کد مطلب: ۸۹۰۸۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خواب سرمایه در پروژه های مسکن دولتی / چرا خانه‌های دولتی‌ساز، تکمیل نمی‌شوند؟

خواب سرمایه در پروژه های مسکن دولتی / چرا خانه‌های دولتی‌ساز، تکمیل نمی‌شوند؟

یکی از مشکلاتی که مسکن دولتی در ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند تامین آب، برق و گاز در ابتدای پروژه است که باعث می‌شود تحویل واحد مسکونی سال‌ها به تعویق بیفتد. به این ترتیب هزاران میلیارد تومان سرمایه دولت و متقاضیان در پروژه‌های دولتی حبس می‌شود. اما این روند آسیب‌زا از چه عواملی نشات می‌گیرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، تجربه خانه‌سازی دولتی در ایران نشان می‌دهد این پروژه‌ها نه تنها از لحاظ تامین منبع مالی و زمین با مشکل مواجه بوده‌اند، بلکه ردپایی نیز از ساخت و ساز بدون پروانه در این زمینه وجود دارد. ساخت بدون پروانه این واحدها باعث بروز مشکل برای تامین خدمات زیربنایی خانه‌‌‌های دولتی می‌شود. به نظر می‌رسد دولت‌ها بدون اهمیت به روال کارشناسی و قانونی ساخت و ساز مسکن، برای خود شیوه جدیدی را تعریف کرده‌اند که نتیجه آن پروژه‌هایی مانند مسکن مهر خواهد بود.

بررسی‌ نهضت ملی مسکن هم نشان می‌دهد تامین خدمات زیربنایی سه‌گانه آب، برق و گاز از تعدادی از پروژه‌‌‌ها و واحدهای در حال ساخت عقب مانده است. همچنین این بررسی‌ها نشان می‌دهد اکنون 400 هزار واحد روی اراضی دولتی و 99 ساله در دست احداث است، اما واحدها عمدتا نیازمند تامین خدمات زیربنایی سه‌گانه و آماده‌‌‌سازی زمین هستند.

برآوردهای انجام‌شده نشان می‌‌‌دهد تامین خدمات زیربنایی سه‌گانه و همچنین آماده‌‌‌سازی زمین برای ساخت این واحدها حدود 190 میلیون تومان برای هر واحد هزینه دارد؛ به بیان دیگر برای تامین آب، برق و گاز این 400‌ هزار واحد حدود 80 همت (80‌هزار میلیارد تومان) منابع نیاز است. اما حالا باید دید چرا تامین خدمات از ساخت خانه‌‌‌ها عقب‌‌‌تر است؟ 

پیامدهای ساخت و ساز بدون پروانه

بررسی‌های دنیای اقتصاد نشان‌دهنده وجود ردپای خانه‌‌‌سازی بدون پروانه در بخشی از برنامه تامین مسکن دولتی است. در حالی که در همه مناطق شهری ایران ساخت و ساز بدون تامین خدمات سه‌‌‌گانه امکان شروع شدن ندارد، بخشی از واحدهای طرح خانه‌‌‌سازی دولتی بدون احراز تامین این خدمات و حتی بدون پروانه در پروسه ساخت قرار می‌گیرد، موضوعی که در مسکن مهر وقوع آن قابل مشاهده بود.

در تعدادی از واحدهای مسکن مهر پس از اتمام واحدها، ماه‌‌‌ها تامین خدمات آنها زمان‌بر شده و عملا امکان بهره‌‌‌برداری ندارد. برای مثال هنوز بعد از گذشت حدود دو دهه از آغاز پروژه مسکن مهر برخی از واحدها در شهرهای جدید پردیس و پرند چشم به راه تکمیل زیرساخت‌هایی هستند که در ابتدای ساخت باید تهیه می‌شد و خالی باقی مانده‌اند.

این در حالی است که اگر فرآیند صدور پروانه برای این خانه‌‌‌ها نیز مانند سایر ساخت‌وسازهای متعارف شهری انجام می‌شد و این دغدغه وجود نداشت و تحویل واحدها به تعویق نمی‌افتاد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.