فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۹۷۱۴۴

قیمت مسکن امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۱/ چند درصد از درآمد خانوار صرف هزینه مسکن می‌شود؟

قیمت مسکن امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۱/ چند درصد از درآمد خانوار صرف هزینه مسکن می‌شود؟

هزینه مسکن در سبد خانوار کشور ما از سال ۱۳۷۱ بین ۳۳.۵ تا ۶۰درصد در نوسان بوده است و در برخی مناظق هم بیش از ۱.۵ برابر درآمد خانوار برای هزینه مسکن صرف می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت مسکن امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۲۲ منطقه تهران به شرح زیر است.

به نقل از مهر، بر اساس بررسی‌های میدانی برای قیمت مسکن در تهران، مشاورین املاک سطح شهر قیمت تقریبی خرید و فروش آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را به شرح جدول زیر اعلام کردند.

منطقه

آدرس متراژ تعداد اتاق عمر بنا (سال) قیمت هر متر مربع (تومان)
۱ کاشانک ۷۵ ۱ ۲ ۷۶٬۰۰۰٬۰۰۰
۲ گیشا ۸۲ ۲ ۷ ۶۹٬۰۰۰٬۰۰۰
۳ اختیاریه ۱۳۵ ۲ ۲ ۸۲٬۰۰۰٬۰۰۰
۴ حکیمیه ۱۲۳ ۳ ۱ ۴۵٬۰۰۰٬۰۰۰
۵ اکباتان ۷۰ ۱ ۲ ۴۹٬۰۰۰٬۰۰۰
۶ سنایی ۷۲ ۲ ۱ ۶۸٬۰۰۰٬۰۰۰
۷ خاقانی ۸۰ ۲ ۳ ۶۰٬۰۰۰٬۰۰۰
۸ فدک ۹۲ ۲ ۲ ۵۲٬۰۰۰٬۰۰۰
۹ استاد معین ۹۶ ۲ ۱ ۳۹٬۰۰۰٬۰۰۰
۱۰ بریانک ۱۰۲ ۲ ۶ ۲۹٬۰۰۰٬۰۰۰
۱۱ انقلاب ۱۷۳ ۳ ۸ ۴۱٬۰۰۰٬۰۰۰
۱۲ آبشار ۱۳۵ ۳ ۴ ۵۳٬۰۰۰٬۰۰۰
۱۳ زاهد گیلانی ۹۰ ۲ ۱ ۳۹٬۰۰۰٬۰۰۰
۱۴ صد دستگاه ۹۶ ۳ ۴ ۴۰٬۰۰۰٬۰۰۰
۱۵ نبرد جنوبی ۷۵ ۲ ۷ ۳۶٬۰۰۰٬۰۰۰
۱۶ جوادیه ۷۵ ۲ ۶ ۳۲٬۰۰۰٬۰۰۰
۱۷ فلاح ۱۰۵ ۲ ۱ ۲۶٬۰۰۰٬۰۰۰
۱۸ یافت‌آباد ۸۵ ۲ ۶ ۱۸٬۰۰۰٬۰۰۰
۱۹ شهرک شریعتی ۸۸ ۲ ۲ ۳۱٬۰۰۰٬۰۰۰
۲۰ شهر ری ۷۸ ۲ ۱ ۲۳٬۰۰۰٬۰۰۰
۲۱ تهرانسر ۹۰ ۲ ۱ ۴۲٬۰۰۰٬۰۰۰
۲۲ چیتگر ۱۰۸ ۲ ۱ ۳۶٬۰۰۰٬۰۰۰

۱.۵برابر درآمد خانوار صرف مسکن می‌شود

به نقل از ایسنا، امروز آیین آغاز ساخت ۵۰۰۰ واحد مسکونی در شهر تهران توسط قرارگاه جهادی مسکن شهر تهران در تالار شیخ صدوق حرم عبدالعظیم حسنی با حضور رئیس و اعضا شورای شهر تهران، شهردار تهران، فرماندار شهرستان ری و تولیت آستان حرم عبدالعظیم حسنی برگزار شد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم اظهار کرد: اینکه هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار امروز به چه میزان رسیده است و چه بخشی از درآمد خانوارها صرف هزینه مسکن می‌شود باید گفت در جهان به صورت میانگین ۱۵ تا ۲۵درصد درآمد خانوارها صرف مسکن می‌شود. این در حالی است که در کشور ما از سال ۷۱ تا سال گذشته این سهم بین ۳۳.۵ تا ۶۰درصد نوسان داشته است.

جعفر شربیانی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود می‌توان انتظار داشت که این سهم در سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است. با محاسبه اعداد و ارقام هزینه مسکن، اجاره بها و … متوجه می‌شویم در برخی مناطق بیش از ۱.۵ برابر درآمد خانوار هزینه مسکن می‌شود.

مسکن دیگر یک کالا مصرفی نیست

وی اضافه کرد: مولفه‌های کلان اقتصادی باعث شده تا مسکن از یک کالا مصرفی به یک کالا سرمایه‌ای تبدیل شود. همین هم تاثیرگذاری هزینه‌های مسکن در سبد خانوار را بالا برده است. شهرداری تهران در دوره جدید براساس بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به موضوع مسکن ورود پیدا کرده و به کمک دولت آمده است و با تشکیل قرارگاه جهادی مسکن در امور مختلف مسکن تسهیل‌گری می‌کند و با اموری همچون تامین زمین و کوتاه کردن فرآیند صدور پروانه و در حوزه‌های مختلف سعی کرده نقش‌آفرینی داشته باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع محله نفرآباد شهر ری اشاره کرد و افزود: ۳۰ سال بی‌توجهی و برنامه و طرح‌های مختلف باعث شده این محله به فضایی نامتناسب با جوار عبدالعظیم حسنی تبدیل شود. محله‌ای با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال که متاسفانه بافت اجتماعی و اصیل این محله نیز جابه‌جا شده است. اولین مصوبه ما در شورای اسلامی شهر تهران تامین مالی همین پروژه بود. مصوبه‌ای که در دوره پنجم مورد بررسی قرار گرفته بود با توجه به این‌که رضایتمندی مردم را به همراه نداشت با هدف جلب مشارکت مردم در اداره امور خود این مصوبه اصلاح و قابل توجه مردم محله قرار گرفته و امروز نیز از کمیسیون ماده پنج خارج شده و آماده اجراست.

وی تاکید کرد: کارهای ابتدایی پارکینگ طبقاتی در جنوب آستان حرم عبدالعظیم حسنی نیز انجام شده و انتظار داریم در زمانی کوتاه بحث احداث و افتتاح آن را شاهد باشیم. امیدواریم با این اقدامات در عمل فاصله شمال و جنوب تهران را کوتاه کنیم.

آخرین اخبار مسکن را از تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.