کد مطلب: ۳۸۰۷۲۸

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز خبر داد:

فردا، مالیات بر سکه در مجلس تعیین تکلیف می‌شود

فردا، مالیات بر سکه در مجلس تعیین تکلیف می‌شود

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه در شروط قرار داد سال 97 پیش‌فروش سکه، گرفتن مالیات نوشته نشده بود، به همین جهت باید این موضوع در کمیسیون اقتصادی مطرح و به طور حتم رضایت مشتریان جلب شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خریداران بالای 20 سکه از بانک‌ها در حالی مشمول مالیات شدند که در 28 بهمن ماه ۱۳۹۶ خبرگزاری تسنیم در خبری با تیتر «پیش‌فروش سکه مالیات ندارد + اسامی شعب» آورده بود: «در حالی پیش فروش سکه با اعمال تغییراتی از سوی بانک مرکزی در بانک ملی از سر گرفته شده که تماس‌های مردم از شهرستان‌ها حکایت از وضع مالیات بر ارزش افزوده در طرح جدید دارد که بانک مرکزی این خبر را رد کرده است».

اما روز دوشنبه ( ۱۳ خرداد ماه 98) سازمان امور مالیاتی مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۷ دریافت‌کنندگان سکه از بانک مرکزی را ابلاغ کرد که بر این اساس خریداران بیش از ۲۰ سکه مشمول مالیات ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومانی به ازای هر قطعه سکه می‌شوند.

با توجه به اینکه بانک مرکزی در زمان پیش فروش سکه اعلام کرده بود از این سکه‌ها مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی‌شود، آیا اخذ مالیات از سکه نقض عطف به ماسبق نیست؟ آیا گرفتن مالیات از پیش فروش سکه باعث کاهش اعتماد مردم به بانک مرکزی و افزایش معاملات غیررسمی طلا و تقاضا برای خرید طلای آب شده و شمش طلا نمی‌شود؟

معصومه آقاپور علیشاهی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: زمانی که این موضوع از سوی سازمان امور مالیاتی در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد در این جلسه سازمان امور مالیاتی به چند ماده واحده اشاره کرد که مخالف اجرای این طرح بودم، زیرا خارج از تعهدات بود.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هنوز موضوع گرفتن مالیات از پیش فروش سکه در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح نشده است که به احتمال زیاد فردا یکشنبه ( 19 خردادماه 98) در اولین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس بعد از ماه مبارک رمضان با ریاست کمیسیون در این خصوص صحبت می‌کنم که این موضوع تعیین تکلیف شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: معتقدم باید در شروط قرارداد گرفتن مالیات از پیش فروش سکه نوشته می‌شد. با توجه به اینکه در شروط قرار داد گرفتن مالیات از پیش فروش سکه نوشته نشده است به همین جهت باید این موضوع در کمیسیون اقتصادی مطرح و به طورحتم رضایت مشتریان جلب شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ضرورت دارد که مدیریتی بر سرمایه در حال گردش و حجم نقدینگی صورت گیرد، به طوری که نقدینگی نباید به سمت سفته بازی در بازارهای سکه و طلا و ارز و خودرو و مسکن حرکت کند بلکه حجم نقدینگی باید به سمت تولید حرکت کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.