کد مطلب: ۸۹۲۷۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته سوم آذر ۱۴۰۲/ رشد انس جهانی بازدهی بازار طلا را از سقوط نجات داد

بازدهی بازارها در هفته سوم آذر 1402/ رشد انس جهانی بازدهی بازار طلا را از سقوط نجات داد

هفته سوم آذر بازدهی بازار طلا و سکه مثبت شد و بازار سرمایه و دلار با بازدهی منفی بسته شدند. این هفته نیز همانند یک ماه گذشته روند بازارها در رکود قرار داشت و اگر نوسانات قیمت انس جهانی نبود بازار طلا نیز بازدهی منفی داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته سوم آذر بازدهی بازارها روند یکدستی نداشت. بازار سرمایه برخلاف هفته گذشته با بازدهی منفی بسته شد و دلار نیز افت محدودی داشت.

Screenshot 2023-12-14 at 4.07.10 PM

بیش از دو هفته است که انس جهانی طلا به دلیل نزدیکی به روزهای پایانی سال میلادی نوسانات زیادی دارد و این افت و خیزها تا حدودی بازار داخلی طلا را تحت تاثیر قرار داده است. هرچند که به اعتقاد معامله‌گران روند حرکت خنثی دلار سد محکمی برای تحرکات بازار طلا است اما انس جهانی فعلا تاثیر محدود خود را بر این بازار گذاشته است. 

در حالی که اقتصاد کشور در رکود تورمی گرفتار شده و قیمت دلار به عنوان بازارگردان اصلی تعیین قیمت در سایر بازارها توسط سیاست‌گذار فریز شده است؛ تحلیلگران اقتصادی احتمال برگشت موقت قیمت دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی را می‌دهند. 

آنها می‌گویند در دو دوره گذشته که دلار سقف زده ابتدا قیمت با ارزش ذاتی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد فاصله گرفته و بعد از  یک پایین قوی سقف‌زنی این اسکناس شروع شده است. بنابراین اگر این تحلیل درست باشد می‌توان در هفته‌های آینده انتظار برگشت دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی را داشت.

با نزدیکی به سه ماهه دوم سال‌جاری و تاکید کارشناسان اقتصادی بر خروج بازارهای مالی از شرایط رکودی، برخی معامله‌گران در انتظار اخبار مشخصی در خصوص وعده‌های پیشین سیاست‌گذار هستند. 

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۱۶ تا امروز ۲۳ آذر نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با کاهش ۵۰ تومانی قیمت، بازدهی منفی بسیار محدودی طی مدت یاد شده داشته است. این اسکناس در روز جاری با قیمت ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومان بسته شد و نسبت به مدت مشابه هفته گذشته بازدهی منفی ۰.۱۰ درصدی داشت.

قیمت طلا

امروز ۲۳ آذر هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۴۸۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید و با رشد ۹ هزار تومانی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته به کار خود پایان داد. این هفته طلا در بازارهای مالی بازدهی مثبت ۰.۳۵ درصدی داشت.

گفتنی است در هفته اخیر انس جهانی طلا فراز و فرودهای زیادی داشت و  به کانال ۱۹۰۰ دلاری برگشت اما در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۲۰۳۴ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل یک دلار رشد قیمت داشته است.

قیمت سکه

در هفته اخیر سکه امامی بازدهی ۰.۸۹ درصدی داشت این قطعه در روز جاری با قیمت ۲۹ میلیون و ۶۰۷ هزار تومان به کار خود پایان داد و افزایش قیمت ۲۶۲ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت. 

بورس

بررسی معاملات این هفته نشان می‌دهد شاخص کل طی پنج روز معاملاتی با کاهش 0.6 درصدی روبه‌رو شد و از دو میلیون و 171 هزار واحد در پایان هفته گذشته به دو میلیون و 158 هزار واحد در پایان بورس امروز رسید. اما مسیر شاخص هم‌وزن در این هفته با شاخص کل متفاوت بود؛ به نحوی که نماینده شرکت‌های کوچک و متوسط بازار در این هفته رشد 0.64 درصدی را ثبت کرد و از تراز 747 هزار واحد تا 752 هزار واحد بالا رفت.

همچنین لازم به ذکر است بازار سهام طی این هفته به طور میانگین، روزانه هشت میلیارد و 900 میلیون برگه سهم حجم خورد که ارزشی معادل پنج هزار و 488 میلیارد تومان را رقم زد. این ارقام نسبت به هفته گذشته با کاهش نسبتا شدیدی روبه‌رو شدند. در طرف دیگر نیز ارقام ورود و خروج پول جالب نبود؛ چرا که طی پنج روز معاملاتی، مجموعا بیش از 908 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

بیشترین بازدهی هفته سوم آذرماه

بیشترین بازدهی

اگر معاملات بورس در هفته سوم آذر 1402 بررسی شود مشخص می‌کند که سهام آ س پ توانست در این هفته با رشد 20 درصدی بیشترین بازدهی را میان رقبای بورسی خود به ارمغان بیاورد و به قیمت 1914 تومان برسد. گفتنی است آ س پ در چهار روز از این هفته در طرف مثبت نوسان معامله شد و همین موضوع سبب رشد نسبتا خوب این سهم شد.

همچنین ثغرب و لبوتان نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در این هفته بازدهی خوبی از خود بر جای گذاشتند. به نحوی که این دو سهم طی هفته سوم آذرماه به ترتیب 20 و 19 درصد افزایش قیمت داشتند. به این ترتیب در پایان معاملات این هفته ثغرب به قیمت 1283 و لبوتان به 1868 تومان رسیدند.

کمترین بازدهی هفته سوم آذر 

کمترین بازدهی

در طرف مقابل اما ارقام ریزش سهم‌های کم‌بازده کمتر بود؛ به طوری که ثفارس با کاهش 13 درصدی بدترین عملکرد را میان سهم‌های بورسی ثبت کرد. گفتنی است ثفارس در حال حاضر در تراز 4635 تومانی قرار گرفته و نزدیک‌ترین حمایت آن سطح 3954 تومان است.

همچنین چنوپا و وآتوس نیز دیگر سهم‌هایی بودند که با کاهش 11 درصدی، بیشترین کاهش را در هفته سوم آذرماه به ثبت رساندند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.