فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۹۴۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت دلار ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / چشم‌انداز ارز تک نرخی به تثبیت دلار کمک می‌کند؟

پیش بینی قیمت دلار ۲۴ شهریور 1403 / چشم‌انداز ارز تک نرخی به تثبیت دلار کمک می‌کند؟

قیمت دلار در دو هفته گذشته روند نسبتاً باثباتی را پشت سر گذاشت و فراز و فرودهای محدود و پلکانی داشت. روند تثبیت‌شده اسکناس دلار در مدت یادشده با وجود برخی سیگنال‌‌ها این مساله را تایید می‌کند که سیاست‌گذار با هدف تک‌‌ نرخی کردن ارز روند تقاضا را مدیریت کرده است. این در حالی است که وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز طی هفته گذشته تاکید کرد، به دنبال نزدیک کردن نرخ ارز نیمایی به بازار آزاد هستیم.

به گزارش تجارت نیوز،

قیمت دلار در هفته سوم شهریور همواره در نیمه بالایی کانال پایانی کریدور پنجم نوسان داشت. این اسکناس در رفت و برگشت‌های محدود به خواست سیاست‌گذار اکتفا کرد و با بازدهی منفی بسته شد.

اسکناس دلار بیش از دو هفته است که با روند الاکلنگی در محدوده ذکرشده نوسان دارد و بیشترین تلرانس قیمتی که داشته ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومانی بوده است.

با وجود اینکه به نظر می‌رسد روند تقاضا در بازار ارز با عرضه همخوانی دارد و انتظارات تورمی تا حدودی تعدیل شده است؛ اما معامله‌گران از ارزپاشی سیاست‌گذار برای مدیریت قیمت دلار می‌گویند. آنها معتقدند بانک مرکزی قصد دارد با فریز این اسکناس در محدوده فعلی و رشد پلکانی دلار حواله در مرکز مبادله، اقدام به تک نرخی کردن ارز کند.

در همین راستا طی هفته اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی از برنامه تازه خود برای بازار ارز خبر داد. این برنامه که نوعی تلاش برای «تک نرخی کردن ارز» محسوب می‌شود؛ کاهش نرخ در بازار آزاد ارز و افزایش نرخ دلار در سامانه نیماست. عبدالناصر همتی در حاشیه همایش سالانه بانکداری اسلامی گفت: «سیاست جدیدمان این است که بازار به نرخ نیما نزدیک شود. هم دلار نیما را افزایش و هم ‌نرخ بازار را کاهش می‌دهیم.»

برخی از کارشناسان اقتصادی با دفاع از تک نرخی شدن ارز معتقدند بانک مرکزی با همکاری بانک‌ها و صرافی‌ها باید اقدام به تک نرخی کردن نرخ ارز با قیمت واقعی کند. آنها می‌گویند این اقدام جلوی نوسانات شارپی و ایجاد رانت در بازار ارز را خواهد گرفت؛ زیرا فساد حاصل از چند نرخی بودن ارز صدمات جبران‌ناپذیری به اقتصاد و جامعه وارد می‌کند.

از سوی دیگر برخی نیز معتقدند این اقدام چیزی جز ارزپاشی و پول‌پاشی نیست و می‌تواند در آینده آثار مخربی در اقتصاد از خود به‌جا بگذارد.

پیش بینی قیمت دلار

با توجه به اظهارات متفاوت کارشناسان و اما و اگرهای سیاست‌گذار برای اجرا یا عدم اجرای ارز تک نرخی، به نظر می‌رسد فعلاً نهاد تصمیم‌گیر قصد دارد با ارزپاشی مانع رشد قیمت دلار و پیشروی در کریدور ششم شود. این در حالی است که اخباری از برگزاری نشست شورای حکام نیز در خصوص فشار بر ایران برای شفاف‌سازی اقدامات هسته‌ای به گوش می‌رسد.

آمریکا و تروئیکای اروپا طی روزهای گذشته در بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای حکام آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی ادعا کردند ایران باید تعهدات پادمانی خود را به طور کامل و بدون تاخیر اجرا کند.

با وجود این، طی هفته پایانی شهریور با توجه به سیاست‌ تثبیت قیمت دلار و کاهش تاثیرپذیری بازار ارز از اخبار و رویدادهای سیاسی، به نظر می‌رسد روند رنج برای قیمت دلار قابل پیش‌بینی است.

قیمت تتر با دلار تراز شد

گفتنی است قیمت درهم در آخرین روز معاملاتی هفته اخیر با افزایش ۵۰ تومانی با رقم ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومانی بازگشایی شد. قیمت تتر روز چهارشنبه با رشد ۲۰۰ تومانی بازگشایی شد و روی رقم ۵۹ هزار و ۷۵۰ تومانی ایستاد.

پوند انگلیس روی قیمت ۷۸ هزار و ۱۲۰ تومانی معامله شد و رشد ۳۰۰ تومانی داشت. قیمت یورو روی رقم ۶۵ هزار و ۸۷ تومانی ایستاد و رشد ۱۰۰ تومانی داشت.

شایان ذکر است روز چهارشنبه اسکناس دلار با رقم ۴۹ هزار و ۳۸۴ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۵ هزار و ۸۵۳ تومانی عرضه شد و افزایش ۷۰ تومانی پیدا کرد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.