خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۳۸۶۰۸۸

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس:

دلیل اصلی تعویق راه‌اندازی بازار متشکل ارزی / بعید می‌دانم دلار ارزان‌تر از ۸ هزار تومان شود

دلیل اصلی تعویق راه‌اندازی بازار متشکل ارزی / بعید می‌دانم دلار ارزان‌تر از 8 هزار تومان شود

معصومه آقاپور علیشاهی گفت: نرخ ارز با تشکیل بازار متشکل ارزی با نوسانات سینوسی مواجه خواهد شد و به همین جهت ضرورت دارد تا از قبل آرامش روانی در بازار حاکم شود تا این نوسانات تبدیل به آسیب نشوند همچنین اینکه با تشکیل بازار متشکل ارزی نرخ دلار در بازار آزاد به نرخ دلار در سامانه نیما برسد بسیار عملکرد ارزنده و شایسته‌ای انجام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مقرر شده بود که دیروز (دوشنبه 11 تیرماه 98) صرافان برای پیش‌ثبت نام در بازار متشکل ارزی اقدام و کارهای مقدماتی این بازار برای اجرا انجام شود، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که فعلا هیچ خبری مبنی بر آغاز به کار این بازار از سوی بانک مرکزی صادر نشده و بنا به گفته یکی از اعضای بازار متشکل ارزی صرافان باید منتظر دستور رئیس کل بانک مرکزی باشند.

تشکیل بازار متشکل ارزی همچنان با اما و اگرهایی از سوی مسئولان دولتی و غیردولتی مواجه است، به طوری که نظر هر یک از دولتمردان و مجلسی‌ها در خصوص بازار متشکل ارزی متفاوت از یکدیگر است.

حتی نظر هر یک از نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس هم در خصوص تشکیل بازار متشکل ارزی متفاوت از همدیگر است، به طوری که برخی از نمایندگان بر این باورند که تشکیل بازار متشکل ارزی باعث ثبات و کنترل بازار و کاهش نرخ ارز می‌شود، اما برخی دیگر معتقدند که با تشکیل این بازار نرخی به سایر نرخ‌های ارز در کشور از جمله ارز ترجیحی، ارز نیمایی و ارز در سامانه سنا و ارز آزاد افزوده می‌شود.

سوالی که مطرح می‌شود این است که دلیل به تعویق انداختن تشکیل بازار متشکل ارزی از سوی بانک مرکزی چیست؟

معصومه آقاپور علیشاهی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: قاعدتا بازار متشکل ارزی نوساناتی در نرخ ارز ایجاد خواهد کرد.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه در شرایط خاص اقتصادی قرار داریم و احتمالا می‌خواهیم وارد تثبیت شرایط سیاسی کشور شویم به همین جهت این ثبات اقتصادی موقتی هم که در حال حاضر ایجاد شده به ویژه ثبات این روزهای نرخ ارز در بازار را نباید از بین برد، بنابراین دلیل تعویق انداختن تشکیل بازار متشکل ارزی این است که ثبات این روزهای نرخ ارز در بازار برهم نخورد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: معتقدم زمانی که یک آرامش روانی در بازار حاکم شود بازار متشکل ارزی کار خود را آغاز خواهد کرد. به عبارتی جامعه باید تحمل بروز نوساناتی در بازار ارز را داشته باشد، البته این نوسانات رو به کاهش است نه خیلی رو به افزایش.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به طور کلی با تشکیل بازار متشکل ارزی نرخ ارز با نوسانات سینوسی مواجه خواهد شد. به همین جهت ضرورت دارد تا از قبل آرامش روانی در بازار حاکم شود تا این نوسانات تبدیل به آسیب نشوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم در واکنش به این که وزیر امور اقتصادی و دارایی در نخستین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران، اعلام کرد که هیچ‌کدام از مدل‌های اقتصادی نرخ بالاتر از هشت هزار تومان را برای نرخ ارز نشان نمی‌دهند، افزود: بعید می‌دانم که قیمت دلار به کمتر از هشت هزار تومان برسد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه با تشکیل بازار متشکل ارزی بتوانیم نرخ دلار در بازار آزاد را به نرخ دلار در سامانه نیما برسانیم بسیار عملکرد ارزنده و شایسته‌ای انجام دادیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.