فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۹۴۲

مجتی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» مطرح کرد:

پیش بینی جدید از قیمت دلار، طلا و سکه/ بهترین فاصله نرخ دلار آزاد و نیما ۱۲ درصد است

پیش بینی جدید از قیمت دلار، طلا و سکه/ بهترین فاصله نرخ دلار آزاد و نیما 12 درصد است

این روزها در حالی‌که بازارها در رکود نسبی به سر می‌‎برند، بازار طلا کماکان با رشد تقاضا روبه‌روست. از طرفی ماندگاری اونس جهانی طلا بالای سطح ۲۵۰۰ دلاری این بازار را افزایشی کرده است و از سوی دیگر نرخ ارز با دخالت بازارساز کنترل شده و در مرز کریدور ششم درجا زده است. اما وضعیت بازارهای مالی در آینده چگونه خواهد بود؟‌ مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز وضعیت این بازارها را تشریح کرده است.

به گزارش تجارت نیوز،

در روزهایی که اکثر بازارها خوابیده‌اند و در رکود نسبی به سر می‌برند، بازار طلا همچنان با افزایش تقاضا روبه‌روست و ماندگاری اونس جهانی بالای ۲۵۰۰ دلار نیز روند افزایشی در بازار طلا و سکه را تقویت کرده است. از طرف دیگر، نرخ ارز با دخالت‌های بازارساز کنترل شده و در مرز کریدور ششم درجا زده است. اما آینده بازارهای مالی در کوتاه‌مدت و بلندمدت چگونه خواهد بود؟

فاصله نرخ بازار آزاد و نرخ دلار نیما باید دست‌کم به ۱۲ درصد برسد

مجتی دیبا، کارشناس بازارهای مالی و سرمایه‌ای در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد: «دلار عامل و پارامتر تأثیرگذاری برای قیمت طلاست. بعد از اینکه دولت جدید مستقر شد، نکات مهمی را از طرف لیدر اقتصادی دولت، یعنی آقای همتی شاهد بودیم؛ نکاتی که از دل صحبت‌های ایشان می‌توانیم استخراج کنیم این است که نزدیک شدن قیمت ارزها و نرخ ارزهای مختلف به یکدیگر، خروج از نظام چندنرخی و نزدیک شدن نرخ نیما به نرخ بازار آزاد، این امید را می‌دهد که درست است نرخ نیما خود را به نرخ اصلی نزدیک می‌کند، اما این امکان نیز وجود دارد که نرخ بازار آزاد هم کمی از شرایط عقب‌نشینی کند و این دو در یک نقطه‌ای به هم نزدیک شوند.»

وی در ادامه بیان کرد: «البته براساس تجربیات سال‌های گذشته، بهترین فاصله قیمتی که این دو نرخ، یعنی نرخ بازار آزاد و نرخ دلار نیما داشتند، تقریبا ۱۲ درصدی بوده است و باید به این فاصله برسد.»

بازگشت دلار به کانال هشتم کریدور پنجم محتمل‌تر است

دیبا درباره افت قیمت ارز عنوان کرد: «اگر با این نگاه بتوانیم بازار را رصد کنیم، امکان برگشت دلار به سمت کانال هشتم کریدور پنجم یا حتی کانال هفتم کریدور پنجم برای یک‌بار دیگر وجود خواهد داشت. البته سطح کانال هشتم کریدور پنجم قدرت بسیار بیشتری دارد و محتمل‌تر است.»

وی ادامه داد: «شرایط سیاسی منطقه نیز اگر طی روزهای آینده به طرف پایدارتری پیش رود، شاید برای بازار ارز بهترین خبر باشد.»

کاهش بیشتر قیمت اونس جهانی، بازار داخلی را کاهشی می‌کند

دیبا در بررسی وضعیت بازار طلا و سکه بیان کرد: «هنوز منطقه ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای ما تأثیرگذار و اثرگذار است و بالای این منطقه است که می‌توانیم بگوییم بازار برگشته است؛ در غیر این صورت، کماکان عدم حرکت صعودی می‌تواند برای ما مدنظر باشد، مثلاً برگشت به ۴۲ میلیون تومان.»

این کارشناس اقتصادی در خصوص طلای ۱۸ عیار تشریح کرد: «رسیدن به منطقه سه و ۶۰۰ هزار تومانی که پیش‌تر اشاره کرده بودم، در این هفته اتفاق افتاد، اما واکنش منفی داشت. ابتدا دوباره به سه میلیون و ۵۴۰ هزار تومان رسیدن را زیر نظر داریم و فکر می‌کنم اگر اونس جهانی بتواند یک مقداری ریزش خود را شدت ببخشد در منطقه سه میلیون و ۴۵۰ هزار تومان هم می‌توانیم منتظر باشیم؛ البته منطقه سه میلیون و ۳۷۰ هزار تومان نیز وجود دارد که به نظر می‌رسد آن را خواهد دید.»

وی ادامه داد: «آن منطقه هم می‌تواند منطقه خرید باشد و اگر کسی می‌خواهد به یکباره بخرد داستان خاص خود را دارد؛ ولی خریدهای پله‌ای را نباید فراموش کرد.»

انتظارات تورمی بعد از کاهش نرخ بهره می‌تواند به بازارها سمت و سو دهد

دیبا درباره بازار طلای جهانی توضیح داد: «به نظر می‌رسد نکات اصلی که برای تحلیل بازار از منظر بازار جهانی اهمیت دارد، ریتم تصمیم‌گیری فدرال رزرو برای نرخ بهره است؛ اما آیتم تأثیرگذار دیگر بر روی نرخ بهره، انتظارات تورمی است که این انتظارات بعد از کاهش نرخ بهره می‌تواند به بازارها سمت و سو دهد.»

این کارشناس بازارهای مالی اظهار کرد: «به نظر می‌رسد که شاید اونس جهانی پیش‌خور کرده و در قیمت‌هایی پرایس شده است که این پرایس کاملاً خود را در چارت نشان داده و نمایان کرده است. فعلاً به نظر می‌رسد می‌توان اصلاح را برای اونس زیر نظر داشت و اونس جهانی می‌تواند در مناطقی مثل ۲۴۹۲ دلار و ۲۴۸۲ دلار دیده شود.»

وی افزود: «اینها مناطقی هستند که می‌تواند در ادامه، حتی در این هفته دیده شود که البته این منطقه کوتاه‌مدت است و در بلندمدت می‌توانیم منطقه ۲۳۸۸ دلار را در حالت فعلی برای اونس زیر نظر داشته باشیم و شرایط بازار از لحاظ نرخ بهره را با آن رصد کنیم.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز  بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.