فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۶۹۱

محمد کشتی‌آرای، عضو اتحادیه طلا و جواهر، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» مطرح کرد:

پیش بینی جدید از قیمت طلا و سکه/ چشم‌انداز بازار طلا صعودی‌ است؟

پیش بینی جدید از قیمت طلا و سکه/ چشم‌انداز بازار طلا صعودی‌ است؟

طی روزهای گذشته، بازار طلا و سکه دچار نوسانات قیمتی شده، با این حال، روند کلی بازار صعودی بوده است. فعالان این بازار انتظار دارند با پایان ماه صفر، رشد تقاضا قیمت‌ها را با افزایش بیشتری مواجه کند. محمد کشتی‌آرای، رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، چشم‌‌انداز کلی بازار طلا و سکه را صعودی می‌داند اما معتقد است این رشد تقاضا نیست که موجب رشد قیمت می‌شود و در شرایط فعلی جهان، فاکتورهای دیگری بر قیمت‌ها اثرگذار هستند.

به گزارش تجارت نیوز،

بازار طلای جهانی طی چند روز گذشته، بالای سطح ۲۵۰۰ دلاری افت‌وخیز داشته است. همین موضوع قیمت‌ها را در بازار داخلی نوسانی کرده است. با این حال، برخی از فعالان بازار معتقدند پایان ماه صفر به معنای رشد تقاضا و در نتیجه رشد قیمت‌ها خواهد بود. محمد کشتی‌آرای، عضو اتحادیه طلا و جواهر، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار طلا را ترسیم کرده است.

تحرکات صعودی دلار و اونس جهانی محرک بازار طلا شد

محمد کشتی‌آرای، رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: «با توجه به شرایط بازارهای جهانی و شرایط سیاسی‌ای که منطقه دارد و همچنین وضعیت سیاسی ساختاری کشور، در بازارهای جهانی تا دو روز گذشته، قیمت جهانی طلا به بالای ۲۵۰۰ دلار رفته و برای اولین بار یک رکورد ۲۵۲۵ دلاری را ثبت کرده است. نوسان در بازارهای جهانی، طبیعتاً روی قیمت طلا و سکه تاثیر گذاشته است.»

او ادامه داد: «ما در چند روز گذشته شاهد نوساناتی در قیمت ارز هم بودیم که همین نوسانات ارز به انضمام نوسانات قیمت اونس، روی بازار تاثیر گذاشت و باعث شد قیمت طلا و سکه طی روزهای گذشته افزایش پیدا کند.»

قیمت ارز تعدیل شده است

کشتی‌آرای درباره نوسانات قیمت‌ها در ایام سوگواری و پس از آن گفت: «نکته دیگر این است که در هفته گذشته با توجه به ایام سوگواری و کاهش نسبی دادوستدها، حباب سکه با کاهش همراه شد؛ ولی قیمت‌ها در حال حاضر افزایشی است که این افزایش ربطی به حباب ندارد. حباب به دلیل کاهش تقاضا، کاهش پیدا کرده است.»

او در ادامه توضیح داد: «بعد از ایام سوگواری هفته گذشته که مجدداً بازارها فعال شدند، همین نوسانات قیمت جهانی مقداری کاهش پیدا کرده و قیمت ارز هم تعدیل شده است.»

کاهش یا افزایش تقاضا هیچ تاثیری در قیمت ندارد

رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این سوال که آیا مطابق سال‌های گذشته بعد از پایان ماه صفر رشد تقاضا رخ خواهد داد عنوان کرد: «رشد تقاضا را در بازار طلا و سکه خواهیم دید، اما تاثیری روی قیمت نخواهد گذاشت.»

کشتی‌آرای توضیح داد: «دلیلش یک باور قدیمی است مبنی بر اینکه مثلاً در ایام دیگر، قیمت‌ها گران و در ایام محرم، صفر یا ماه رمضان ارزان می‌شود؛ اینها یک باور قدیمی است، یعنی امروزه با توجه به شرایط موجود اقتصادی دنیا و رشد جریان خبری، خبرها به‌سرعت منعکس می‌شوند و با توجه به داده‌هایی که روی سایت‌ها و تلفن‌های هوشمند در دسترس مردم است، تغییرات قیمت جهانی و تغییرات قیمت ارز بلافاصله نوسان ایجاد می‌کنند.»

رشد تقاضا فقط روی قیمت حباب سکه اثرگذار است

کشتی‌آرای ادامه داد: «بنابراین قیمت طلا و سکه بر دو پایه ارز و قیمت جهانی است؛ تقاضا فقط در مورد سکه صادق است که حباب سکه را با افزایش همراه می‌کند و به ‌هیچ‌عنوان افزایش تقاضا تاثیری روی قیمت ندارد؛ ولی فقط ممکن است قیمت حباب سکه را تغییر دهد.»

قیمت‌ها با شرایط موجود کاهشی نمی‌شوند

رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر در پیش‌بینی بازار طلا گفت: «در مورد طلا، سکه و ارز ممکن است قیمت‌ها در یک روز مقداری بالا و پایین شود، اما اصولاً با توجه به شرایط موجود و داده‌های اقتصادی که پایه ریاضی دارد، قیمت‌ها کاهش پیدا نخواهد کرد.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.