فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۶۵۸۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مسیر پیش روی انس جهانی طلا / بررسی تاثیر شاخص‌های مهم اقتصادی بر بازار طلا

مسیر پیش روی انس جهانی طلا / بررسی تاثیر شاخص‌های مهم اقتصادی بر بازار طلا

در نخستین روز بازگشایی بازارهای جهانی در هفته گذشته با توجه به تعطیلی بانک‌ها در ایالات متحده، انس جهانی طلا هفته را با نوسانات محدود آغاز کرد. در ادامه، بازار با نوسانات منفی همراه شد و هفته را در سطح قیمت 1810 دلار به پایان رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، انتشار فراتر از انتظار داده‌های مرتبط با شاخص مدیران خرید (PMI)، نشان‌دهنده بهبود فعالیت‌های تجاری و تولیدی در اقتصادهای بزرگ بود. شاخص PMI بخش خدمات در آلمان و فرانسه فراتر از انتظار و در ایالات متحده، PMI در مقیاس ماهانه از 46.8 به 50.5 افزایش یافته است.

وضعیت بازار و معامله‌گران طلا

ابراهیم حاجی‌احمدی، تحلیلگر بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز به بررسی روند هفتگی قیمت انس جهانی طلا و رویدادهای اخیر آن پرداخت.

وی به دنبال گزارش تحلیلی پیشین انس جهانی طلا گفت: در هفته گذشته در صورت‌جلسه کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو FOMC، مقامات تاکید کردند تا زمانی که فدرال رزرو از کاهش تورم به سطح هدف دو درصدی اطمینان نداشته باشد، سیاست پولی محدود کننده باقی می‌ماند.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: فشارهای تورمی نیز در صورت ادامه‌دار بودن کمبود نیروی کار ادامه خواهد داشت. همچنین مقامات پولی به کاهش تورم طی فصل گذشته اشاره داشتند اما تاکید کردند که این مهم نیازمند شواهد بیشتری برای تداوم مسیر کاهشی تورم است.

حاجی‌احمدی ادامه داد: این موضوعات تا حدودی به بازارها اطمینان دادند که سیاست‌گذاران احتمالا هنوز به کاهش نرخ‌ها نزدیک نشدند. همچنین داده‌های مرتبط با شاخص بهای هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) که معیار ترجیحی تورم فدرال‌رزرو است، از 4.6 درصد به 4.7 درصد در ماه ژانویه افزایش یافت.

وی افزود: تمامی این موارد برای فعالان بازار به منزله کاهش نگرانی پیرامون رکود و از طرفی پیامدهایی نظیر احتمال بالا ماندن سطح حقوق و دستمزها و نرخ بهره بالاتر بود که این امر زمینه را برای افزایش نرخ بازده اوراق خزانه‌داری امریکا و افت بیشتر قیمت انس جهانی فراهم کرد.

وی در ادامه گفت: البته فارغ از نوسانات دوره‌ای، به صورت کلی معتقد هستم با توجه به بنیادهای کلان اقتصادی و ریسک‌های بالقوه جهانی که قبل‌تر به آن اشاره شده بود، این فلز گران‌بها به عنوان یک سرمایه‌گذاری تدافعی در بلندمدت پتاسیل‌های زیادی دارد.

رویدادهای هفته پیش رو

حاجی‌احمدی درباره رویدادهای مهم هفته پیش رو بیان کرد: از جمله مهمترین رویدادهای هفته پیش رو عبارتند از انتشار نتیجه نظرسنجی اطمینان مصرف‌کنندگان امریکایی که مشخصا بیانگر انتظارات تورمی است، در صورت کاهش انتظارات تورمی دلار می‌تواند تقاضای خود را از دست بدهد و به قیمت انس جهانی کمک کند تا بهبود کوتاه مدتی را تجربه کند. عکس این حالت نیز می‌تواند رخ بدهد.

وی ادامه داد: موسسه ISM نیز شاخص PMI بخش تولید و خدمات را به ترتیب در روزهای چهارشنبه و جمعه منتشر خواهد کرد که پیش‌بینی می‌شود داده‌های بخش خدماتی که در روز جمعه ساعت 18:30 به وقت تهران منتشر خواهد شد، اثرگذاری بیشتری نسبت به داده‌های بخش تولیدی بر مارکت داشته باشد. به طوری که اگر شاخص PMI بخش خدمات مجددا فراتر از انتظارات منتشر شود، به معنای تاکید بر افزایش هزینه‌های دستمزدهایی است که منتج به افزایش قیمت‌ها می‌شوند.

این کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: در چنین شرایطی انتظار می‌رود دلار آمریکا در برابر رقبا موضع خود را تا حدودی حفظ نماید؛ در غیر این صورت نوسانات مثبت در طلا را شاهد خواهیم بود. از این رو، مؤلفه شاخص قیمت‌های پرداخت شده توسط فعالان بازار به دقت بررسی خواهد شد. فعلا شرایط بازار نشان می‌دهد که حداقل تا زمان انتشار گزارش مشاغل ماه فوریه و داده‌های تورمی، ایندکس دلار فضای چندان زیادی برای صعود ندارد.

نمودار انس جهانی طلا

روند انس جهانی طلا، منبع: Tradingview

بررسی تکنیکال طلای جهانی

حاجی‌احمدی درباره وضعیت نمودار طلا بیان کرد: از منظر تکنیکی با قرار گرفتن نمودار قیمتی در مسیر سناریو تحلیلی که در هفته‌های اخیر دنبال می‌کردیم، به ترتیب شاهد تحقق اهداف اعلامی 1870، 1830 و 1810 بودیم. در حال حاضر محدوده سطح روانی 1800 دلاری به عنوان نزدیک‌ترین محدوده حمایتی محسوب می‌شود و در صورت از دست رفتن این محدوده معامله‌گران بایستی به محدوده 1785 دلار توجه ویژه‌ایی داشته باشند زیرا این محدوده هم راستا با میانگین متحرک 200 روزه است و می‌تواند به عنوان یک حمایت قوی عمل کند.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران در هفته آینده بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده و نوسانات DXY را زیر نظر خواهند داشت. چهار درصد به عنوان سطح مقاومت کلیدی برای بازده اوراق قرضه 10 ساله ایالات متحده و محدوده 106 الی 107 پوینت یک بازه مقاومتی مهم و معتبر برای شاخص دلار محسوب می‌شود که در صورت واکنش برگشتی به آن، ریکاوری و نوسانات مثبت در انس جهانی طلا دور از ذهن نخواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.