خبر مهم:

کد مطلب: ۲۸۱۷۸۹

گزارشی از کوچکترین مسکن‌هایی که آگهی شده‌اند

خانه‌هایی به اندازه ۸ گام یک انسان

خانه‌هایی به اندازه 8 گام یک انسان

مستاجر عرق‌ریزان در خانه را باز می‌کند. هوای داخل خانه از بیرون هم گرم‌تر است. در اینجا تعاریفی که از کوچه و خانه وجود دارد کمی متفاوت است.

کوچه بن‌بست به قدری تنگ است که فقط موتور می‌تواند واردش شود، چه برسد به وانت یا نیسانی که لوازم را به خانه برساند. در گرمای بالای 35 درجه خانه‌ای 30 متری در ابتدای این کوچه قرار دارد. مستاجر عرق‌ریزان در خانه را باز می‌کند. هوای داخل خانه از بیرون هم گرم‌تر است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در اینجا تعاریفی که از کوچه و خانه وجود دارد کمی متفاوت است، درون خانه هم به اندازه کوچه تنگ است و یک خانواده سه نفره در آن زندگی می‌کنند. کمدها و وسایل خانه فضا را بسته‌تر کرده است.

آنقدر لوازم بر سر هم تلنبار شده‌اند که تنها اتاق کوچک خانه هم شکل انباری به خود گرفته است. گرمای هوا و نبود کولر بوی غذا را به‌شکل آزاردهنده‌ای به مشام می‌رساند.

مساحت دستشویی و حمام روی هم رفته دو ، سه متر بیشتر نیست و مدت زمان زیادی نمی‌توان در خانه ماند. از ابتدا تا انتهای خانه را می‌توان با هشت گام طی کرد. سه نفر در این جا زندگی می‌کنند، مادر، پدر و یک پسر جوان 25 ساله. پسر جوان می‌گوید شب‌ها به سختی در همینجا می‌خوابیم و ادامه می‌دهد: «چاره‌ای نیست باید در اینجا زندگی کنیم. چند ماه اولی که اینجا بودیم توانستیم اجاره خانه را پرداخت کنیم و الان چند ماهی است که دیگر نمی‌توانیم اجاره خانه را پرداخت کنیم. شغلی ندارم که بتوانم اجاره خانه را پرداخت کنم، پدر و مادر که توان مالی ندارند. صاحب خانه هم تصمیم گرفته خانه را بفروشد.»
مشاور املاکی به وسط حرف‌هایش می‌پرد: «اینا هم بالاخره خونه‌ای پیدا می‌کنن. از این خونه‌های کوچیک تو تهران زیاده بابا، بی‌خونه نمی‌مونن»

پسر جوان با لبخند تلخی می‌گوید:«آره همه تو تهرون همین طوری خونه شون رو مجانی میدن، اصلا خیلی زیادن از این آدمها»
قیمت خانه 125 میلیون تومان است. 30 متر، دارای یک اتاق خواب و سرویس بهداشتی. شاید همین سه مورد تنها ویژگی‌های این خانه باشد. خانه‌ای کوچک در طبقه اول و با 14 سال عمر بنا در بن‌بست یکی از کوچه‌های کوچک خیابان جیحون تهران.

صاحب خانه حتی حاضر است با قیمت 110 میلیون تومان آن را بفروشد، البته اگر بتواند مشتری‌ای برای آن پیدا کند!

کوچه‌ها یکی پس از دیگری با همان سبک و سیاق، خانه‌هایی را در خود جای داده‌اند که زندگی در آنها راحت به نظر نمی‌رسد.

خانه‌ای در حد یک پاگرد!

خانه دیگری در همین کوچه پس کوچه‌های جیحون با متراژ 28 متر وجود دارد.تمام خانه شبیه به پاگردی می‌ماند که هرگز به اتاق پذیرایی منتهی نمی‌شود و تنها آشپزخانه کوچکی در انتهای راهرو به انتظار نشسته است.

سرویس بهداشتی و حمام به هم چسبیده‌اند و با پرده‌ای از هم جدا شده است. چند ماهی است که خانه خالی مانده و مشاور املاکی می‌گوید: «هر مشتری‌ای که میارم الکی بهانه میاره که نمیخواد. 180 میلیون تومن پول میدن میخوان ویلا تو تهران تحویل بگیرن، اخه بگو الان با 180 تومن خونه نوساز 28 متری اونم تو پایتخت میشه پیدا کرد؟»

بقیه واحدهای این ساختمان هم کمی بزرگتر و 30 متری هستند. مشاور املاک غُرهایش را ادامه می‌دهد: «اصلا این ساختمون انگار نحسه، بقیه واحدهاش هم که یه ذره بزرگتر بودن دیر اجاره رفتن. هرکی هم خریده، فقط به اجاره ش فکر کرده. حالا هم همین 28 متری مونده که تو این بازار من میتونم آبش کنم، حتما ردش می‌کنم.»

کم نیستند این‌ خانه‌های کوچک 30 متری و چه بسا کمتر در پایتخت که در هر‌کدام‌شان افرادی را در خود جای داده‌اند.

مستاجر یکی از این خانه‌ها که 15 میلیون تومان رهن و یک میلیون تومان اجاره می‌دهد می‌گوید: «یک میلیون اجاره برای همچین خانه‌ای واقعا زیاد است و نمی‌تونم از عهده پرداختش بر بیام و اونقدر خونه کوچیکه که حتی نمی‌تونم با کسی همخونه شوم.»
قیمت فروش این سوییت‌های 30 متری در جیحون هم بین 100 تا 180 میلیون تومان متغیر است. قمیت رهن کامل این خانه‌های کوچک در منطقه نواب و جمهوری حدودا 45 میلیون تومان است و اجاره‌ آنها هم تا سقف یک میلیون تومان در ماه می‌رسد.

خانه‌ای که ارزش دیدن ندارد!

مشاور املاکی در خیابان کارون درباره خانه‌های متراژ پایین تهران می‌گوید: «اکثر کسایی که برای این خونه‌ها به بنگاه میان مجرد و شاغل هستند و تنها جایی برای خواب می‌خوان اما به هر حال زوج‌ها هم هستن که اول زندگی پس‌انداز کمی دارن و مجبورند چند سالی تو این خونه‎ها بمونند.»

کمترین متراژی که در آگهی‌ خانه‌های تهران به چشم می‌خورد سوییتی 20 متری روبه‌روی دانشگاه تهران است که 20 میلیون تومان پیش‌پرداخت و 500 هزار تومان اجاره ماهانه آن است. صاحب خانه می‌گوید: «اصلا ارزشش رو نداره که بیام براش وقت بذارم، اگه واقعا می‌خواید قرار بذاریم که خونه رو نشون بدم. خونه 20 متری که دیدن نداره، کسی که مجبوره میاد اینجا رو اجاره می‌کنه دیگه.» تصاویر خانه او نشان می‌دهد که تنها یک اتاق است و البته یک سرویس بهداشتی.

درست است که این خانه‌ها جای کوچکی برای زندگی محسوب می‌شوند اما برخی برای داشتن همین حداقل نیاز باید به طور تمام وقت کار کنند تا بتوانند اجاره آن‌ را بپردازند. با این حال شاید همین خانه‌های کوچک تنها امید کسانی باشند که با حداقل قدرت خرید به دنبال سرپناهی در تهران هستند.

جدول خانه‌های متراژ پایین تهران

محله متراژ عمر‌بنا قیمت(میلیون تومان) امکانات
خیابان مرتضوی 30 11 125(فروش) یک خوابه،طبقه اول
جمهوری 20 12 20(ودیعه) دسترسی عالی به مترو،مبله
جیحون 28 4 180(فروش) پارکینگ ریموت دار،طبقه اول،آسانسور دار
جمهوری 30 4 45(ودیعه) خوش نقشه، دسترسی عالی،آشپزخانه اوپن
جیحون 30 7 160 (فروش) خوش نقشه،طبقه چهارم
وحیدیه 30 4 150 (فروش) دارای اسانسور و کف سرامیک
تهرانپارس 30 _ 300 (فروش) لوکس، دارای اسانسور و انباری
وحیدیه 29 5 150 (فروش) طبقه سوم،دارای انباری، دارای کولرآبی و بخاری،کف سرامیک و کابینت ام دی اف

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.