خبر مهم:

کد مطلب: ۸۲۰۹۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

شناسایی مسیر انس جهانی طلا پیش از جلسه FOMC

شناسایی مسیر انس جهانی طلا پیش از جلسه FOMC

هفته گذشته، تغییرات قیمتی طلای جهانی با نوسانات مثبت محدود و در یک دامنه خنثی در جریان بود؛ به‌طوری که قیمت انس طلا نسبت به روز بازگشایی آن با 12 دلار افزایش همراه شد و در نهایت توانست هفته معاملاتی را در قیمت 1960 دلار به پایان برساند.

به‌گزارش تجارت‌نیوز ، در غیاب داده‌های اقتصادی پراهمیت، طلای جهانی هفته نسبتا آرامی را سپری کرد و با توجه به نزدیک شدن به موعد انتشار داده‌های تورمی ایالات متحده به‌عنوان یک رویداد اقتصادی کلان و اثرگذار و نیز جلسه بسیار بااهمیت فدرال رزرو، شاهد رویکرد نسبتا محتاطانه‌ای از جانب سرمایه‌گذاران بودیم؛ به گونه‌ای که قیمت انس در محدوده‌ای فشرده نوسان داشت.

تصمیمات اعضای FOMC زیر ذره‌بین معامله‌گران

ابراهیم حاجی‌احمدی، تحلیلگر بازارهای مالی، به بررسی روند قیمت انس جهانی طلا و رویدادهای اخیر و پیش روی بازار انس جهانی پرداخته است.

حاجی‌احمدی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: «در این هفته، بازارهای مالی بر نشست پولی فدرال رزرو متمرکز هستند و این رویداد و تصمیمات اعضای FOMC پیرامون نرخ بهره توسط معامله‌گران، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران به دقت زیر نظر خواهد بود. سوال اساسی این است که آیا افزایش نرخ دیگری در راه است یا خیر؟ در صورت توقف، آیا این توقف طولانی‌مدت خواهد بود یا صرفا هدف، دادن فضای تنفس به اقتصاد است؟»

وی ادامه داد: «در این مقاطع به نظر می‌رسد سردرگمی فدرال رزرو و افزایش عدم اطمینان بین فعالان بازار، ریسک‌های ناشی از رویدادهای غافلگیرکننده را به شکل قابل توجهی افزایش داده است؛ زیرا مقامات فدرال رزرو در اوج فقدان اجماع در میان سیاست‌گذاران، همچنان در حال بررسی گزینه‌های خود هستند. این وضعیت، چالش‌های پیش روی فدرال رزرو را جهت فرود نرم بیش از پیش برجسته کرده و به افزایش سطح عدم اطمینان در مارکت دامن زده است.»

با توجه به رویکرد داده محور بانک مرکزی امریکا جهت تدوین سیاست‌های پولی و مالی، اهمیت چگونگی انتشار داده‌های تورمی در این هفته و تاثیر آن بر تصمیمات اعضای FOMC بر کسی پوشیده نیست.

انتظارات بازار

حاجی‌احمدی درباره رویدادهای پیش‌روی انس جهانی گفت: «در حال حاضر بازار انتظار دارد شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI) در ایالات متحده در ماه می 4.2 درصد به صورت سالانه افزایش یابد که نسبت به افزایش 4.9 درصدی منتشر شده در آپریل کمتر است.»

وی افزود: «از این رو به نظر می‌رسد افزایش قابل توجهی در شاخص خالص CPI لازم است تا سرمایه‌گذاران نظر خود را نسبت به تغییر نرخ بهره فدرال رزرو در روز چهارشنبه تغییر دهند؛ بنابراین جهش فراتر از انتظار می‌تواند راه را برای افزایش 0.25 درصدی فدرال رزرو باز کند و باعث افزایش ارزش دلار شود. از سوی دیگر رشد کمتر از حد انتظار باید توقف در چرخه انقباض فدرال رزرو را تایید کند و به افزایش قیمت طلا کمک کند.»

نمودار قیمت طلا

روند قیمت طلای جهانی، منبع: Tradingview

تحلیل تکنیکال طلای جهانی

حاجی‌احمدی در ادامه بررسی روند قیمت انس جهانی طلا افزود: «از منظر تکنیکی و مطابق با سناریوی تحلیلی که در هفته گذشته دنبال کردیم، فروشندگان در سوق دادن قیمت به زیر محدوده حمایتی 1940 دلار ناکام ماندند و از طرفی افزایش سطح عدم اطمینان باعث شده تا عمده معامله‌گران میان‌مدت در فضای بی‌تصمیمی و بلاتکلیفی قرار داشته باشند.»

وی افزود: «در حال حاضر اندیکاتورهای مومنتوم به آرامی در حال صعودی شدن هستند؛ اما مشخصا تثبیت قیمت، خارج از ساختار ساید موجود (دامنه قیمتی 1940 الی 1980 دلار) می‌تواند جهت اصلی روند آتی انس جهانی طلا را مشخص نماید.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.