کد مطلب: ۸۳۰۷۴۹

تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با کارشناسان اقتصادی بررسی کرد:

خانه بخریم یا نه؟

خانه بخریم یا نه؟

بررسی فایل‌های مسکن نشان می‌دهد مدتی است قیمت واحدهای مسکونی مقداری کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. مشاوران املاک می‌گویند این روند در نتیجه کمبود تقاضا و رکود در بازار رخ داده است، اما با وجود این کاهش قیمت آیا اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازار مسکن است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازیگر اصلی بازار کنونی مسکن رکود است. مشاوران املاک فعال در بازار املاک تهران می‌گویند این روزها فروشنده کمابیش وجود دارد، اما خریداران کمی در بازار خواهان ملک هستند.

این کمبود تقاضا تا آنجا پیش رفته است که حتی برخی فروشندگان که مدت‌زمان کمتری به پول خود احتیاج دارند مجبور هستند روی قیمت دارایی خود تخفیف قائل شوند. آیا اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازار مسکن چه از بعد مصرفی و چه از بعد سرمایه‌گذاری است؟

بازار در رکود است؟

پیمان مولوی، اقتصاددان در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: «در مورد رکود بحث مهمی وجود دارد؛ مثلا کسی که تا دیروز 10 معامله ملکی انجام می‌داد و امروز این معاملات به سه عدد رسیده، می‌گوید بازار در رکود فرو رفته است. واقعیت این است که متاسفانه آمار تحولات بانک مرکزی سانسور شده و دیگر منتشر نمی‌شود.»

او ادامه داد: «ولی بر اساس داده‌های اجاره و رشد اجاره، متوسط قیمت مسکن در تهران از 48 میلیون تومان در آذرماه 1401 اکنون به بیش از 65 میلیون تومان رسیده است. این مبلغ همراه با نرخ بهره حقیقی شدیدا منفی است و من تصوری از فرو رفتن ملک در رکود ندارم مگر اینکه تورم کنترل شود یا نرخ بهره بالا برود.»

کسانی که خانه ندارند برای ورود به بازار اقدام کنند؟

مولوی در مورد زمان مناسب برای ورود به بازار مسکن توضیح داد: «توصیه من به افرادی که خانه ندارند این است که هر چه سریع‌تر اقدام کنند و هر جایی هم توانستد خرید خود را انجام دهند و توجهی به شایعات در مورد شکست قیمت نداشته باشند؛ این اخبار جو روانی است. متاسفانه در بازار املاک حتی هنگامی که وارد رکود می‌شود پایین آمدن قیمت به علت ماهیت این بازار تا حد زیادی ممکن نیست.»

او در این مورد افزود: «افرادی که یک خانه دارند و حالا به فکر سرمایه‌گذاری هستند خرید ملک با دید درآمدی توصیه می‌شود. یعنی خانه‌ای بخرند که ممر درآمدی از جانب اجاره داشته باشند. کسانی که بیش از یک خانه دارند نیز توصیه می‌شود خانه‌ای خارج از کشور تهیه کنند که متنوع‌سازی دارایی خود را انجام داده باشند.»

رشد دلاری مسکن تا پایان سال

این اقتصاددان همچنین در خصوص رشد دلاری در بازار مسکن بیان کرد: «رشد دلاری بازار املاک در پایان سال 1402 با همین روندی که پیش می‌رود کمتر از باقی بازارها نخواهد بود و بازدهی آن مثل بازار دلار و طلا در حرکت است. بنابراین خرید خانه برای کسانی که خانه ندارند و دریافت وام از هر طریقی برای آنها توصیه می‌شود.

بازار در رکود باقی می‌ماند؟

عبدالله مشکانی، کارشناس اقتصادی نیز در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: «بازار مسکن از زمستان سال گذشته نسبت به بازار ارز جلو افتاد و به همین دلیل اکنون در رکود فرورفته است. این بازار اکنون یا باید خود را به بازار ارز برساند یا فعلا 6 ماه تا یک سال در رکود باقی بماند تا قیمت‌ها همسان شود و در آن هنگام بتواند رشد بعدی خود را تجربه کند.»

او ادامه داد: «اکنون بازار در رکود قرار دارد و معمولا کسانی که می‌خواهند ملک خریداری کنند در همین رکود می‌توانند با جستجو در بازار ،ملک‌های زیر قیمت پیدا کنند. زیرا اکنون کسی که ملکی ساخته است باید آن را با حداقل سود بفروشد؛ البته برخی مناطق وجود دارد که سود آنها زیاد است، ولی بعضی مناطق به دلیل آن که هزینه‌های ساخت به تدریج در حال بالا آمدن است در حال فروش با حداقل سود هستند.»

مشکانی همچنین گفت: «خارج از این مورد اگر اتفاق خاصی در اقتصاد کشور نیفتد احتمالا 6 ماه تا یک سال بازار در رکود قرار داشته باشد.»

در مجموع کارشناسان معتقدند با توجه به کاهش نسبی قیمت‌ها و اشتیاق صاحبان ملک برای فروش واحدهای مسکونی، اکنون زمان خوبی برای ورود به بازار مسکن محسوب می‌شود.

از سوی دیگر ابهام در چشم‌انداز بازار املاک باعث می‌شود وضعیت کنونی که قیمت‌ها به دلیل رکود کاهشی شده‌اند ورود به بازار را از بعد سرمایه‌گذاری در شرایط مساعدی قرار دهد.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    این کارشناس هم مدرکش مثل خیلیها… چون با اصل بی مایه فتیره آشنا نیست، اولا رشد منفی جمعیت با رشد لحظه ای تورم همخانی ندارد دوما وقتی در آمدها کفاف حداقل نیازها را نمیدهد برای خرید خانه اصلا نمیشود کاری کرد و بازار تقاضای واقعی ایجاد نخواهد شد سوما رشد یک شبه قیمتها برابر با سه برابر رشد سه نسل قبل باید دیر یا زود ترمزش کشیده شود چون خطرناک است از همه جهات برای همه……

  • ناشناس

    اگرمیتونیدبخرید.هیچی پایین نمیا

  • ناشناس

    هنوز هم خیلیییییی قیمت‌ها بالاست. تا پولمون رو جمع می کنیم و با وام و … نزدیک به خرید میشه. قیمتها به فلک میرسه. دیگه نمی تونیم به جوون مون بگیم ازدواج کن. خودمون توش موندیم چه برسه به جوونها. خدایا خودت به دادمون برس

  • ناشناس

    همه املاکی هم دلال هستن.هم.بورسی.این.مسکن.مهربرااملاکی.شدیه.سرمایه.همه.املاکی.دوشغل.هستن

  • مهری

    تمام گرانی های خانه تقصیر این املاکی های خدا نشناسه با صاحبخانه ها ذست به یکی میکنن ملتو بد بخت میکنن

  • ناشناس

    با سلام ،متاسفانه اکثرا بالا رفتن قیمت ملک را تقصیر مشاوران املاک میدانند،در صورتی که یک مشاور املاک با کلی به قول معروف چانه زدن با مالکین ،ارزش ملک را پایین تر می آورد تا بتواند مشتری پیدا کند برای آن ملک.دوستان بالا رفتن قیمت ملک منوط به بالا رفتن هزینه های ساخت از جمله قیمت مصالح ،دستمزد کارگر،جواز ساخت و غیره می‌باشد.

  • زینب بانو

    سلام متاسفانه دولت حاضر خودش را بکلی کنار کشیده و شاهد سوختن طبقات ضعیف جامعه هستند.
    و اصلا خجالت هم نمی کشند
    عذاب وجدانم ندارند !!!!!
    و فکر نمی کنند
    مسئولیتی نسبت به حقوقی که می گیرند باید داشته باشند
    و قیمت مناسبی برای رهن اجاره و خرید مسکن باید اعلام کنند.
    عده ای سود جو قیمت مسکن را بالا و پایین می آورند و دولت بی عرضه
    فقط تماشاگر است .
    بود و نبودشان هیچ فرقی ندارد .

    • ناشناس

      نخیر نبودشان بدرد میخوره نه بود و نبودشان

  • ناشناس

    یه جوری می‌نويسن خونه بخریم یا نه. انگاری طرف میخواد بره مغازه ماست بخره!!!!!!!! بحث چند میلیارد تومانه اگر کسی داره که منتطر دستور من و شما نمیشه هر موقع خواست می‌خره. فکر بقیه مردم باشید که لنگ سفره خالیشونه

  • ناشناس

    هر وقت توانستی خانه بخر مگر اینکه دلال باشی

  • ناشناس

    سلام تو رو خدا شهرداری ها کم تر سخت گیری کنن در ساخت مسکن من الان مستاجرم ماهی دو میلیون و نیم کرایه برا خونه ۶۰ متری میدم منطقه پایین شهر اگه شهرداری بزاره زمینم بسازم از مستاجری راحت میشم خیلی ها دیدم مستاجرن میگن شهرداری سخت میگیره نمیشه یه اتاق درست کنیم از این دربه دری راحت بشیم