خبر مهم:

کد مطلب: ۳۸۵۱۵۹

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

نرخ دلار واقعا کمتر از ۸ هزار تومان می‌شود؟

نرخ دلار واقعا کمتر از 8 هزار تومان می‌شود؟

احمد انارکی محمدی با بیان اینکه همچنان باید دلار 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی به واردکنندگان داده شود، گفت: قیمت واقعی دلار همان نرخ دلار در سامانه نیما است که امیدواریم نرخ دلار در بازار آزاد به قیمت واقعی خود برسد اما برای اینکه قیمت دلار واقعی شود ابتدا باید ثبات قیمتی در بازار ارز حاکم شود.

به گزارش تجارت‌نیو ز، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نخستین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران، اعلام کرد که هیچ‌کدام از مدل‌های اقتصادی نرخ بالاتر از هشت هزار تومان را برای نرخ ارز نشان نمی‌دهند و حتی صحبت از نرخ سه هزار و ۸۰۰ تومان تا پنج هزار تومان است و اگر شرایط عادی سیاسی برقرار شود نرخ دلار به زیر هشت هزار تومان کاهش می‌یابد.

همچنین دژپسند در این نشست اعلام کرد که دولت تا آخر سال نرخ ارز کالاهای اساسی را تغییر نخواهد داد و دلار 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی پرداخت خواهد شد.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم اعلام کرده است که به دلیل اینکه غربی‌ها اقدام به‌ کاهش تعداد خریداران نفتی ما می‌کنند و راه‌های درآمدی ما از صادرات را کاهش می‌دهند نمی‌شود ارز را تک‌نرخی کرد.

با توجه به اینکه هم اکنون قیمت ارز در بازار آزاد به نرخ ارز در سامانه نیما بسیار نزدیک شده است و تخصیص دلار 4200 تومانی به واردکنندگان کالاهای اساسی هم نه تنها دردی از مردم درمان نکرده و باعث کاهش قیمت کالاهای اساسی نشده، بلکه موجب ایجاد رانت و فساد گسترده در فضای اقتصادی کشور شده است،سوالاتی که مطرح می‌شود این است که آیا قیمت واقعی دلار هشت هزار تومان است؟ آیا ارز هر چه سریعتر نباید تک نرخی شود؟ آیا تداوم تخصیص دلار 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی منطقی و کارشناسانه است؟ واکنش مجلس نسبت به سخنان همتی و دژپسند چیست؟

احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: چند وقتی است که ثبات قیمتی در بازار ارز و کالاهای اساسی بوجود آمده که این اتفاق بسیار مطلوب و ارزنده است.

نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علاوه بر وزیر اقتصاد قبلا هم شخص رئیس جمهور اعلام کرده بود که قیمت واقعی دلار کمتر از هشت هزار تومان است، اما آنچه که در حال حاضر اهمیت دارد و باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد این است که قیمت دلار در بازار ثابت نگه‌داشته شود و دیگر شاهد التهابات هیجانی در قیمت دلار نباشیم، زیرا رانتی که بین قیمت‌ها ایجاد می‌شود به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: دو فاکتور در بازار ارز مهم است اولین فاکتور قیمت دلار و دومین فاکتور تثبیت قیمت دلار که در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی کشور ثبات در قیمت دلار اولویت اصلی و اساسی است.

نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قیمت واقعی دلار همان نرخ دلار در سامانه نیما است که امیدواریم نرخ دلار در بازار آزاد به قیمت واقعی خود برسد. برای اینکه قیمت دلار واقعی شود ابتدا باید ثبات قیمتی در بازار ارز حاکم شود و سپس به سمت کاهش قیمت دلار و رسیدن قیمت دلار در بازار آزاد به قیمت دلار در سامانه نیما حرکت کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم درخصوص دلار 4200 تومانی، افزود: اگر امسال روند تخصیص دلار 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی همانند سال گذشته باشد، به عبارتی کنترل بازار صورت نگیرد و مجدد شاهد تورم در قیمت کالاهای اساسی باشیم، معتقدم این ارز 4200 تومانی نخواهد توانست کمک حال مردم باشد.

نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از کالاهای اساسی که دلار 4200 تومانی به آنها تعلق گرفته بود از لب مرز خارج شده و به قیمت لب مرزی خرید و فروش شدند. شنیده‌ها حاکی از ان است که وزارت صمت در بحث توزیع این موضوع را دنبال می کند تا بتواند کالاهای اساسی را به نحو مطلوب به دست مردم برساند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: قطعا دولت درخصوص کنترل قیمت و نظارت بر نحوه توزیع کالاهای اساسی اینکه چه اشخاص حقیقی و حقوقی ارز ترجیحی دریافت می‌کنند و قرار است چه کالایی به کشور وارد کنند و به چه صورت در سطح کشور توزیع خواهند کرد برنامه دقیق و جامعی تدوین کرده است که وزیر اقتصاد اعلام کرده که دولت تا آخر سال نرخ ارز کالاهای اساسی را تغییر نخواهد داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم همچنان باید دلار 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی به واردکنندگان داده شود، اما ضرورت دارد تا نظارت دولت بر قیمت و نحوه توزیع کالاهای اساسی چندین برابر شود تا دیگر شاهد تخلفات سال گذشته در سال جاری نباشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    البته این اقا درست میگه.حتی دلار کمتر از ۴۰۰۰ تومانم جا داره همین حالا .اما‌ دلارهای مردم.نه دلارهای دولت.دلارهای دولت ما همین حالا تا ۲۰ هزار تومانم جا داره

  • ناشناس

    تا کی صحبت درمانی و امید درمانی
    اره اگر روابطتون خوب بشه شاید بشه ۸ تومن اونم شااااید چون دفعه قبل بعد از برجام‌دلار ۳۶۰۰ نشد همون ۱۲۰۰ یا اصن ۲۰۰۰
    […]

    • ناشناس

      میگن دلار ۴۲۰۰ واسه کالای اساسی.میشه بگید کالای اساسی چیه تو ایران منظورتون کدوم اجناس میشه.پس چرا همه چیز اینقدر گرونه.

  • ناشناس

    کالای اساسی خودروهای لاکچری اقازاده ها تفریح و گردش در بهترین کشورها و جزیره ها کلوب های شبانه ووو اینها کالای اساسی ملت ایران

  • ناشناس

    این امیدواریها را قبلا داده اید اما فایده نداشته

  • ناشناس

    چه فرقی میکنه کسانی که دردمردم رانمیفهمند واگرنه بفهمند برایشان مهم نیست که مردم وبیشترقشرحقوق بگیروبازنشسته وبعضا خیلی هامستاجرمیباشند چه کنند دردشان روبه کی بگند هرروزپول دارها دارایی اونا زیادتروبیچاره ها هرروزبدبختروبیچاره ترمیشوند خدارحم کنه به ملت …..

  • ناشناس

    چرا دلار میخرید برید سهام بخرید به درد هم بخوریم نه دلار

  • علی

    در این مملکت زندگی فقط شده برای سرمایه دارها و ثروتمندان بقیه مردم هم شدند کارگر انها البته کارگری که از پس […]زندگی هم برنمی ایدو خود و خانواده اش باید حصرت همه چیز را بخورند وقتی مردم دو سوم درامد خود را فقط کرایه خانه می دهند چگون می توانند زندگی کنندپس عدالت کجاست

  • ناشناس

    تحریم برا اقتصاد قوی ایران که هزاران منبع درآمد دارد تاثیرش ۱۰ درصد هست ولی دزدی، اختلاس، ویژه خواری و رانت خواری ۸۰ درصد تاثیر منفی دارد

  • جوان فهمیده ولی بدبخت و بدون پارتی

    […] به فکر رفاه حال مردم نیستن، وگرنه نمیذاشتن دلار اینطور مسخره گرون بشه و رانت و دلالی بوجود بیاد و مردم به خاک سیاه بشینن، […]