کد مطلب: ۸۱۰۲۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رونمایی از علت کاهش قیمت دلار/ کاهش قیمت تا کجا ادامه دارد؟

رونمایی از علت کاهش قیمت دلار/ کاهش قیمت تا کجا ادامه دارد؟

قیمت دلار در ادامه روند کاهشی خود به 51 هزار و 400 تومان رسید. کاهش قیمت دلار هرات هم ادامه دارد و قیمت این ارز اکنون به 51 هزار و 200 تومان رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارشناسان اقتصادی می‌گویند ریزش قیمت دلار هرات به بازار فردوسی هم سرایت می‌کند و احتمال ریزش بیشتر قیمت دلار و ورود آن به کانال 50 هزار تومان هم وجود دارد.
به گفته معامله‌گران بازار، اولین سد مقاومتی قیمت دلار ، 52 هزار و 200 تومان بود که این سد امروز شکسته شد و قیمت دلار وارد کانال 51 هزار تومان شد.

محدوده مقاومتی بعدی قیمت دلار به گفته معامله‌گران 51 هزار و 400 تومان است. اگر قیمت دلار فردا از این رقم کمتر شود، احتمال ریزش بیشتر قیمت دلار و ورود آن به کانال 51 هزار تومان وجود دارد اگرنه ممکن است قیمت دلار روند دیگری را در پیش بگیرد.

علت کاهش قیمت دلار چیست؟

دلایل متعددی برای کاهش قیمت دلار وجود دارد. کارشناسان اقتصادی می‌گویند دلار وارد فاز استراحت و اصلاح شده است و ممکن است مدتی در این محدوده قیمتی بماند و بعد از آن مسیر طبیعی خود را در پیش بگیرد.

برخی دیگر از کارشناسان علت کاهش قیمت دلار را مداخله دولت در بازار عنوان می‌کنند و می‌گویند رئیس کل بانک مرکزی رسما از ورود دولت به بازار ارز خبر داده بود و همین مساله نشان می‌دهد که دولت سعی کرده با ورود به بازار قیمت‌ها را کاهش دهد و آن را کنترل کند.

دیدگاه دیگر، این است که خودرو، زیر پای دلار را خالی کرده است. ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو از 20 اردیبهشت ماه آغاز شده و تا 29 اردیبهشت ادامه دارد. کارشناسان می‌گویند بخشی از سرمایه‌های موجود در بازار به جای ورود به بازار طلا و ارز وارد بازار خودرو شده است و همین مساله میزان تقاضا برای دلار را کاهش داده است.

کف قیمت دلار کجاست؟

معامله‌گران حرفه‌ای بازار پیش‌بینی می‌کنند که اگر قیمت دلار هرات همچنان نزولی باشد، باید منتظر ریزش بیشتر قیمت دلار در بازار فردوسی بود. دلار هرات امروز به 51 هزار و 300 تومان رسید که نشان‌دهنده کاهش قیمت است. این معامله‌گران معتقد بودند در صورتی که روند کاهشی دلار هرات ادامه داشته باشد، دلار تهران به ابتدای کانال 51 هزار تومان می‌رسد. این پیش‌بینی اکنون محقق شده و دلار تهران در نیمه کانال 51 هزار تومان ایستاده است و بازار در انتظار ریزش بیشتر آن است.

اما ریزش قیمت دلار تا کجا ادامه دارد ؟ سجاد بوربور، کارشناس و فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال به تجارت‌نیوز گفت: «این ریزش، یک موضوع عادی است و به این روند کاهشی باید مانند یک نوسان محدود نگاه کنیم. این مقدار کاهش قیمت نوسان محدودی است و مانند یک نویز در بازار عمل کرده است.»

وی با اشاره به اینکه نسبت سپرده‌های بلندمدت کاهش پیدا کرده و پول به سمت سپرده‌های دیداری حرکت کرده است، خاطرنشان کرد: «این موضوع یعنی بازار همچنان تورمی خواهد بود و انتظارات تورمی بالاست. باید توجه داشت اگر قیمت دلار به زیر کانال ۵۰ هزار تومانی برگردد، فعالان اقتصادی برای خرید دلار یا طلا هجوم می‌آوردند و اجازه افت قیمت بیش از این مقدار را نمی‌دهد.»

وی توضیح داد: «بر اساس تورم ناشی از تفاضل رشد نقدینگی و رشد اقتصادی، قیمت دلار به کانال‌های بالاتر ورود می‌کند. از طرفی صادرات ما نیز نمی‌تواند به اندازه مناسبی وارداتمان را پوشش دهد به همین دلیل دولت مانند دهه ۸۰ توانایی سرکوب دلار را نخواهد داشت.»

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه روند صعودی دلار چگونه می‌تواند مهار شود گفت: «غیر از سرکوب دلار، هیچ کاری از دست دولت برنمی‌آید. توجه داشته باشید ما باید دلار را به مثابه کالا در نظر بگیریم؛ مگر تورم روی همه کالاها و خدمات تاثیر نمی‌گذارد؟»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.