فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۳۷۶۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی ارفع/ پوشش ۷۰ درصدی سود ۱۴۰۱ تنها در ۳ ماه!

تحلیل بنیادی ارفع/ پوشش 70 درصدی سود 1401 تنها در 3 ماه!

تحلیل بنیادی سهام ارفع نشان می‌دهد، شرکت در سه ماهه ابتدایی امسال توانسته است به واسطه رشد نرخ‌های فروش شرکت، جهش بزرگی در درآمد خود ایجاد کند. به نحوی که ارفع موفق شد تنها طی سه ماه، بیش از 70 درصد سود ناخالص سال گذشته خود را پوشش دهد!

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت آهن و فولاد ارفع در روز هفدهم تیرماه، گزارش عملکرد خود در فصل بهار را منتشر کرد. عملکرد ارفع در سه ماهه اول امسال تا حدی خوب بود که برخی، آن را دلیلی برای برگشت بازار می‌دانستند.

همچنین سهام ارفع از زمان انتشار این گزارش تا کنون، بیشتر از 6 درصد افزایش داشته است. اما نگاهی به این گزارش نشان می‌دهد، دلیل رشد 6 درصدی سهم پس از انتشار صورت مالی سه ماهه منطقی بوده است.

شمش فولادی؛ عامل درخشش ارفع

شرکت آهن و فولاد ارفع در سه ماهه ابتدایی امسال موفق شد، ضمن کنترل هزینه‌ها، درآمد خود را افزایش دهد. همان‌طور که در چارت مشخص است، درآمد شرکت در سه ماهه امسال نسبت به بهار سال 1401 شیب صعودی تندی را تجربه کرده که این شیب در رشد بهای تمام‌شده ارفع دیده نمی‌شود.

نگاهی به صورت مالی سه ماهه امسال شرکت ارفع نشان می‌دهد، درآمد بهار امسال شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش 72 درصدی را تجربه کرده و از دو هزار و 981 میلیارد تومان به پنج هزار و 115 میلیارد تومان رسیده است.

این رشد درآمد شرکت، عمدتا به دلیل افزایش 47 درصدی نرخ فروش شمش فولادی ارفع بوده که از 14 میلیون و 700 هزار تومن به ازای هر تن در سال 1401 به 21 میلیون و 700 هزار تومان در بهار امسال رسیده است.

البته مقدار فروش شرکت نیز در این دوره رشد خوبی را پشت سر گذاشته و با افزایش 16 درصدی به 234 هزار تن رسیده است.

اما بهای تمام‌شده شرکت در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر از 24 درصد رشد داشت. به طوری که بهای تمام شده شرکت از دو هزار و 224 میلیارد تومان در بهار سال گذشته به دو هزار و 752 میلیارد تومان در سه ماهه امسال رسید.

ارفع

پوشش 70 درصدی سود ناخالص

همین کنترل هزینه و رشد درآمد ارفع سبب شد تا سود ناخالص شرکت در این مدت تا حد زیادی افزایش یابد و عدد دو هزار و 362 میلیارد تومان را ثبت کند. گفتنی است این عدد بیشتر از 3.12 برابر سود ناخالص شرکت در بهار سال گذشته است.

همین امر سبب شد تا حاشیه سود ناخالص شرکت در این دوره از 25 درصد به 46 درصد برسد که رقم بسیار قابل قبولی برای ارفع تلقی می‌شود.

حاشیه سود ناخالص

اما نکته قابل توجه این گزارش این است که ارفع تنها در سه ماه توانست بیش از 70 درصد از سود ناخالص سال مالی 1401 خود را پوشش دهد.

سود ناخالص ارفع

افزایش سودسازی

افزایش 103 درصدی هزینه‌های عمومی, اداری و تشکیلاتی و کاهش 31 درصدی خالص سایر درآمدهای عملیاتی شرکت سبب شد تا رشد سود عملیاتی شرکت مانند سود ناخالص نشود و عدد 167 درصد را ثبت کند.

همچنین سود خالص شرکت نیز در این دوره رشد خوبی را تجربه کرد؛ به طوری که ارفع در این دوره موفق شد دو هزار و 421 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کند و EPS خود را به 201 تومان برساند.

سود ناخالص افزایش

برای مطالعه تحلیل تکنیکال این نماد می‌توانید به گزارش « تحلیل تکنیکال ارفع تیرماه 1402 / پرواز سهام ارفع آغاز شد؟ » مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.