این بار اما ضرب عملکردشان کم بود و نتیجه‌بخش نبود! بنابراین قطعا در چند روز آینده به دنبال التهاب سیاسی خواهند گشت تا بازار اقتصادی را ملتهب کنند. از سوی دیگر اگر آلمان یا فرانسه میزبانی کانال اقتصادی ویژه تجارت ایران با اروپا را قبول کنند، قطعا کمک ویژه‌­ای به بانک مرکزی برای کنترل بازار خواهند داشت.

به جز کنترل فیزیکی در بازار اما چه اتفاق دیگری موجب آرامش موقتی در بازار شده است؟ برخی کارشناسان می­­‌گویند بخشنامه اصلاح مبلغ تراکنش‌­های بانکی بود که در هفته­‌های گذشته ابلاغ و به تازگی اثرات خود را نشان می­‌دهد. این دسته از کارشناسان می­‌گویند مهم‌­ترین بند این بخشنامه آن بود که هر کارت بانکی می­‌تواند روزانه 50 میلیون از دستگاه­­‌های کارتخوان داشته باشد و این محدودیت موجب شد تا دلال­‌های خارج‌نشین که در کشورهای همسایه با کارتخوان بانک­‌های داخلی اقدام به خرید و فروش ارز در مبالغ بالا می­‌کردند، به مشکل بخورند. پس از این اتفاقات برخی خبرها آمد که بعد از اعمال این محدودیت­‌ها، دلالان ارزی به فکر چاره افتادند و با افتتاح حساب در بانک‌­های متعدد از طریق کارت بانک­‌های مختلف خریدهای ارزی خود را انجام دادند. مثلا دلال­‌هایی که قبلا در یکی دو بانک حساب فعال داشتند حالا در بیش از ده بانک حساب باز کرده‌­اند تا کارت­‌های مختلف خریدهای 50 میلیونی را انجام دهند.

به نظر می­‌رسد قدم بعدی بانک مرکزی راه را بر دلالان آن­‌ور آبی سخت‌­تر خواهد کرد. برخی خبرها حاکی از آن دارد در روزهای آینده بانک مرکزی طرحی را پیاده‌سازی خواهد کرد که بر اساس آن هر شماره ملی فقط می­‌تواند 50 میلیون تومان خرید از طریق کارتخوان­‌های فروشگاهی داشته باشد (البته رئیس بانک مرکزی در صحبت­‌های خود در مصاحبه تلویزیونی به آن اشاره کرده بود اما حالا ماجرا جدی شده است). آیا کنترل دستگاه‌­های پوز، محدودیت تراکنش توسط دستگاه­‌های کارتخوان و حصارکشی منطقه منوچهری خواهد توانست دلار را به بازه 10 هزار تومانی برساند؟

منبع: روزنامه هفت صبح

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.