کد مطلب: ۸۵۸۲۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وام مسکن به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟ / محدودیت پرداخت وام ساخت مسکن ملی

وام مسکن به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟ / محدودیت پرداخت وام ساخت مسکن ملی

نامه بانک مرکزی به مدیران عامل بانک‌های عامل نهضت ملی مسکن بیانگر جزئیات جدیدی در خصوص وام این پروژه است. بر این اساس سقف 550 میلیون تومانی این وام به همه متقاضیان تعلق نمی‌گیرد. اما مشمولان دریافت سقف وام نهضت ملی مسکن چه کسانی هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نخستین‌بار نیمه دوم اردیبهشت‌ماه امسال بود که وزیر راه و شهرسازی از احتمال افزایش 50 درصدی وام ساخت در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد.

خبری که مدتی بعد بانک مرکزی به آن جامه عمل پوشاند و روابط عمومی این نهاد اعلام کرد سقف فردی وام نهضت ملی مسکن تا 550 میلیون تومان افزایش یافته است. این سقف وام که پیش از این در مناطق و شهرهای مختلف مبلغ متفاوتی داشت از آن پس در تمامی شهرهای کشور به‌صورت یکسان تعیین شد. اما حالا با استناد به نامه‌ بانک مرکزی به مدیران عامل بانک‌های عامل نهضت ملی مسکن جزئیات جدیدی از این طرح مشخص شده است.

بانک مرکزی در این نامه تاکید کرده است تنها پروژه‌های حمایتی، مشمول افزایش سقف تسهیلات این طرح می‌شوند؛ به این معنا که پروژه‌های خودمالک شهری و روستایی مشمول افزایش سقف و کاهش نرخ سود تسهیلات مذکور نیستند.

در روش خودمالکی، مالکان زمین‌ها برای ساخت‌ و ساز -چه به صورت انبوه و چه عادی- در زمین متعلق به خود، از وام نهضت ملی مسکن استفاده می‌کنند.

بی‌توجهی دولت به دهک‌های پایین جامعه

جامعه هدف طرح‌های حمایتی مسکن در تمام دنیا قشر متوسط و ضعیف جامعه است؛ کسانی که برای تامین سرمایه لازم برای خرید مسکن حداقلی برای خانواده ناتوانند و مجبور هستند تا انتهای عمر در مسکن‌ اجاره‌ای سکونت کنند که تورم هر روز قیمت آنها را گران‌تر از روز پیش می‌کند.

حالا بر اساس این اطلاعیه بانک مرکزی، افرادی که در طرح خودمالکی ثبت نام کرده‌اند مشمول افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن نمی‌شوند، اما چه تعداد از آنها قادر هستند بدون کمک‌های دولتی و سقف و وام 550 میلیون تومانی خانه‌های خود را تکمیل کنند؟

اکنون تعداد زیادی از مردم حتی توان پرداخت آورده اولیه نهضت ملی مسکن و اقساط ماهانه وام را نیز ندارند و شکایت‌های آنها در این زمینه نیز گواهی بر این امر است.

کارگر چگونه آورده مورد نیاز را تامین کند؟

همان‌طور که گفته شد برخی از مردم گلایه‌های جدی در این زمینه دارند؛ از ناکارآمدی طرح‌های حمایتی گرفته تا چالش در ارائه مدارک لازم برای ثبت‌نام؛ به ویژه فرم ج. این فرم نشان می‌دهد که متقاضیان و افراد تحت تکفل آنها در بازه‌های زمانی مشخص شده، خانه یا زمین نخریده یا وام خرید مسکن دریافت نکرده‌اند.

- «کارگر چطور میتونه اون مبلغ آورده رو داشته باشه در صورتی که تمام مدت مستاجر بوده و فقط میتونه سالی یه مبلغ کم به پول پیش و اجاره خونه اضافه کنه. با این گرونی مگه چه درامدی داریم که هم پول پیش و هم کرایه بدیم. هم پس انداز کنیم و به نهضت ملی مسکن بدیم؟ من که به شخصه نمیتونم فقط سال اول ثبت نام کردم دیدم از پس هزینه هاش بر نمیام دیگه بیخیالش شدم. کاش برای امثال ما که واقعا توان همچین پرداختی نداریم یه فکری میکردین.»

- «یه فکر درست و حسابی بکنین که از ریشه مشکل مسکن مردم حل بشه. کسی که نداره کارگره فقط بزور خرج شکم و کرایه خونه و هزار مشکل دیگه را در میاره، واقعا نمیتونه این پولا که میگین بده.»

- «دایی من مسکن ملی دو تا قسطش پرداخت کرده سن ۶۰ سال مستاجره الان دیگه نداره قسط پرداخت کنه بیکار هس از این خونه به اون خونه و نگرانی و اجاره خانه بالا.»

این در حالی است که دولت سیزدهم دغدغه اصلی خود را تامین مسکن برای دهک‌های پایین جامعه می‌داند و ابراهیم رئیسی نیز در این زمینه گفته است: «تأمین مسکن برای مردم از اولویت‌های مهم دولت است.».

رئیسی با تأیید اقدامات صورت‌گرفته در واگذاری زمین و ساخت مسکن از سوی دستگاه‌های مختلف، بر جدیت وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و بخش‌های مختلف برای تداوم این اقدامات در قالب نهضت ملی مسکن تأکید کرد.

طرح نهضت ملی مسکن دو سال پیش و در آغاز به کار دولت سیزدهم از سوی کابینه رئیسی عنوان شد. آنها تعهد کردند برای مستاجران سالی یک میلیون واحد مسکونی بسازند، اما تا به امروز حتی یک واحد نیز به مردم تحویل داده نشده است!

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.