فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۲۵۱

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور مطرح کرد:

سهم تحقیق و توسعه در ایران کمتر از یک درصد GDP است

سهم تحقیق و توسعه در ایران کمتر از یک درصد GDP است

یکی از عوامل مهم اقتصادی برای هر کشور نوآوری است. لذا سیاست‌های دولتمردان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور بسیار مهم است. حسین افشین، سکاندار جدید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، در رویدادی سیاست‌های خود را در قبال اکوسیستم نوآوری کشور بیان کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، با حضور در دومین رویداد مجمع شبکه ملی مدیران تحقیق و توسعه و نوآوری کشور به تشریح سیاست‌های کاری خود پرداخت و گفت: ورودی اکوسیستم نوآوری را سه عنصر می‌دانم که عبارت از زیرساخت، نیروی انسانی (تحقیق و توسعه) و تامین مالی است. اگر این سه ورودی مناسب باشد جمع اینها باعث می‌شود حکمرانی صورت بگیرد و معاونت علمی بتواند تسهیل‌گری کند و موانع را برای کسب خروجی مناسب از بین بردارد.

افت نیروی انسانی باعث نزول شاخص نوآوری کشور شد

حسین افشین توضیح داد: جنبه تامین مالی معاونت علمی ریاست‌جمهوری که همان صندوق نوآوری و شکوفایی است و ذیل آن چند صندوق خصوصی دیگر هستند نیاز به تقویت دارد. زیرا با بررسی شاخص GII (نوآوری کشور) متوجه می‌شوید این شاخص در ایران دچار روند نزولی شده است. این نزول در دو قسمت بیشتر خودش را نشان داده که یکی قسمت نیروی انسانی و دیگری تامین مالی است.

تاثیر تورم در شاخص نوآوری ایران

او افزود: در بحث تامین مالی که روند نزولی پیدا کرده باید بررسی کرد که آیا صندوق‌های ما تقویت لازم را شده‌اند یا نه. زیرا عاملی مانند تورم در این صندوق‌ها بسیار تاثیرگذار است.

افشین ادامه داد:‌ از سوی دیگر عده‌آی با اشاره به چند برابر شدن بودجه معاونت علمی ریاست‌جمهوری فکر می‌کنند شرایط بسیار خوب است. برای مثال اگر قبلاً بودجه ۲ همت بوده، اکنون ۳۰ همت است ولی باید بدانیم این عدد برای اکوسیستم دانش بنیان کم است چون رشد شرکت‌های دانش‌بنیان زیاد بوده و اکنون حدود ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد و قرار است تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۳۰ هزار شرکت دانش‌بنیان افزایش یابد. لذا اگر این عدد تقسیم شود مبلغ چندانی به شرکت‌ها نخواهد رسید پس باید منابع جدید خلق شود.

اعتبار مالیاتی برای رشد نوآوری کشور

او اضافه کرد: یکی از راه‌های ایجاد منابع مالی جدید، بحث اعتبار مالیاتی در قانون جهش تولید است. معاونت علمی در سال گذشته به اندازه ۴.۲ همت تاییدیه استفاده از اعتبار مالیاتی را داد اما شرکت‌های دانش‌بنیان فقط اندازه ۱.۵ همت از آن استفاده کردند چون بعضی از کارهای دانش‌بنیانی تنها تفاهم‌نامه داشت. اما معاونت علمی امسال شرایطی را فراهم آورد که حتی از طریق تفاهم‌نامه بتوان از این اعتبار مالیاتی استفاده کرد.

شفاف‌سازی اعطای تسهیلات به پیشرفت کشور کمک می‌کند

معاون علمی رئیس‌جمهور تصریح کرد: توان صندوق شکوفایی و‌ نوآوری کشور باید همسو با تحقیق و توسعه کشور قرار بگیرد. زیرا تحقیق و توسعه زیربنای پیشرفت و احداث شرکت‌های دانش‌بنیان است. همچنین قرار شده اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌‌بنیان شفاف باشد و حتی اگر پروژه‌ای محرمانه بود بدون ذکر نام شرکت، مبلغ اعطایی منتشر شود. زیرا برای موفقیت صندوق باید از ایجاد حواشی جلوگیری کرد.

او ادامه داد: همچنین برای افت نیروی انسانی باید تمرکز بیشتری بر دانشگاه‌ها داشته باشیم چون نیروی انسانی تحقیق و توسعه از سمت دانشگاه‌ها می‌آیند. برای توسعه زیرساخت ما از شرکت‌های بزرگ می‌خواهیم که پیشرو باشند. 

سهم تحقیق و توسعه در ایران کمتر از یک درصد GDP

معاون علمی رئیس‌جمهور  در انتها با اشاره به آمارهای جهانی، سهم تحقیق و توسعه ایران را اندک برآورد کرد و گفت: اندازه تحقیق و توسعه در کشور حدود ۰/۸ درصد از GDP است که سهم بخش خصوصی کشور از این عدد کمتر از نصف، یعنی حدود ۰/۳ است. اما در کشورهای پیشرفته متوسط شاخص تحقیق و توسعه ۲/۵ درصد از GDP است. همچنین کشورهایی مانند آمریکا، چین، کره‌جنوبی و ژاپن عددشان به ۳/۵ درصد هم می‌رسد. بنابراین کشور ما فاصله معناداری در این زمینه دارد.

او درباره عوامل کم بودن درصد تحقیق و‌ نوآوری کشور نیز توضیح داد: شاید یکی از ایرادهای این حوزه جا نیفتادن نوع ادبیات تحقیق و توسعه است. پس در ابتدا باید فرهنگ تحقیق و توسعه را در کشور جا بیندازیم و آن را درست توضیح دهیم. برای مثال برخی از پروژه‌هایی که در سامانه معاونت علمی برای بررسی بارگذاری شده بود، پروژه‌های تولیدی بود و از جنس تحقیق و‌ توسعه‌ نبود.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.