فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۷۷۳۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش ساخت واحد مسکونی در بهار ۱۴۰۲ / رکود ساخت و ساز امسال هم ادامه دارد

کاهش ساخت واحد مسکونی در بهار 1402 / رکود ساخت و ساز امسال هم ادامه دارد

مرکز آمار ایران، امروز گزارشی از تعداد صدور پروانه‌های ساخت طی بهار 1402 منتشر کرده است. بر این اساس پیش‌بینی شده است مطابق با پروانه‌های صادرشده از سوی شهرداری تهران، در بهار سال جاری تعداد واحدهای ساخته شده در شهر تهران نسبت به فصل گذشته ٢٨,٤ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 61 درصد افزایش داشته است.‏

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال‌هاست ساخت و ساز در کشور مانند دیگر ابعاد بازار مسکن وضعیت آشفته‌ای دارد. تورم مصالح ساختمانی، گرانی صدور پروانه ساخت، کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه کاهش علاقه انبوه‌سازان برای بازگشت به بازار مسکن، ساختمان‌سازی را عملا در رکود فرو برده و در نتیجه عرضه واحدهای مسکونی را با مشکل مواجه کرده است.

این در حالی‌ست که با ورود به سال 1402، وضعیت رکودی بازار مسکن در وضعیت عمیق‌تری فرو رفته و سیاست‌های دولت نیز در جهتی است که بیشتر به این وضعیت دامن می‌زند. گزارش جدید مرکز آمار ایران از تعداد صدور پروانه‌های ساخت گواهی بر این امر است.

تعداد پروانه ساخت صادرشده در تهران

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، طی بهار ١٤٠٢، ساخت تعداد 9 هزار و 586 واحد مسكونی در پروانه‌های صادرشده براي احداث ساختمان از سوی شهرداري‌ تهران، پيش‌‌بيني شده که نسبت به فصل گذشته ٢٨,٤ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٦١.٠ درصد افزایش نشان می‌دهد؛ متوسط تعداد واحد مسكوني براي هر يك از اين پروانه‌های احداث ساختمان، معادل ٦.٩ واحد بوده است.

همچنین شهرداری تهران هزار و 389 پروانه‌ احداث ساختمان در بهار ١٤٠٢ صادر کرده است كه نسبت به فصل گذشته ٢٣,٩ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٨٨.٧ درصد افزایش داشته است.

مجموع مساحت زيربنا در پروانه‌هاي احداث ساختمان‌ صادرشده از سوي شهرداري‌ تهران در بهار ١٤٠٢ بالغ ‌بر ١٦٧٢ هزار مترمربع بوده و نسبت به فصل گذشته ٢٩,١ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٤٨.٤ درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زيربنای اين دسته از پروانه‌ها در دوره‌ بازه در نظر گرفته شده هزار و 204 مترمربع بوده است.

صدور پروانه‌های ساخت در كل نقاط شهری

در بهار سال ١٤٠٢، معادل 98 هزار و 525 واحد مسكوني در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های كشور پيش‌‌بينی شده است كه نسبت به فصل گذشته ٢٢,٧ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٩.١ درصد افزایش داشته است.‏ متوسط تعداد واحد مسكوني در هر پروانه‌ي احداث ساختمان ٣.٣ واحد بوده است‌.

همچنین شهرداری تهرانطی بهار سال جاری 29 هزار و 565 پروانه‌ احداث ساختمان صادرشده است كه نسبت به فصل گذشته ٢٧,٥ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٠.٤ درصد افزایش داشته است.

مجموع مساحت زيربنا در پروانه‌هاي صادرشده برای احداث ساختمان‌ در بهار ١٤٠٢ حدود ١٨٣٣٥ هزار مترمربع بوده كه نسبت به فصل گذشته ٢١,٧ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٧.٢ درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زيربنا در اين پروانه‌ها نیز٦٢٠ مترمربع آورد شده است.

بنابراین همان‌ط‌ور که به آن اشاره شد تعداد صدور پروانه‌های ساخت طی بهار 1402 نسبت به زمستان 1401 کاهش پیدا کرده و این گواهی بر رکود حاکم بر بازار است. کارشناسان می‌گویند در صورت ادامه وضع موجود در بازار مسکن و رشد تورم در جامعه شرایط رکودی نه‌تنها ادامه‌دار است بلکه در در وضعیت پیچیده‌تری نیز فرو خواهد رفت.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.