خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۳۱۲۷

قیمت مسکن بدون جهت‌‌دهنده‌‌ها چگونه است؟

قیمت مسکن بدون جهت‌‌دهنده‌‌ها چگونه است؟

مرکز آمار ایران «تغییرات قیمت مسکن» به روش هدانیک را برای آبان ماه امسال، محاسبه و اعلام کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در روش «هدانیک»، میزان رشد مثبت یا رشد منفی قیمت مسکن در معاملات ماهانه آپارتمان در تهران، «بدون لحاظ عمربنای واحدهای مسکونی و همچنین بدون لحاظ موقعیت منطقه‌‌ای آپارتمان‌‌های فروخته شده»، سنجش می‌شود.

بهتر است برای شرح این روش، «نرخ رشد قیمت مسکن بدون لحاظ روش هدانیک» را توضیح دهیم. اگر در ماه مهر، حجم زیادی واحد مسکونی در شمال پایتخت فروش رفته باشد (در مقایسه با مناطق پایین شهر که مسکن در آنجا قیمتش کمتر است)، و سپس در ماه آبان، وزن آپارتمان‌‌های فروش رفته در مناطق پایین، بیشتر باشد، در این حالت، میانگین قیمت مسکن ماه آبان، به احتمال زیاد کمتر از میانگین قیمت در ماه مهر خواهد بود. این مقایسه با لحاظ این است که فروشنده‌‌ها در طول این دو ماه، قیمت‌ها را تغییر نداده باشند.

حال اگر میزان تغییر قیمت مسکن در فاصله مهر تا آبان، به روش هدانیک محاسبه شود، در این روش، میانگین قیمت آبان برابر با میانگین قیمت مهر خواهد بود.

به این ترتیب، در روش هدانیک، «متغیرهایی از آپارتمان که بر روی سطح قیمت تاثیر می‌‌گذارد»، در محاسبه تورم مسکن حذف می‌شود تا «میزان رشد مثبت یا رشد منفی بر اساس متغیرهای اقتصادی و نه فنی و ساختاری ملک»، مشخص شود.

در روش هدانیک، اثر عمر بنا نیز بر سطح قیمت لحاظ نخواهد شد.

مرکز آمار ایران، تغییرات قیمت مسکن در آبان ماه نسبت به مهر را بر اساس روش هدانیک، ۱.۵‌درصد اعلام کرده است.

این در حالی است که پیش‌تر، بانک مرکزی، ‌‌ تورم مسکن ماهانه در آبان را حدود منفی نیم‌‌درصد اعلام کرده بود.

با مقایسه این دو نرخ رشد قیمت مسکن مشخص می‌شود، ‌‌ در ماه آبان نسبت به مهر، حجم بیشتری از واحدهای مسکونی با عمربنای بالا و در مناطق پایین‌‌شهر، معامله شده است.

منبع : دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.