فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۸۷۹

سجاد بوربور، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» مطرح کرد:

پیش بینی قیمت دلار در دولت جدید/ بازارهای مالی پیش از انتخابات آمریکا به کما می‌روند

پیش بینی قیمت دلار در دولت جدید/ بازارهای مالی پیش از انتخابات آمریکا به کما می‌روند

پایان یافتن مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان، موضوع تاثیرپذیری قیمت دلار از این رویداد سیاسی و ریاست‌جمهوری او را پررنگ‌تر از قبل کرده است. اینکه دلار نسبت به سکاندار بعدی اقتصاد کشور چه واکنشی نشان دهد موضوعی است که نیاز به تصمیمات رئیس‌جمهوری جدید و وضوح بیشتر انتخاب‌ها دارد. در همین راستا، سجاد بوربور کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت: «انتخاب درست سکاندار اقتصادی کشور خوش‌بینی نسبت به آینده اقتصادی کشور را تقویت می‌کنند.» او رخداد سیاسی بعدی تاثیرگذار بر قیمت دلار را، انتخابات آمریکا عنوان کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

بازارهای مالی طی بیش از یک ماه گذشته تحت تاثیر انتخابات ریاست ‌جمهوری قرار داشت. با مشخص شدن نتیجه انتخابات و تعیین نهمین رئیس‌جمهوری ایران، مساله بعدی انتخاب کابینه و سکانداری تیم اقتصادی دولت چهاردهم است. مساله‌ای که کارشناسان اقتصادی معتقدند اهمیت ویژه‌ای دارد. آنها می‌گویند سکاندار تفکر اقتصادی کشور باید فردی باشد که برای جبران کسری بودجه تولید را قربانی نکند.

تولید نباید قربانی کسری بودجه شود

در همین زمینه سجاد بوربور، کارشناس اقتصادی، به تجارت‌نیوز گفت: «اینکه کابینه دکتر پزشکیان قرار است با پرچمداری چه کسی مدیریت شود، در تقویت خوش‌بینی نسبت به آینده اقتصادی کشور تاثیر زیادی دارد. به اعتقاد من، سکاندار تفکر اقتصادی در ایران نباید برای جبران کسری بودجه، تولید را قربانی کند. انتخاب فردی با چنین تفکری به تعادل فضای اقتصادی کشور کمک می‌کند.»

بازارهای مالی پیش از انتخابات آمریکا به کما می‌روند

او با اشاره به اینکه بازارهای مالی تحت تاثیر موضوع انتخابات آمریکا تا یکی دو ماه مانده به برگزاری به کما خواهند رفت خاطرنشان کرد: «معامله‌گران در این شرایط، تمایلی به خرید و فروش ندارند و همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا بازار انتظارات از تورم، خنک شود؛ اما ارزش ذاتی دلار تغییری نمی‌کند.»

دلار در محدوده فعلی کف‌سازی کرده است

این کارشناس اقتصادی درباره ارزش ذاتی قیمت دلار اظهار کرد: «ارزش ذاتی جایی است که قیمت، معقول باشد و انتظارات تورمی، هیجانات خرید را تشدید نکند. بنابراین، قیمت‌های فعلی می‌تواند کف فاندامنتالی نرخ ارز باشد و قیمت، مدتی در این محدوده ماندگار باشد.»

شرایط نامساعد سیاسی منجر به پرتاب قیمت دلار می‌شود

او اضافه کرد: «چه ترامپ پیروز انتخابات آمریکا شود چه نشود و فارغ از اینکه چه تفکر و دیدگاهی دارد، ما روی کاغذ دلار را در کریدور هفتم پیش‌بینی می‌کنیم. در صورت وقوع شرایط نامساعد سیاسی و اتفاقاتی نظیر جنگ که احتمال آن بسیار ضعیف است، اولین مقصد قیمت دلار کریدور هشتم است.»

بوربور درباره ریتم قیمت دلار با تکیه بر ارزش ذاتی این اسکناس گفت: «در مدت سپری‌شده از سال اخیر با وجود اخبار مربوط به جنگ، نظیر درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی، درگیری‌های میان ایران و پاکستان و تشدید تنش در منطقه خاورمیانه و رخدادهای غزه، اما قیمت دلار ثبات نسبی داشت؛ این در حالی است که در شرایط جنگی و اخبار نامساعد سیاسی، قیمت دلار پرواز می‌کند. این عدم صعود قیمت دلار در مدت یادشده به این دلیل بود که قیمت نمی‌تواند از ارزش ذاتی فاصله زیادی بگیرد و این دو یک جا به هم می‌رسند.»

پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال

او توضیح داد: «همیشه قیمت و ارزش دلار با گپ مختصری به هم نزدیک می‌شود و این یک واقعیت اقتصادی است که قیمت به سمت ارزش میل می‌کند. در حال حاضر با نقدینگی بالای هشت هزار و ۳۰۰ همتی و رشد ناپایدار ۳.۵ درصدی که مد نظر داریم، ارزش دلار روی کاغذ در پله‌های پایانی کریدور پنجم است.»

بوربور افزود: «اگر شرایط تا پایان سال خاکستری بماند و اوضاع سیاسی نه بهتر و نه بدتر شود، نقدینگی به حدود ۱۱ هزار همت می‌رسد و ارزش دلار روی کاغذ  تا پایان سال به کریدور هفتم خواهد رسید.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت دلار با ارزش ذاتی فاصله زیادی ندارد توضیح داد:‌ «قیمت دلار خیلی بالاتر از ارزش نخواهد رفت چون درایورهای خاصی ندارد. این در حالی است که در ۶ ماه اول سال همیشه تقاضای ارزی پایین است و این اسکناس تحرکات قیمتی خاصی ندارد. بنابراین برای اسکناس دلار بازه قیمتی فعلی قابل پیش‌بینی است.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.