خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۳۲۹۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

کاهش اقساط تسهیلات ساخت، تولید مسکن را افزایش می‌دهد؟

کاهش اقساط تسهیلات ساخت، تولید مسکن را افزایش می‌دهد؟

شورای پول و اعتبار موافقت کرده است نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یابد. به این ترتیب مبلغ اقساط ماهانه نیز در صورتی که به روش پلکانی محاسبه شود، با کاهش مواجه خواهد بود. اما آیا پرداخت همین میزان قسط ماهانه که در نهایت بر هزینه تمام‌شده ملک می‌افزاید، در توان خانوارهای هدف خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته شورای پول و اعتبار موافقت کرد تا نرخ سود تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن با پنج درصد کاهش از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد برسد. گفته می‌شود این طرح مدت‌ها در انتظار پاسخ و موافقت شورای پول و اعتبار بوده است!

در حالی شورای پول و اعتبار اظهار نظر درباره این طرح را به تعویق انداخته بود که بازار مسکن با بحران جدی روبروست و از کمبود عرضه رنج می‌برد. در این میان یکی از موانع و چالش‌های جدی در مسیر ساخت مسکن ملی نیز همین مساله تامین مالی و تسهیلات بوده است. به هر روی اکنون با کاهش نرخ سود موافقت شده و یکی از چالش‌های ساخت مسکن اندکی تلطیف شده است. اما آیا این به معنای تسهیل خانه‌دار شدن مردم خواهد بود؟

کاهش سود تسهیلات تنها برای 500 هزار واحد مسکونی

رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد که موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن حمایتی پس از بررسی‌های کارشناسی، تصویب شده و بر اساس آن، سود این تسهیلات برای ۵۰۰ هزار واحد مسکونی که زمین آن توسط وزارت راه و شهرسازی تامین و به متقاضیان عرضه می‌شود از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش می‌یابد.

این مصوبه از دو منظر قابل بررسی است؛ در وهله نخست باید گفت اگرچه دولت قول ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن را داده است اما این تسهیلات تنها به 500 هزار واحد از این طرح که زمین‌های آن توسط وزارت راه تامین شده باشد، تعلق خواهد گرفت.

بر این اساس، نه تنها وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی توسط دولت عملا انکار شده بلکه این مصوبه تسهیل‌گر نیز تنها به نیمی از این واحدها اختصاص داده می‌شود و به این ترتیب دربرگیری بسیار پایینی خواهد داشت.

تسهیلات ساخت مسکن با چه تغییراتی روبروست؟

از منظر دیگر، این سوال مطرح است که آیا کاهش مبلغ قسط، به معنای افزایش توان بازپرداخت آن است؟ ماه گذشته موافقت شده بود که اقساط تسهیلات مسکن ملی به روش پلکانی صورت گیرد که گامی در راستای کاهش فشار ماهانه اقساط بر وام‌گیرنده بود. اکنون گفته می‌شود کاهش نرخ سود نیز به‌عنوان گام مکمل، می‌تواند به بازپرداخت وام کمک شایانی کند.

بر اساس روش قبلی، اقساط ماهانه تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن که با نرخ سود ۲۳ درصد محاسبه می‌شد، دست‌کم از حدود ۹.۵ میلیون تومان آغاز می‌شد و در دوازدهمین ماه از سال بیستم به بیش از ۱۶.۶ میلیون تومان افزایش می‌یافت. اکنون اما نه‌تنها به دلیل کاهش نرخ سود، مبلغ بازپرداخت ماهانه کاهش یافته است بلکه دوره مشارکت ۲۰ ساله نیز مد نظر نیست.

توان بازپرداخت برای متقاضیان افزایش یافته است؟

نکته قابل توجه اما، مبلغ اقساط ماهانه است. بر اساس روش بازپرداخت پلکانی تسهیلات ساخت مسکن ملی، که اکنون سود آن نیز به 18 درصد کاهش یافته است، متقاضیان تسهیلات، در نخستین سال بازپرداخت، ماهانه حدود ۷ میلیون و ۳۵۷ هزار تومان قسط می‌پردازند. این حداقل مبلغ بازپرداخت است که تقریبا با حقوق ماهانه کارگران برابری می‌کند.

حداقل دستمزد ماهانه کارگران در حال حاضر، تقریبا هفت میلیون و 900 هزار تومان است. کارگرانی که جامعه هدف طرح حمایتی نهضت ملی مسکن هستند. بر این اساس حتی با کاهش نرخ سود تسهیلات و روش بازپرداخت پلکانی، همچنان جامعه هدف این تسهیلات از بازپرداخت وام ناتوان هستند. چرا که این هزینه چه در روش خودمالکی و چه در روش انبوه‌سازی بار مضاعفی بر دوش متقاضیان نهایی خواهد بود.

گفتنی است این اقساط در سال پنجم به ۸ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان و در سال دهم به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. همچنین در سال پانزدهم بازپرداخت وام، اقساط ماهانه ۱۱ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان خواهد بود. و در نهایت در سال بیستم اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن ۱۲ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان است. بر این اساس شاید بتوان تنها به بازپرداخت وام در سال‌های آینده امید داشت که احتمالا حقوق کارگران نیز با رشد مواجه شده و در کنار کاهش ارزش پول ملی، مبلغ 11 میلیون تومان، رقم خاصی به نظر نرسد!

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار مسکن بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.