فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۶۲۵

«تجارت‌نیوز« گزارش می‌‌دهد:

افزایش قطبی‌شدن بازار کار با ورود هوش مصنوعی مولد

افزایش قطبی‌شدن بازار کار با ورود هوش مصنوعی مولد

در دنیای پرشتاب امروز، تغییر شغل‌ها به طور مکرر به واقعیتی معمول تبدیل شده است. اما آیا با ظهور هوش مصنوعی و گسترش توانایی‌ها و مهارت‌هایش این روند به‌زودی به پایان خواهد رسید؟

به گزارش تجارت نیوز،

به عقیده کارشناسان حرفه‌ای به‌زودی هوش مصنوعی پیدا کردن شغل جدید را بسیار سخت‌تر خواهد کرد. این موضوع برای افراد شاغل در صنایع تحت تاثیر هوش مصنوعی، جدی‌تر است. ظهور هوش مصنوعی هشداری بزرگ برای کارکنان خدمات مشتری، صندوقداران، دستیاران اداری و کارگران تولیدی است.

هوش مصنوعی و چالش‌های جدید برای بازار کار

به گفته جورجیوس پتروپولوس، محقق بازار کار و فناوری دیجیتال موسسه فناوری ماساچوست، بیشترین احتمال جایگزینی با هوش مصنوعی، مربوط به کارکنانی با مهارت متوسط است. افرادی که مهارت بالایی در حرفه خود دارند، هوش مصنوعی را به خدمت می‌گیرند و تقاضای خدمات برای کارکنان فنی مثل لوله‌کش‌ها و برق‌کارها، همچنان پابرجا خواهد بود. پتروپولوس باور دارد که کارکنانی با مهارت متوسط، در دهه آینده و با گسترش هوش مصنوعی، آینده نامعلومی خواهند داشت. او می‌گوید: «ما شاهد افزایش قطبی‌ شدن بازار کار هستیم.»

کویلین الینگ‌رود، مدیر موسسه جهانی مک‌کینزی، پیش‌بینی می‌کند با گسترش تاثیر هوش مصنوعی در بازار کار آمریکا، تقاضا برای نیروی کار با مهارت پایین کاهش می‌یابد. او تخمین می‌زند تا پایان این دهه، 12 میلیون کارگر مجبور خواهند شد به‌ طور کامل شغل‌شان را تغییر دهند. به عقیده کارشناسان این شرکت، تا 2030 ممکن است تعداد کارمندان در تمامی صنایع تا 1.6 میلیون نفر کاهش یابد. این رقم شامل 630 هزار صندوقدار، 710 هزار دستیار اداری و 830 هزار فروشنده هم می‌شود.

الینگ‌رود درباره افزایش رقابت در بازار کار می‌گوید: «شغل‌های معمولی نیاز به مهارت‌های سطح بالاتری نسبت به گذشته خواهند داشت. کارهای ساده‌تر و تکراری‌تر را ماشین‌ها یا مدل‌های هوش مصنوعی مولد به‌راحتی انجام خواهند داد.» انتظار می‌رود هوش مصنوعی مولد به‌ طور کلی بهره‌وری را افزایش دهد و شغل‌های بیشتری به اقتصاد اضافه کند، اما طبق گزارش مک‌کینزی، این افزایش شغل‌ها عمدتاً در حوزه‌هایی مثل بهداشت و درمان و رشته‌های STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) خواهد بود.

در همین حال، کارفرمایان خارج از این حوزه‌ها شروع به ارتقای استانداردهای خود برای استخدام کرده‌اند. طبق نظرسنجی‌ای که در ماه مه از سوی مایکروسافت و لینکدین انجام شد، 66 درصد مدیران کسب‌وکار گفتند کسی را که نمی‌داند چگونه از هوش مصنوعی استفاده کند در نظر نخواهند گرفت و 71 درصد گزارش دادند که ترجیح می‌دهند یک داوطلب شغلی با تجربه کمتر، اما با دانش هوش مصنوعی، را استخدام کنند. این وضعیت باعث شده است کارکنان برای ارتقای مهارت‌های خود احساس فشار کنند و از نظر کارفرمایان آینده‌نگر رقابتی‌تر شوند.

انعطاف‌پذیری نیروی کار؛ ضرورت آینده بازار کار

امسال پلتفرم‌های آنلاین Coursera، افزایش 1060 درصدی در تقاضای ثبت‌نام دوره‌های هوش مصنوعی مولد خود داشته است. به گفته جف مگیونکالدا، مدیرعامل کورسرا، این عدد معادل ثبت‌نام یک نفر در هر 15 ثانیه است. او می‌گوید: «آیا این باعث رقابتی‌تر شدن بازار کار خواهد شد؟ قطعاً؛ همین حالا هم شده است.» مگیونکالدا اشاره می‌کند کارکنانی که مهارت‌های خود را ارتقا ندهند، در بازار کار دچار مشکل خواهند شد.

مدیرعامل کورسرا همچنین می‌گوید این شرکت نیز بر آشنایی با هوش مصنوعی در میان کارکنان خود تاکید دارد. کورسرا اکنون برخی از کارکنان خود را ملزم به گذراندن کلاس‌های مهارت‌های هوش مصنوعی کرده است. مگیونکالدا اضافه می‌کند: «من معمولاً به کارکنانم می‌گویم، به نظر می‌رسد شما واقعاً از GPT برای ایجاد این ارائه یا نوشتن این مطلب استفاده نکرده‌اید. این مطلب را به کمک هوش مصنوعی اجرا و تفکر خود را منعطف‌تر کنید. انتظارم از سرعت و وضوح تفکر بسیار بیشتر از دو سال پیش است. من فکر نمی‌کنم برای کسی که واقعاً هوش مصنوعی را یاد نگرفته، شبکه ایمنی زیادی وجود داشته باشد. آنها شغل خود را از دست می‌دهند.»

الینگ‌رود حدس می‌زند ممکن است سال‌ها طول بکشد تا کارگری که هوش مصنوعی جانشینش شده است دوباره آموزش ببیند و به بازاری که بیشتر با هوش مصنوعی تنیده شده ورود کند. او به طور کلی فکر می‌کند کارگران به سه تا پنج سال نیاز خواهند داشت تا به چشم‌انداز جدید اشتغال عادت کنند.

مدیرعامل Coursera ادامه می‌دهد: «فکر می‌کنم نیروی کار آینده باید انعطاف‌پذیرتر از 10 سال پیش باشد و این موضوع عمدتاً به دلیل جابه‌جایی‌های شغلی است. بنابراین امکان دارد که نخواهید یک مهارت خاص را یاد بگیرید یا به آن مهارت علاقه‌مند باشید، اما انعطاف‌پذیری برای جابه‌جایی به شغلی دیگر، فکر می‌کنم در آینده بیشتر از گذشته ضروری خواهد بود.»

با توجه به پیش‌بینی‌های کارشناسان، آیند بازار کار به‌شدت تحت تاثیر هوش مصنوعی خواهد بود. نیروی کاری که مهارت خود را ارتقا ندهد، با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد و ممکن است شغلش را از دست بدهد. در عین‌ حال تقاضا برای مهارت‌های جدید و تخصص‌های مرتبط با هوش مصنوعی افزایش خواهد یافت. انعطاف‌پذیری و تمایل به یادگیری مهارت‌های جدید، کلید موفقیت در بازار کار آینده خواهد بود.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.