کد مطلب: ۸۷۹۸۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چینی‌ها از طرح نهضت ملی مسکن حذف شدند؟ / مذاکره با شرکت‌های اروپایی برای ورود تجهیزات

چینی‌ها از طرح نهضت ملی مسکن حذف شدند؟ / مذاکره با شرکت‌های اروپایی برای ورود تجهیزات

مدیرعامل صندوق ملی مسکن از تامین ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن از طریق تهاتر نفت خبر داده است. او همچنین گفته است پروژه نهضت ملی مسکن از ظرفیت‌های کشورهای خارجی بهره‌مند خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از انتقاداتی که فعالان حوزه مسکن از همان ابتدا نسبت طرح نهضت ملی داشتند، مسئله تامین پروژه در شرایطی بود که اقتصاد کلان روند خوبی نداشت و خبر کسری بودجه سرتیتر روزانه اخبار اقتصادی بود.

وزیر راه و شهرسازی نیز با وجود آنکه صحبت‌هایی پراکنده و بدون حاصل در این رابطه انجام می‌داد، اما در نهایت تا مهرماه امسال تصمیمی جدیدی در مورد آن گرفته نشده بود؛ وزیر راه و شهرسازی در این راستا اعلام کرده است دولت فکر جدیدی برای تامین مالی نهضت ملی مسکن در سر دارد و قرار است دو میلیارد دلار توسط صندوق توسعه ملی و از طریق تهاتر نفت به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یابد. حرفی که به‌تازگی رئیس صندوق توسعه ملی نیز بر آن مهر تایید زد.

واریز ۲ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی به صندوق ملی مسکن

مدیرعامل صندوق ملی مسکن نیز امروز خبرهای جدیدی درباره تامین مالی نهضت ملی مسکن اعلام کرد است. محمدرضا مهدیاراسماعیلی بیان کرد: از ابتدای شکل‌گیری صندوق تا الان موجودی صندوق ملی مسکن ۱۲۸۵۰ میلیارد تومان بوده که از این رقم ۶۶۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی از واریز دو میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی به صندوق ملی مسکن خبر داد و گفت: رقم ریالی این منابع حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که صرف پروژه‌های نهضت ملی مسکن می‌شود. از صندوق توسعه ملی می‌خواهیم اولویت آنها حل مسائل کشور باشد.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه آیا از محل تهاتر نفت تامین منابع مالی برای صندوق اجرایی شده است، اضافه کرد: طبق قانون در سال‌ ۱۴۰۱ برای تهاتر نقت ۲۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که با توجه به مصوبات اخیر این موضوع به امسال منتقل شده تا صندوق بتواند در سال جاری از این منابع بهره‌مند شود.

اسماعیلی بیان کرد: وزارت نفت برای تسهیل فروش نفت و عملیات عمرانی کشور علاوه بر فروش معمول منابع نفت، این امکان را اضافه کرد تا دستگاه‌ها با حواله نفتی بتوانند برخی از مسائل و مشکلات خود را برطرف کنند.

ورود فناوری‌های جدید ساخت و ساز از کشورهای خارجی

یکی از مسائلی که سال گذشته برای پیشبرد ساخت واحدهای مسکن ملی عنوان شد ورود چینی‌ها به پروژه بود، هرچند برخی معتقد بودند این همکاری در قالب ورود تکنولوژی ساختمان‌سازی خواهد بود، اما در نهایت ورود شرکت‌های این کشور به‌طور مستقیم در ساخت تایید شد.

با این وجود مدیرعامل صندوق ملی مسکن در این مورد بیان کرد: اولویت ما در نهضت ملی مسکن به‌کارگیری پیمانکاران داخلی برای ساخت نهضت ملی مسکن است، در عین حال اگر نیاز به ورود فناوری های جدید ساخت و ساز باشد از توان شرکت های خارجی استفاده خواهیم کرد. در این راستا در حال مذاکره با حدود ۱۰ شرکت خارجی اروپایی و آسیایی هستیم.

اسماعیلی اواخر تیرماه امسال با بیان اینکه روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن با تزریق ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به صندوق ملی مسکن سرعت می‌گیرد، گفته بود:‌ این اعتبار از طریق مجاری پیش‌بینی شده در قانون جهش تولید مسکن برای واریز به این صندوق به عنوان تامین‌کننده مالی انحصاری بخش مسکن تامین می‌شود. این میزان اعتبار از محل بازگشت وام‌های مسکن مهر، واریزی سازمان ملی زمین و مسکن و تملک زمین تامین شده است.

انتظار برای واریز تکلیف بانک‌ها به حساب صندوق ملی مسکن

وی افزود: سازمان ملی زمین و مسکن تا کنون به حساب صندوق ملی مسکن مبلغ ۴۳۳ میلیارد تومان واریز کرده است که با تسریع فرآیند واریز وجوه پیش‌بینی شده از این سازمان، امکان حمایت بیشتر این صندوق از پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر و عملیات آماده‌سازی طرح نهضت ملی مسکن فراهم می‌شود.

رئیس هیئت عامل صندوق ملی مسکن اضافه کرد: در انتظار واریز ۵۹ هزار میلیارد تومان تکلیف بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حساب صندوق هستیم که امکان حمایت از خانوارهای کم‌درآمد از جمله ارائه تضمین‌های لازم جهت دریافت تسهیلات از سامانه بانکی برای ایشان فراهم می‌شود.

مهدیاراسماعیلی تصریح کرد: با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور تا کنون ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از این محل اخذ و به خزانه واریز شده است که با حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور و واریز به موقع به حساب صندوق ملی مسکن برای مسکن حمایتی از قبیل مسکن خانوارهای کم‌درآمد و پرداخت هزینه خدمات نظام مهندسی مددجویان، معلولان، ایثارگران هزینه خواهد شد.

وی یادآور شد: از محل منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه امسال نیز ۲۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به منظور تقویت توان حمایتی بخش مسکن به صندوق ملی مسکن ابلاغ اعتبار شده است.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.