خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۶۸۴۸۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش اندک دلار آزاد/ دلار صرافی ملی در آستانه کانال جدید/ قیمت دلار، ۴ مرداد ۱۴۰۱

کاهش اندک دلار آزاد/ دلار صرافی ملی در آستانه کانال جدید/ قیمت دلار، ۴ مرداد ۱۴۰۱

قیمت‌ دلار امروز سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱، همانند دیروز نوسان چندانی نداشت و افت اندکی را تجربه کرد. نوسانات و سیگنال‌های موثر بر بازار دلار را بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دلار امروز در بازارهای مختلف نوساناتی داشت. قیمت دلار در صرافی ملی با افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۷۷۹۳ تومان اعلام شد. به این ترتیب دلار صرافی ملی در آستانه ورود به کانال ۲۸ هزار تومانی قرار دارد.

دلار در بازار آزاد نیز بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی و سایت‌ها، روند کاهشی دارد و حدود ۰.۰۹ درصد نسبت به روز گذشته ارزان شده است. البته برخی منابع نیز معتقدند کانال‌های تلگرامی قیمت‌ها را بیشتر از رقم واقعی اعلام می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار نیمایی امروز با ۰٫۱۸ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۲۶۲۶۰ تومان رسیده است.

همچنین قیمت ارز آمریکایی در سامانه متشکل ارز نیز با ۰٫۱ افزایش به ۲۷۶۵۶ تومان رسیده است.

سامانه سنا نیز قیمت آن را بدون تغییر نسبت به روز گذشته برای فروش ۲۷۷۶۶ تومان اعلام کرده است.

سیگنال‌های موثر بر قیمت دلار

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله دلار ، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. دلار بازار آزاد امروز چهارم مرداد ماه نسبت به روز گذشته کاهش یافت. این کاهش درباره قیمت دلار هرات هم رخ داد و نرخ این دلار هم از سقف تاریخی خود عقب نشست.

اما گویا مردم از بازار و تلاش‌های بازارساز سیگنال کاهش قیمت نگرفته‌اند و بازار خرید ارز در چهار راه فردوسی داغ است.

این گزارشی است که روزنامه دنیای اقتصاد به آن اشاره کرده و گفته مشاهدات میدانی حاکی از این است که «جمعیت قابل توجهی از متقاضیان خرید ارز در حوالی میدان فردوسی و گذر منوچهری حضور دارند. این افراد با حضور در صف‌های متعدد و طولانی در تلاش برای خرید اسکناس‌های خارجی با نرخ‌های توافقی از بنگاه‌های ارزی مجاز کشور هستند.»

اقتصادنیوز هم نوشت: قیمت دلار دیروز بر مدار کاهش قرار گرفت. اسکناس آمریکایی عصر دیروز همزمان به کاهش قیمت دلار هرات و سلیمانیه پایین آمد. برخی از تحلیلگران معتقدند که اسکناس آمریکایی بر روی مرز حساس قرار گرفته و در صورتی که این مرز را از دست دهد قدرت معامله‌گران کاهشی بیشتر خواهد شد.

از سوی دیگر عده‌ای از معامله‌گران معتقدند حل نشدن موضوع مذاکرات برجام می‌تواند قیمت دلار را بار دیگر افزایشی کند. در حال حاضر موضوع تنش آژانس و تهران برجسته شده است. روز گذشته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: دوربین‌های فراپادمانی یا به اصطلاح برجامی به توافقنامه برجام ربط دارد اگر غربی‌ها به این توافقنامه برگشتند و وقتی اطمینان حاصل کردیم شیطنتی انجام نمی‌دهند برای این دوربین‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم.

ایران به برجام متعهد است

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز هم سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازار دلار ارسال شده است. سخنگوی وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران در برجام بوده و هست. طرفی‌که برای بازگشت باید حسن‌نیت و التزام خود را ثابت کند، آمریکاست.

او افزود: ما همچنان به دستیابی به توافقی خوب، قوی و پایدار که منافع پیش‌بینی شده در برجام را برای ایران تضمین کند، متعهد هستیم. رسیدن به چنین توافقی، به تصمیم و اراده آمریکا بستگی دارد (فارس).

به نظر می‌رسد اقدامات بازارساز و برخورد ارز آمریکایی با سقف قیمتی خود، نرخ آن را کنترل کرده است.

بانک مرکزی تلاش می‌کند با انتشار اخباری مبنی بر تزریق سنگین ارز در بازار توافقی و پیشی‌ گرفتن میزان عرضه از تقاضا، سیگنال کاهشی برای نرخ دلار ارسال کند. اما علی طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید که دولت نمی‌تواند در درازمدت به این روند ادامه دهد. به اعتقاد او، در نهایت قیمت دلار به سمت کانال‌های بالاتر حرکت می‌کند.

طباطبائی معتقد است که سیگنال‌های کنترلی تا حدی می‌توانند بر بازار موثر باشند و قیمت‌ها را کاهشی کنند؛ اما ادامه آنها در درازمدت ممکن نیست.

او می‌گوید: اکنون یکی از عوامل کنترل قیمت ارز در بازار آزاد یا توافقی، ارزپاشی بانک مرکزی است و ارتباطی با روند طبیعی بازار ندارد. بازارساز با روش کنترل عرضه و تقاضا، تنها به صورت موقت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند.

این روند تا کی‌تواند ادامه یابد: طباطبائی تاکید می‌کند: سیاستگذار تا زمانی می‌تواند به سرکوب قیمتی ادامه دهد که منابع کافی را برای ارزپاشی در اختیار داشته باشد. نهایتا دو تا سه ماه دیگر چنین امکانی وجود دارد.

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار اثرگذار هستند.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.