فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۶۶۵۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت دلار امروز ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ / عقب‌نشینی اسکناس آمریکایی

قیمت دلار امروز 10 اسفند 1401 / عقب‌نشینی اسکناس آمریکایی

قیمت دلار پس از افزایش قیمت چند روز اخیر، در میانه روز یکشنبه در مسیری کاهشی قرار گرفت و امروز نیز چند پله نزول قیمت را تجربه کرده است. اما چه دلایلی برای این روند رو به پایین اسکناس آمریکایی وجود دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار که تا روز یکشنبه روندی صعودی را در پیش داشت، حالا مسیری کاهشی را در پیش گرفته است و امروز چند پله ریزش قیمت را تجربه کرده است.

با این وجود قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا امروز کاهشی تجربه نکرده در همان کانال قبلی قرار دارد. این ارز در لحظه تنظیم این گزارش 43 هزار و 815 تومان قیمت دارد و همچنان با دلار بازار آزاد دارای چند کانال فاصله است. قیمت دلار در صرافی‌ها نیز حالا در کانال 52 هزار تومانی قرار دارد.

قیمت دلار در بازارهای همسایه

قیمت دلار در بازارهای همسایه همسو با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد در مسیری کاهشی قرار گرفته است. دلار هرات اکنون 53 هزار و 100 تومان و قیمت دلار سلیمانیه نیز 51 هزار و 280 تومان ثبت شده است.

قیمت ارزهای خارجی

بررسی معاملات بازار ارز امروز حاکی از کاهش قیمت ارزهای بااهمیتی نظیر درهم و یورو است. قیمت درهم که طی روزهای اخیر روند صعودی پرشتابی را طی کرده امروز به قیمت 14 هزار 750 هزار تومان رسیده است و قیمت دلار درهم نیز اکنون 54 هزار و 132 تومان قیمت دارد. در همین حال قیمت یورو هم که طی روزهای اخیر به سرعت بالا رفته بود حالا به سطح 57 هزار و 350 تومان رسیده است. ریزش چند پله‌‌ای قیمت دلار را می‌توان ناشی از چند عامل داخلی و خارجی دانست.

سفر گروسی به ایران

اولین مورد در این خصوص سفر نزدیک رافائل گروسی، رئیس آژانس انرزی اتمی به ایران است. البته نتیجه این سفر در آینده نیز سیگنال دیگری برای بازارها خواهد بود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی بناست به ایران سفر کند که پیشتر سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره سفر گروسی به کشور گفته بود لازمه این سفر این است که برای دو طرف مفید باشد.

سفر امیرعبداللهیان به ژنو

وزیر امور خارجه ایران از روز یکشنبه به ژنو سفر کرده است. در همان ابتدا همراهی عراقچی در این سفر با وجود اینکه تکذیب شد سیگنالی کاهشی به بازار دلار داد. به طور کلی نیز این سفر راهی برای بهبود روابط ایران در سطوح بین‌المللی محسوب می‌شود و همین موضوع می‌تواند تاثیری مثبت بر بازارها داشته باشد.

سفر پادشاه عمان به ایران

عمان، میانجی‌گر سنتی میان ایران و آمریکا بار دیگر فعال شده است تا چنانچه فضا فراهم باشد بتواند گامی در جهت بهبود مناسبات تهران و واشنگتن بردارد. این موضوع را می‌توان در سفر قریب‌الوقوع پادشاه عمان به ایران جستجو کرد که به نظر می‌آید سیگنالی کاهشی نیز برای بازار دلار ارسال کرده است.

افزایش اختیارات بانک مرکزی

همشهری آنلاین آورده است در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، اختیاراتی به بانک مرکزی داده شده است که بانک مرکزی بتواند برای مدیریت بازار ارز که هسته اصلی آن زیر کلید گرفتن ارزهای صادراتی است، بسته ارزی را به صورت جامع اجرا کند.

بر اساس تصمیم جدید،‌ همه صادرکنندگان باید ارزهای حاصل از صادرات خود را طبق ضوابطی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، اظهار کنند و در اختیار بانک مرکزی قرار دهند تا بانک آن را برای نیازهای وارداتی کشور تخصیص دهد.

در این راستا اگر صادرکننده‌ای ارز خود را اظهار نکند و در اختیار بانک مرکزی قرار ندهد،‌ مصداق قاچاق بوده و مطابق مجازات قاچاق با آن برخورد خواهد شد.

اصلاح قیمت دلار

تکنیکالیست‌ها معتقدند بعد از افزایش افسارگسیخته قیمت دلار در چند روز گذشته حالا بازار در حال اصلاح قیمت خود است. روندی که ممکن است فعلا ادامه‌دار باشد، با این حال کارشناسان عنوان می‌کنند با توجه به روند صعودی تورم این عامل مهم همچنان فعال است و کار بازارساز را برای کنترل قیمت دلار سخت خواهد کرد.

آخرین اخبار حوزه ارز را در صفحه اخبار ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.