کد مطلب: ۸۵۹۱۵۰

کاهش تورم «سالانه» مصالح ساختمانی/ ساخت و ساز در بهار چقدر گران شد؟

کاهش تورم «سالانه» مصالح ساختمانی/ ساخت و ساز در بهار چقدر گران شد؟

گزارش جدید مرکز آمار ایران از تورم نهاده‌های ساختمانی نشان می‌دهد قیمت این اقلام در بهار 1402 نسبت به فصل قبل روندی صعودی را پیموده، اما در بازه سالانه کاهشی نسبی را تجربه کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرکز آمار ایران به تازگی گزارشی از قیمت نهاده‌های ساختمانی در بهار 1402 منتشر کرده است. این آمارها نشان می‌دهد در این بازه، شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران 2156,7 است که نسبت به فصل قبل یعنی زمستان 1401 معادل 13,6 درصد افزایش را پشت سر گذاشته است.

از سوی دیگر این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل 39,7 درصد و در چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 39,2 درصد بیشتر شده است.

تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی

در بهار 1402 شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی شهر تهران نسبت به فصل قبل 13,6 درصد رشد داشته است که در مقایسه با آمار قبلی، معادل 21,6 درصد یا 8,0 واحد درصد کاهش را تجربه کرده است.

بهار سال جاری در بین گروه‌های اجرایی بیشترین تورم فصلی با 29,5 درصد به گروه شیرآلات بهداشتی اختصاص دارد و گروه اجرایی آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده با 3,0 درصد کاهش نسبت به دوره قبل مواجه شده‌اند.

تورم نقطه به نقطه مصالح ساختمانی

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از قیمت نهاده‌های ساختمانی، در فصل بهار سال جاری تورم نقطه به نقطه 15,5 واحد درصد کاهش را تجربه کرده است. تورم نقطه به نقطه بیانگر میزان کاهش یا افزایش قیمتی است که یک محصول نسبت به فصل مشابه سال قبل تجربه می‌کند.

بهاری که گذشت در بین گروه‌های اجرایی، یراق‌آلات درب و پنجره بیشترین تورم نقطه به نقطه را با 75,1 درصد داشته و گروه اجرایی سیمان، بتن، شن و ماسه با تورم نقطه به نقطه 19,4 درصد کمترین افزایش قیمت را در این بازه تجربه کرده است.

تورم سالانه مصالح ساختمانی

تورم سالانه مصالح ساختمانی شهر تهران نشان می‌دهد در بازه سه ماهه بهار 1401، شاخص قیمت شاخص قیمت این نهاده‌ها در چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 39,2 درصد بوده است که نسبت به بازه مشابه در فصل قبل 0,8 واحد درصد کاهش را پشت سر گذاشته است.

در این فصل در بین گروه‌های اجرایی بیشترین تورم سالانه با 71,0 درصد مربوط به شیشه و کمترین تورم با 27,9 درصد مربوط به گروه سیمان، بتن، شن و ماسه بوده است.

تاثیر رکود ساخت بر قیمت مصالح ساختمانی

همان‌طور که مطابق با گزارش مرکز آمار ایران ذکر شد تورم مصالح ساختمانی در بازه سالانه نسبتا عقب‌نشینی کرده است. گفتنی است مشاهدات میدانی تجارت‌نیوز از تابستان سال جاری نیز مطابق با همین روند است.

برای مثال تیرآهن سایز 12 که خردادماه امسال شاخه‌ای چهار میلیون و 403 هزار و 670 تومان قیمت داشته است در 28 مردادماه تا شاخه‌ای سه میلیون و 211 هزار تومان نزول قیمت را تجربه کرده است.

روند قیمتی در بازار میلگردها نیز به همین ترتیب است. میلگرد آجدار سایز 12 که خردادماه 24 هزار و 436 تومان قیمت داشته است 28 مرداد 1402 به 22 هزار و 600 تومان رسیده است.

همچنین پروفیل ساختمانی اصفهان نیز که در خردادماه 32 هزار 111 تومان قیمت داشته است اکنون قیمت آن کیلویی 30 هزار و 274 تومان برآورد می‌شود.

همان‌طور که گفته شد اصلی‌ترین بازیگر کنونی بازار معاملات مسکن و ساخت و ساز، رکود است. برخی نیز همین رکود در ساختمان‌سازی و نبود متقاضی را دلیلی برای آرامش کنونی بازار مصالح ساختمانی و کاهش قیمت نسبی آن می‌دانند.

البته برخی دیگر نیز شرایط فعلی قیمت دلار را در این روند موثر می‌دانند. قیمت دلار که پیش از این تا کانال 60 هزار تومان نیز بالا رفته بود و برای مدتی نیز روی کانال 50 هزار نوسان داشت حالا دوباره وارد کانال 40 هزار تومان شده است.

البته کارشناسان معتقد هستند این شرایط و کاهش قیمت مصالح ساختمانی را نمی‌توان در جایگاه دستاوردی برای پیشرفت بازار مسکن در نظر گرفت، زیرا این شرایط برآمده از رکود بازار است و با از میان رفتن این رکود، افزایش قیمت‌ها نیز مسیر خود را از سر می‌گیرند.

برخی دیگر از کارشناسان نیز می‌گویند ادامه شرایط کنونی در ماه‌های انتهایی پاییز باعث بروز رکودی تورمی در بازار خواهد شد؛ وضعیتی که پیش از این نیز در بازار املاک و مصالح ساختمانی سابقه داشته است.

آخرین اخبار بخش مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.