کد مطلب: ۸۵۷۸۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سازمان نظام مهندسی منحل می‌شود؟

سازمان نظام مهندسی منحل می‌شود؟

مدتی قبل خبری منتشر شد که رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اعلام کرده است سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران منحل خواهد شد. اما حالا باید دید این خبر تا چه اندازه درست است و چه دلایلی به امر ختم شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ساخت و ساز در کشور طی چند سال روندی کاهشی را پشت سر گذاشته است. با افزایش تورم به مرور سود ناشی از ساخت نیز برای انبوه‌سازان به حداقل رسیده و در نتیجه آنها اکنون به جایی رسیده‌اند که دیگر تمایلی به ساختمان‌سازی ندارند.

حالا با وجود این وضعیت به نظر می‌آید مشکلاتی نیز در سازمان نظام مهندسی کشور، در جایگاه یکی از متولیان ساخت و ساز در کشور وجود دارد. مدتی پیش نیز علی کریمی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور صحبت‌هایی را مطرح کرد که قسمتی از آن به انحلال سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اشاره می‌کرد.

تخلفات رخ‌ داده در بدنه سازمان نظام مهندسی

کریمی با اشاره به تخلفات رخ‌ داده در بدنه سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: افرادی در سازمان نظام مهندسی استان تهران نفوذ دارند که عضو هیئت مدیره نیستند، اما نقش اساسی در اداره آن ایفا می‌کنند.

او با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی استان تهران پنج هفته است که خروجی نداشته، تصریح کرد: تکلیف این است که سازمان‌های نظام مهندسی را رصد کنیم و اگر همین رویه ادامه پیدا کند قطعاً راهی جز اجرای ماده ۲۶ قانون نمی‌ماند و این ماده اجرایی می‌شود.

بر اساس ماده ۲۶ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، انحلال سازمان‌های نظام مهندسی در صورت انحراف از اهداف سازمان، پیش‌بینی شده است.

علی کریمی آنچه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به این پرسش تحلیل بازار که آیا سازمان نظام مهندسی استان تهران منحل می شود، گفت: تصور من این است که این مشکلات بعد از اعلام رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور رو به کاهش گذاشته است و امید است که این مشکلات به طور کامل مرتفع شود.

او با بیان اینکه اشخاصی بیرون از هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند که در مواردی دخالت می کنند ادامه داد: امیدواریم با اعلام رئیس سازمان نظام مهندسی کشور و تمهیدات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران این مشکلات به سرعت بر طرف شود.

وظایف سازمان نظام مهندسی

قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، بازوی اجرایی قوانین مصوب سازمان نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای-مهندسی هستند. این سازمان همچنین مجموعه‌ای از آیین‌نامه‌ها، قوانین، استانداردها و راه و روش‌هایی را برای به ثمر رسیدن اهداف حوزه ساخت‌ و ساز تعیین نموده است. این سازمان از طریق تشکل‌های صنفی در همه‌ استان‌های کشور نمایندگی دارند.

قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برای اولین بار در سال ۱۳۷۴ به تصویب رسید و در اسفند سال ۱۴۰۰ پیش‌نویس جدیدی از آن با همکاری مجموعه‌ای از مهندسین تدوین شد.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.