کد مطلب: ۳۴۲۲۸۲

خرید ملک در خارج از کشور چه ریسک‌هایی دارد؟

خرید ملک در خارج از کشور چه ریسک‌هایی دارد؟

طهماسب مظاهری، رئیس کل پیشین بانک مرکزی توضیح می‌دهد که خرید ملک در کشورهای دیگر توسط ایرانی‌ها چه ریسک‌هایی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس کل پیشین بانک مرکزی در گفتگویی توضیح می‌دهد که خرید ملک در کشورهای دیگر توسط ایرانی‌ها چه ریسک‌هایی دارد. گزیده‌ای از سخنان وی که در گفتگو با تجارت‌فردا بیان کرده را در زیر می‌خوانید:

*در شرایطی که اقتصادی دچار بحران ارزی و بی‌ثباتی می‌شود مردم به تکاپو می‌افتند تا به هر طریقی ارزش پولشان را حفظ کنند. یکی از راه‌های آن برای حفظ ارزش دارایی تبدیل آن به ارز است. در چنین مواقعی ممکن است هریک از افراد به تناسب سرمایه‌ای که دارند آن را به ارز تبدیل کنند. حالا ممکن است با پولشان دلار خریداری کنند یا در خارج از کشور با خرید ملک ، سرمایه‌گذاری کنند. به همین دلیل یکی از دلایل افزایش تقاضای مردم جامعه ما برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کشورهای همسایه به همین مساله برمی‌گردد. البته از زاویه سیاسی و اجتماعی هم می‌توان به این مساله نگاه کرد که باعث می‌شود افراد برای خرید مسکن در خارج از کشور به جهت کسب اقامت بیشتر ترغیب شوند.

*در مجموع خریدن ملک در خارج از کشور به جهت سرمایه‌گذاری در شرایطی که اقتصادمان دچار نااطمینانی یا ناامنی و بی‌ثباتی است به عنوان یک اقدام منطقی برای مردم در جهت حفظ ارزش دارایی‌هایشان است. این یک رفتار طبیعی است که مردم یک کشور به علت ریسک بالای سرمایه‌گذاری در داخل کشور و در خطر بودن ارزش پولشان، دارایی‌شان را در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنند. در حقیقت فردی که ملکی را در خارج از کشور خریداری می‌کند دارایی خود را تبدیل به ارز کرده تا از سرمایه خود در شرایط بحران اقتصادی در داخل کشور محافظت کند. به همین جهت اگر می‌بینیم استقبال ایرانی‌ها برای خرید خانه در ترکیه، گرجستان یا دیگر کشورها افزایش یافته است در واقع آن را مانند قلکی می‌دانند که در شرایط بحران اقتصادی داخل کشور از این طریق پولشان را پس‌انداز و ارزش آن را حفظ کنند.

*با توجه به اینکه در شرایط تحریم نقل و انتقال پول برای سرمایه‌گذاران ایرانی سخت است این دولت‌ها چنین امتیازی را می‌دهند که اگر فرد ایرانی ملکی را در کشورشان بخرد در نقل و انتقال پول سهولت ایجاد کنند که بتواند ریال خود را همان‌جا به ارز تبدیل کند یا امتیازات عمومی چون ویزا و اقامت دائمی با خرید ملک در نظر گرفته‌اند.

*حتی چند روز پیش یک تبلیغ خرید ملک در یکی از کشورهای همسایه مشاهده کردم که حتی تضمین می‌کنند ملکی را که به قصد سرمایه‌گذاری خریداری می‌کنید و قصد سکونت در آن ندارید اجاره می‌دهند. در این صورت افراد بیشتر ترغیب می‌شوند تا به صورت اقساطی هم ملک در آن کشور خریداری کنند چون از طریق اجاره دادن ملکشان می‌توانند اقساطشان را پرداخت کنند. در نتیجه دادن چنین امتیازاتی با پوشش حمایت دولت‌های میزبان انگیزه بیشتر ایجاد می‌کند تا سرمایه‌گذاران ایرانی جذب بازارهای همسایه شوند.

*در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد با توجه به شرایط اقتصادی کشورمان حجم سرمایه‌ای که از کشور خارج شده برای خرید ملک در کشورهای همسایه در شهرهایی چون ازمیر و تفلیس بسیار بالاست. البته آماری در این زمینه ندارم اما شنیده‌ام رقم‌های درشتی از ابتدای سال تبدیل به ارز شد و به کشورهای همسایه رفته و به ملک تبدیل شده است.

*در این زمینه تجربه بزرگ و تلخی برای سرمایه‌گذاران ایرانی در امارات متحده عربی داریم. در آن سال‌ها بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی در دوبی ملک خریدند یا فعالیت اقتصادی داشتند. تحریم ایران و تنش در روابط سیاسی ایران و امارات باعث شد تا دولت امارات به این بهانه حساب‌های سرمایه‌گذاران ایرانی را بلوکه کند و اموال آنها مصادره شد. بسیاری از ایرانی‌ها این تجربه تلخ را دارند و زیان سنگینی را متقبل شدند.

*اکنون هم نمی‌توان اطمینان کامل داشت که تجربه دوبی در کشورهای ترکیه، ارمنستان و گرجستان یا دیگر کشورها که ایرانی‌ها در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند تکرار نشود. کمااینکه در حال حاضر شنیده شده در گرجستان ایرانی‌هایی که در آنجا ملک خریداری کرده‌اند با مشکل مواجه شده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.