کد مطلب: ۸۳۰۵۲۸

پیشنهاد عجیب بانک مرکزی برای خرید خانه/ وام مسکن با اقساط پلکانی به‌‌‌صرفه است؟

پیشنهاد عجیب بانک مرکزی برای خرید خانه/ وام مسکن با اقساط پلکانی به‌‌‌صرفه است؟

وام خرید مسکن به960 میلیون تومان رسیده و این وام می‌تواند بخشی از قیمت یک واحد مسکونی را پوشش دهد. اما مشکل این وام، اقساط گران آن است که باعث شده بسیاری از اقشار جامعه توان دریافت و بازپرداخت آن را نداشته باشند. برای همین حالا مساله اقساط پلکانی مطرح شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وام خرید مسکن حدودا دو برابر شده و این وام برای زوجین تهرانی به 960 میلیون تومان رسیده است. رقمی که می‌تواند قابل توجه باشد. اما مشکل اصلی اقساط 19 میلیونی این وام است که حداقل دو تا 2.5 برابر حداقل حقوق کارگران است. برای همین بسیاری از متقاضیان می‌گویند چنین وامی رسما قابل استفاده نیست و مشکل آنها را حل نمی‌کند.

اقساط وام مسکن برای وام 960 میلیونی زوجین تهرانی 19 میلیون تومان و برای مجردها حدود 11 میلیون تومان است. این ارقام اما انتقاد مردم و نمایندگان مجلس را در پی داشت و پس از آن بود که بانک مرکزی در بخشنامه‌ای مساله پرداخت پلکانی وام را مطرح کرد.

در پرداخت پلکانی اقساط وام مسکن در صورت درخواست متقاضی، به جای تعیین یک رقم ثابت به عنوان قسط در طول کل دوره بازپرداخت، رقم پایین‌‌‌تری در سال اول تعریف می‌شود و سپس سالانه به درخواست متقاضی سه، پنج یا ۹‌درصد بر آن افزوده خواهد شد.

اقساط پلکانی وام مسکن چقدر است؟

در سال‌های گذشته استقبال از بازپرداخت پلکانی اقساط وام مسکن چشمگیر نبود اما اکنون با توجه به اینکه اقساط وام مسکن زوجین به حدود 20 میلیون تومان در ماه می‌رسد مساله پرداخت پلکانی وام مسکن مطرح شده است. اما نکته مهم این است که میان اقساط وام مسکن به صورت عادی و مبلغ وام مسکن پلکانی تفاوت چندانی وجود ندارد.

دنیای اقتصاد در گزارشی اعلام کرده که در صورتی که بازپرداخت پلکانی اقساط با نرخ ۳‌درصد مبنا قرار بگیرد، قسط وام مسکن ۸۰۰ میلیونی زوجین در سال اول به جای ۱۶ میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان به ۱۴ میلیون و ۶۰۰‌ هزار تومان کاهش خواهد یافت و اگر نرخ ۵‌ درصد مبنا قرار بگیرد، این قسط به ۱۳ میلیون و ۷۰۰‌ هزار تومان می‌‌‌رسد. همچنین وام جعاله ۱۶۰ میلیون تومانی که اقساط آن در حالت عادی ۴ میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان است، در حالت بازپرداخت پلکانی با نرخ ۳‌درصد به ۴ میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان کاهش می‌‌‌یابد و با نرخ ۵‌درصد به۴ میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان کاهش می‌‌‌یابد.

بر این اساس، سرجمع قسط سقف وام مسکن با رقم ۹۶۰ میلیون تومان در تهران که در حالت عادی ۲۰ میلیون و ۵۰۰ ‌هزار تومان است، به روش پلکانی با نرخ ۳ ‌درصد به ۱۸ میلیون و ۸۰۰‌ هزار تومان و با نرخ ۵‌ درصد به ۱۷ میلیون و ۸۰۰‌ هزار تومان در سال اول کاهش پیدا می‌کند. در واقع کاهش قسط وام مسکن در این صورت چیزی بین ۸ تا ۱۳‌درصد خواهد بود و به این ترتیب همچنان سطح جدید اقساط از استطاعت پرداخت متقاضیان مسکن با توجه به سطح حقوق و دستمزد فاصله زیادی دارد.

به عبارتی اگر فردی بتواند از عهده قسط 18 میلیونی مسکن بر بیاید، توان پرداخت اقساط 20 میلیونی را هم دارد. تجربه سال‌های گذشته هم نشان می‌دهد که متقاضیان دریافت وام مسکن پرداخت به شیوه ساده را به پرداخت پلکانی ترجیح می‌دهند.

با وام مسکن جدید چند متر خانه می‌توان خرید؟

بر این اساس می‌توان گفت وام مسکن به ظاهر افزایش پیدا کرده اما در عمل تاثیری بر قدرت خرید مردم نگذاشته است. به خصوص که بسیاری از افراد می‌گویند فردی که باید ماهانه 20 میلیون تومان اقساط پرداخت کند، باید درآمدش دو برابر این رقم باشد و اقشار متوسط به پایین جامعه توان دریافت چنین وامی را ندارند. به خصوص در شرایط کنونی که به گفته کارشناسان متوسط قیمت مسکن در پایتخت رقم 60 میلیون تومان را هم رد کرده است و چنین وامی با اقساط 20 میلیونی تنها برای خرید یک اتاق 16 متری کفایت می‌کند.

در این شرایط است که کارشناسان اقتصادی می‌گویند دولت به جای پیشنهاداتی مانند پرداخت پلکانی وام مسکن و یا افزایش دو برابری وام مسکن، باید تورم را مهار کنند و قدرت خرید افراد را افزایش دهند. در غیر این صورت افزایش وام مسکن نمی‌تواند هیچ کمکی به خانه‌دار شدن مردم کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.